H-index, which is a metric used in assessing academicians, has been well received in the world as well as in Türkiye. H-indices computed
by various academic data providers may be different because the databases they cover are not the same. This study aims to investigate
the factors affecting the difference between the h-indices of two most commonly used data providers, namely Google Scholar and Web
of Science. For this purpose, 475 faculty members’ Google Scholar and Web of Science h-indices from 48 state universities’ industrial
engineering departments in Türkiye have been analyzed by using regression and analysis of variance. Google Scholar h-index is almost always greater than or equal to that of Web of Science, and the relative difference in between tends to increase as one’s Web of Science
h-index decreases. Moreover, as the department’s minimum admission score decreases in the university entrance exam, its faculty’s average
h-index tends to decrease whereas the aforementioned relative difference tends to increase. Based on research findings, suggestions are
made regarding h-index usage in academic evaluations.
Akademisyenlerin değerlendirilmesinde kullanılan ölçütlerden biri olan h-indeksi, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de kabul görmektedir.
Çeşitli akademik veri sağlayıcılarının hesapladığı h-indeksi değerleri, taradıkları veri tabanı aynı olmadığı için, birbirinden farklı
çıkabilmektedir. Bu çalışmada, h-indeksi bildiriminde en çok kullanılan veri sağlayıcılarından Google Scholar ve Web of Science değerleri
arasındaki farkın hangi faktörlere bağlı olarak değiştiği araştırılmıştır. Bu amaçla, Türkiye’deki 48 devlet üniversitesinin endüstri mühendisliği
bölümünde görev yapan toplam 475 öğretim üyesinin bu iki veri sağlayıcısına göre hesaplanan h-indeksi değerleri regresyon ve varyans
analizi yöntemleriyle incelenmiştir. Google Scholar h-indeksi değerinin Web of Science değerine göre hemen her zaman daha yüksek
çıktığı ve öğretim üyesinin Web of Science h-indeksi düştükçe iki veri sağlayıcının sunduğu değerler arasındaki farkın artma eğiliminde
olduğu görülmüştür. Ayrıca bölümün üniversite giriş sınavındaki taban puanı düştükçe akademik kadrosunun ortalama h-indeksinin
düşme, iki veri sağlayıcının sunduğu değerler arasındaki farkın ise artma eğiliminde olduğu anlaşılmıştır. Araştırma bulgularından hareketle,
akademisyenlerin değerlendirilmesinde h-indeksinin kullanımına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 3 |