Çalışmada, üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık, depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Veriler, Batı Karadeniz Bölgesinde bir devlet üniversitesi 2021-2022 akademik yılında öğrenim gören 535 üniversite
öğrencisinden toplanmıştır. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık, depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ile cinsiyet ve
internet kullanım süre değişkenleri arasındaki farklar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Verilerin toplanmasında Sosyal Medya Bağımlılık
Ölçeği ile Depresyon Anksiyete ve Stres Ölçeği olmak üzere iki ölçme aracı kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler,
bağımsız örneklem t-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Katsayısı’ndan (r) yararlanılmıştır. Verilerin
analizi neticesinde üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyleri “yüksek” düzeye yakın olduğu görülmüştür. Anksiyete
düzeylerinin “hafif ”, depresyon düzeylerinin “orta” ve stres düzeylerinin “normal” düzey oldukları görülmüştür. Öğrencilerin depresyon,
anksiyete ve stres düzeyleri ile sınıf değişkeni arasında anlamlı farka rastlanmaz iken, internet kullanım süresi değişkenine göre anlamlı farka
rastlanmıştır. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyleri ile depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri arasında pozitif yönlü
“düşük” düzey bir ilişki bulunmuştur. Anksiyete, depresyon ve stres düzeyleri arasında pozitif yönlü “orta” düzey bir ilişki bulunmuştur
TÜBİTAK
1919B012102997
The aim of this study was to investigate the relationship between social media addiction, depression, anxiety, and stress levels among
university students. Data were collected from 535 university students enrolled in a state university in the Western Black Sea Region during
the 2021-2022 academic year. The study aimed to identify differences in social media addiction, depression, anxiety, and stress levels belirleamong
university students based on gender and internet usage duration variables. Two measurement tools, namely the Social Media
Addiction Scale and the Depression Anxiety Stress Scale, were used to collect the data. Descriptive statistics, independent sample t-Test,
one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson Correlation Coefficient (r) were used in the analysis of the data. The analysis of the
data revealed that university students had a social media addiction level close to “high.” Anxiety levels were classified as “mild,” depression
levels as “moderate,” and stress levels as “normal.” There were no significant differences, depression, anxiety, and stress levels based on the
class variable, while significant differences were found based on the internet usage duration variable. There was a positive and “low” level
relationship between social media addiction levels and depression, anxiety, and stress levels among the student participants. Additionally,
a positive and “moderate” level relationship was found among anxiety, depression and stress levels
1919B012102997
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012102997 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |