This study aims to evaluate the experiences of primary school teachers who are pursuing a master’s degree in their postgraduate education
process. In this qualitative study, the phenomenology research design was employed. The research data were collected through semistructured
interviews, and content analysis was used for data analysis. This study uses the criterion sampling method which is one of the
purposeful sampling techniques. The study group consists of eleven primary school teachers who are working in schools affiliated with the
Ministry of National Education in Turkey and also pursuing a master’s degree. Seven of the participants are male, and four of the participants
are female. The results of the research show that primary school teachers take part in postgraduate education in order to advance their
professional development, improve their teaching and classroom management skills, take advantage of management opportunities and salary increases, and be exempt from the expert teacher exam. All participants stated that they benefited from their postgraduate studies.
As a result of the research, it was concluded that school administrators, as well as provincial and district administrators, did not provide
sufficient support to teachers during the postgraduate education process. Teachers also expressed dissatisfaction with the inadequacy of
legal regulations relating to primary school teachers in their postgraduate education process.
Bu çalışmanın amacı, yüksek lisans yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin lisansüstü eğitim sürecine ilişkin yaşantılarının değerlendirilmesidir. Nitel bir durum çalışması olan araştırmada desen olarak olgu bilim kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve veri analizinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda görev yapan aynı zamanda lisansüstü eğitim sürecinde bulunan yedisi erkek, dördü kadın on bir sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonucu, sınıf öğretmenlerinin, mesleki gelişimlerini sağlamak, öğretim ve yönetim becerilerini geliştirmek, yöneticilik fırsatı ve maaş artışı sağlamak ve uzman öğretmenlik sınavından muaf olmak amacıyla lisansüstü eğitime başladıklarını göstermektedir. Katılımcıların tamamı lisansüstü eğitim sürecinden fayda sağladıklarını belirtmektedir. Ayrıca araştırma sonucunda lisansüstü eğitim sürecinde okul yöneticilerinin ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenleri yeteri kadar desteklemedikleri ve katılımcı öğretmenlerin lisansüstü eğitim sürecindeki sınıf öğretmenleriyle ilgili yasal düzenlemeleri yeterli bulmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Basic Training (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | July 31, 2024 |
Acceptance Date | August 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |