Aim: The purpose of this study was to determine the barriers and factors affecting the utilization of the research results in clinical practice.
Method: This descriptive cross-sectional study was done with the help of 136 nurses who worked at a university hospital and agreed to take part. The data was collected using the “Information Form” and the “Barriers to Research Utilization Scale”.
Results: It was found that 86.0% of the nurses were female, the mean age was 30.79±6.20 years, and 54.4% were undergraduate students. Of the nurses, 48.5% knew a foreign language, 53.7% chose their department voluntarily, and 20.6% were members of an occupational association. The nurses’ “Barriers to Research Utilization Scale” mean score was 1.81±0.74. The most significant barriers to nurses using study results were a lack of time to read the research (65.4%), a lack of authority to change patient procedures (39.0%), a lack of time to implement new ideas (38.2%), and the research was generally published in a foreign language (37.5%). It was found that nurses had trouble putting most research findings to use, especially in their clinical work. Nurses in graduate programs, who chose the department voluntarily, spoke foreign languages and were members of any occupational associations had a high level of perception of research barriers (p<0.05).
Conclusion: It was determined that nurses faced barriers to implementing research findings in practice. It is recommended that managers raise nurses’ awareness of following up-to-date or evidence-based research results and using these results in clinical practice during the orientation process and in-service training programs.
Amaç: Bu çalışma, araştırma sonuçlarının klinik uygulamalara yansıtılmasındaki engeller ve etkileyen faktörleri belirlemek amacı ileyapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı-kesitsel tipteki araştırmanın örneklemini, bir üniversite hastanesinde çalışan 136 hemşire oluşturdu. Veriler, “Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Araştırmalarından Yararlanmada Engeller Ölçeği” kullanılarak toplandı.
Bulgular: Hemşirelerin %86’sı kadın, yaş ortalaması 30,79±6,2 yıl ve %54,4’ünün lisans mezunu olduğu belirlendi. Hemşirelerin %48,5’inin yabancı dil bildiği, %53,7’sinin çalıştığı bölümü isteyerek seçtiği, %20,6’sının mesleki bir derneğe üye olduğu belirlendi. Hemşirelerin “Hemşirelik Araştırmalarından Yararlanmada Engeller Ölçeği” puan ortalaması 1.81±0.74 idi. Hemşirelerin, araştırma sonuçlarını kullanımı ile ilgili engellerinin; araştırmaları okumak için yeterli zaman olmaması (%65,4), hemşirelerin kendilerini uygulamaları değiştirmek için yeterli güce sahip görmemesi (%39,0), yeni fikirleri uygulamak için yeterli zaman olmaması (%38,2) ve araştırmaların genellikle yabancı bir dilde yayınlanması (%37,5) olduğu belirlendi. Hemşirelerin eğitim durumu, çalıştıkları bölümü isteyerek seçme, yabancı dil bilme ve bir mesleki derneğe üye olma durumları hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarını kullanma durumlarını etkiledi (p<0,05).
Sonuç: Hemşirelerin araştırma sonuçlarını uygulamada kullanma ile ilgili engellerinin olduğu belirlendi. Hemşirelere güncel/kanıta dayalı araştırma sonuçlarını takip etme ve bu sonuçları klinik uygulamada kullanmaları konusunda, oryantasyon sürecinde ve hizmet içi eğitim programlarında farkındalık kazandırılması ve yöneticiler tarafından kurumsal desteğin sağlanması önerilmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 3 |