Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi mezunlarının yaşamda anlam, umut ve azim düzeylerinin Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS)
hazırlanma durumları ve çalışma durumlarına göre incelenmesi ve bu değişkenler arasındaki ilişkilerin test edilmesidir. Bu doğrultuda
eğitim fakültesi mezunlarının yaşamda anlam, umut ve azim düzeylerinin KPSS’ye hazırlanma durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı
t testi ile, çalışma durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile incelenmiştir. Ayrıca umut ve yaşamda
anlam arasındaki ilişkide azmin aracı rolünü inceleyen aracı model kurulmuştur. Araştırmanın çalışma grubu 2015-2021 yılları arasında
eğitim fakültelerinin farklı bölümlerinden mezun olan 396 kişiden (236 kadın, 160 erkek) oluşmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre
KPSS’ye hazırlanma durumu sadece anlam arayışına göre farklılaşırken çalışma durumu anlam varlığı, anlam arayışı ve umut düzeylerine
göre farklılaşmaktadır. Değişkenler arasındaki ilişkilere bakıldığında anlam varlığı ile umut ve azim arasında pozitif yönde, yaşamda anlam
arayışı ile umut ve azim arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Araştırmada dolaylı etkinin anlamlılığını test etmek için
bootstrapping yöntemi kullanılmıştır. Modele göre azim, umut ve yaşamda anlam varlığı arasındaki ilişkide kısmi aracı rol oynamaktadır.
Umut ve yaşamda anlam arayışı arasındaki ilişkide ise azim tam aracı rol oynamaktadır. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın kapsamında
tartışılmış ve gelecekte gerçekleştirilecek olan araştırmalara ve politika yapıcılara yönelik öneriler sunulmuştur.
This research aims to investigate the levels of meaning in life, hope, and grit among graduates of the faculty of education concerning their
preparation for the Public Personnel Selection Examination (KPSS) and their employment status, and to assess the linear relationship
between these variables. In this direction, a t-test was used to determine whether the teachers’ levels of meaning in life, hope, and grit differ
according to their preparation status for KPSS, and a one-way analysis of variance (ANOVA) was used to determine whether they differ
according to their working status. In addition, a mediation model was established to investigate the mediating role of the meaning of life in
the relationship between hope and grit. The study group consists of 396 individuals (236 women, 160 men) who graduated from different
departments of Education Faculties between the years 2015-2021. According to the results of the study, while the status of preparation amaçlafor
KPSS differs solely according to the search for meaning, the employment status shows a significant difference according to the levels
of meaning existence, search for meaning, and hope. When the relationships between the variables are examined, it is found that there is a
positive relationship between the existence of meaning and hope and grit and a negative relationship between the search for meaning in life
and hope and grit. The bootstrapping method was used to test the significance of the indirect effect in the study. According to the model,
grit plays a partial mediating role in the relationship between hope and the existence of meaning in life while playing a fully mediating
role in the relationship between hope and the search for meaning in life. The findings were discussed in light of the relevant literature, and
recommendations for future research and policymakers were presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |