Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluating the Graduate Education Experiences of Primary School Teachers Who Are Pursuing a Master’s Degree

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 199 - 208, 31.08.2025
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1524843

Öz

This study aims to evaluate the experiences of primary school teachers who are pursuing a master’s degree in their postgraduate education
process. In this qualitative study, the phenomenology research design was employed. The research data were collected through semistructured
interviews, and content analysis was used for data analysis. This study uses the criterion sampling method which is one of the
purposeful sampling techniques. The study group consists of eleven primary school teachers who are working in schools affiliated with the
Ministry of National Education in Turkey and also pursuing a master’s degree. Seven of the participants are male, and four of the participants
are female. The results of the research show that primary school teachers take part in postgraduate education in order to advance their
professional development, improve their teaching and classroom management skills, take advantage of management opportunities and salary increases, and be exempt from the expert teacher exam. All participants stated that they benefited from their postgraduate studies.
As a result of the research, it was concluded that school administrators, as well as provincial and district administrators, did not provide
sufficient support to teachers during the postgraduate education process. Teachers also expressed dissatisfaction with the inadequacy of
legal regulations relating to primary school teachers in their postgraduate education process.

Kaynakça

  • Akgün, A. (2020). Lisansüstü eğitim alan öğretmenlerin sınıf içi yönetim becerileri ve öğretim kaliteleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 45(3), 123–135.
  • Alabaş, R., Kamer, T., & Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: Tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-international Journal of Educational Research, 3(4), 89–107.
  • Altun, F. (2021). Öğretim stratejileri ve teknoloji kullanımı odaklı lisansüstü programlar. Eğitimde Yenilikler Dergisi, 27(3), 118– 130.
  • Aytaç, M. (2020). Lisansüstü eğitim sürecinde stres yönetimi ve zaman yönetimi. Eğitim Psikolojisi Dergisi, 29(3), 99–110. Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1–15.
  • Borich, G. D. (2004). Effective teaching methods. NJ: Pearson. Burden, R. P., & Byrd, D. M. (1999). Effective teaching. Needham Heights: Allyn & Bacon.
  • Chmiliar, L. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp. 582–583). USA: SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Çepurna, S. M. (2022). Avrupa ülkelerinde geleceğin ilkokul öğretmenlerinin uygulamalı odaklı eğitiminin karşılaştırmalı analizi. Pedagojik Araştırmalar Dergisi, 6(18).
  • Durdukoca, F. Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69–77.
  • Erdem, A. R. (1998). 21. yüzyıla girerken nasıl bir insan modeli yetiştirelim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kanellis, A., Atkins, H., & Roberts, C. (2015). Classroom technology transformation using the 4 T’s framework. International Conference on Educational Transformation, 447–451. https:// dx.doi.org/10.5220/0005487104470451
  • Kasapoğlu, H. (2020). Investigation of teachers’ perceptions on self-leadership behaviors and self-development level. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(2), 261–302. https://doi. org/10.17762/kuey.v26i2.15
  • Kaya, A. (2020). Lisansüstü eğitim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Eğitimde Yönetim ve Planlama Dergisi, 25(2), 56–67.
  • Koç, R. (2021). Lisansüstü eğitimde rehberlik ve danışmanlık hizmetleri. Eğitimde Destek Hizmetleri Dergisi, 21(2), 45–59.
  • Kuchai, O. (2013). Teacher training technologies in Poland and Ukraine. International Journal of Education, 1(11), 276–282.
  • Kurt, A. (2023). Öğretmenlerin lisansüstü eğitimde yenilikçi yaklaşımlar geliştirmesi. Eğitimde Araştırma ve Yenilikler Dergisi, 34(1), 73–84.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & Voegtle, K. H. (2006). Methods in educational research: From theory to practice. Jossey-Bass. Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research (6th ed.). SAGE Publications.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice, 13(6), 522–526.
  • MEB. (2022). Aday öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatN o=39517&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • MEB. (2023). 2023 yılı idare faaliyet raporu. https://sgb. meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_03/02091736_ meb2023yiliidarefaaliyetraporu.pdf
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, M. (2018). Etkili sınıf yönetimi ve öğrenci odaklı öğretim teknikleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 40(2), 87–98.
  • Öztürk, N. (2021). Lisansüstü eğitimde esnek ders saatleri ve çevrimiçi ders seçenekleri. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 31(4), 91–103.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygıların incelenmesi. Eurasian Journal of Education Research, 19.
  • Saylık, A., & Hiçyılmaz, C. (2021). Lisansüstü eğitime devam eden öğretmenlerin okullarda oluşturduğu durum: Okul yöneticileri ne düşünüyor? Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26, 634–657.
  • Spitsin, Ye., & Khmil, T. (2020). Features of professional training of primary class teachers in foreign countries. European Educational Research Journal.
  • T.C. Resmi Gazete. (2022, May 12). 12.05.2022 tarih ve 31833 sayılı Resmi Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2022/05/20220512.htm
  • Terhart, H. (2021). Teachers in transition: A biographical perspective on transnational professionalisation of internationally educated teachers in Germany. Journal of Teacher Education, 72(2), 109–125.
  • Ünal, Ç., & İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2).
  • Yalçın, S., Yıldırım, İ., & Akan, D. (2016). Öğretmenlerin iş yaşam kaliteleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 205–224. https://doi.org/10.17556/jef.49471
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, S. (2019). Lisansüstü eğitim alan öğretmenlerin pedagojik yaklaşımları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 37(2), 145–158.
  • Yılmaz, E. (2022). Lisansüstü eğitime katılımı teşvik eden mali destek ve burs imkanları. Eğitim Ekonomisi ve Finansmanı Dergisi, 14(2), 57–69.

Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 199 - 208, 31.08.2025
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1524843

Öz

Bu çalışmanın amacı, yüksek lisans yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin lisansüstü eğitim sürecine ilişkin yaşantılarının değerlendirilmesidir. Nitel bir durum çalışması olan araştırmada desen olarak olgu bilim kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve veri analizinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda görev yapan aynı zamanda lisansüstü eğitim sürecinde bulunan yedisi erkek, dördü kadın on bir sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonucu, sınıf öğretmenlerinin, mesleki gelişimlerini sağlamak, öğretim ve yönetim becerilerini geliştirmek, yöneticilik fırsatı ve maaş artışı sağlamak ve uzman öğretmenlik sınavından muaf olmak amacıyla lisansüstü eğitime başladıklarını göstermektedir. Katılımcıların tamamı lisansüstü eğitim sürecinden fayda sağladıklarını belirtmektedir. Ayrıca araştırma sonucunda lisansüstü eğitim sürecinde okul yöneticilerinin ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenleri yeteri kadar desteklemedikleri ve katılımcı öğretmenlerin lisansüstü eğitim sürecindeki sınıf öğretmenleriyle ilgili yasal düzenlemeleri yeterli bulmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akgün, A. (2020). Lisansüstü eğitim alan öğretmenlerin sınıf içi yönetim becerileri ve öğretim kaliteleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 45(3), 123–135.
  • Alabaş, R., Kamer, T., & Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: Tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-international Journal of Educational Research, 3(4), 89–107.
  • Altun, F. (2021). Öğretim stratejileri ve teknoloji kullanımı odaklı lisansüstü programlar. Eğitimde Yenilikler Dergisi, 27(3), 118– 130.
  • Aytaç, M. (2020). Lisansüstü eğitim sürecinde stres yönetimi ve zaman yönetimi. Eğitim Psikolojisi Dergisi, 29(3), 99–110. Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1–15.
  • Borich, G. D. (2004). Effective teaching methods. NJ: Pearson. Burden, R. P., & Byrd, D. M. (1999). Effective teaching. Needham Heights: Allyn & Bacon.
  • Chmiliar, L. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp. 582–583). USA: SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Çepurna, S. M. (2022). Avrupa ülkelerinde geleceğin ilkokul öğretmenlerinin uygulamalı odaklı eğitiminin karşılaştırmalı analizi. Pedagojik Araştırmalar Dergisi, 6(18).
  • Durdukoca, F. Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69–77.
  • Erdem, A. R. (1998). 21. yüzyıla girerken nasıl bir insan modeli yetiştirelim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kanellis, A., Atkins, H., & Roberts, C. (2015). Classroom technology transformation using the 4 T’s framework. International Conference on Educational Transformation, 447–451. https:// dx.doi.org/10.5220/0005487104470451
  • Kasapoğlu, H. (2020). Investigation of teachers’ perceptions on self-leadership behaviors and self-development level. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(2), 261–302. https://doi. org/10.17762/kuey.v26i2.15
  • Kaya, A. (2020). Lisansüstü eğitim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Eğitimde Yönetim ve Planlama Dergisi, 25(2), 56–67.
  • Koç, R. (2021). Lisansüstü eğitimde rehberlik ve danışmanlık hizmetleri. Eğitimde Destek Hizmetleri Dergisi, 21(2), 45–59.
  • Kuchai, O. (2013). Teacher training technologies in Poland and Ukraine. International Journal of Education, 1(11), 276–282.
  • Kurt, A. (2023). Öğretmenlerin lisansüstü eğitimde yenilikçi yaklaşımlar geliştirmesi. Eğitimde Araştırma ve Yenilikler Dergisi, 34(1), 73–84.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & Voegtle, K. H. (2006). Methods in educational research: From theory to practice. Jossey-Bass. Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research (6th ed.). SAGE Publications.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice, 13(6), 522–526.
  • MEB. (2022). Aday öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatN o=39517&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • MEB. (2023). 2023 yılı idare faaliyet raporu. https://sgb. meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_03/02091736_ meb2023yiliidarefaaliyetraporu.pdf
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, M. (2018). Etkili sınıf yönetimi ve öğrenci odaklı öğretim teknikleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 40(2), 87–98.
  • Öztürk, N. (2021). Lisansüstü eğitimde esnek ders saatleri ve çevrimiçi ders seçenekleri. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 31(4), 91–103.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygıların incelenmesi. Eurasian Journal of Education Research, 19.
  • Saylık, A., & Hiçyılmaz, C. (2021). Lisansüstü eğitime devam eden öğretmenlerin okullarda oluşturduğu durum: Okul yöneticileri ne düşünüyor? Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26, 634–657.
  • Spitsin, Ye., & Khmil, T. (2020). Features of professional training of primary class teachers in foreign countries. European Educational Research Journal.
  • T.C. Resmi Gazete. (2022, May 12). 12.05.2022 tarih ve 31833 sayılı Resmi Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2022/05/20220512.htm
  • Terhart, H. (2021). Teachers in transition: A biographical perspective on transnational professionalisation of internationally educated teachers in Germany. Journal of Teacher Education, 72(2), 109–125.
  • Ünal, Ç., & İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2).
  • Yalçın, S., Yıldırım, İ., & Akan, D. (2016). Öğretmenlerin iş yaşam kaliteleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 205–224. https://doi.org/10.17556/jef.49471
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, S. (2019). Lisansüstü eğitim alan öğretmenlerin pedagojik yaklaşımları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 37(2), 145–158.
  • Yılmaz, E. (2022). Lisansüstü eğitime katılımı teşvik eden mali destek ve burs imkanları. Eğitim Ekonomisi ve Finansmanı Dergisi, 14(2), 57–69.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Temel Eğitim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sultan Çakmak 0009-0005-6258-9986

Hülya Kasapoğlu Tankutay 0000-0002-1399-138X

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 12 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakmak, S., & Kasapoğlu Tankutay, H. (2025). Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 15(2), 199-208. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1524843
AMA Çakmak S, Kasapoğlu Tankutay H. Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. Ağustos 2025;15(2):199-208. doi:10.5961/higheredusci.1524843
Chicago Çakmak, Sultan, ve Hülya Kasapoğlu Tankutay. “Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15, sy. 2 (Ağustos 2025): 199-208. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1524843.
EndNote Çakmak S, Kasapoğlu Tankutay H (01 Ağustos 2025) Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15 2 199–208.
IEEE S. Çakmak ve H. Kasapoğlu Tankutay, “Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi”, J Higher Edu Sci, c. 15, sy. 2, ss. 199–208, 2025, doi: 10.5961/higheredusci.1524843.
ISNAD Çakmak, Sultan - Kasapoğlu Tankutay, Hülya. “Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15/2 (Ağustos2025), 199-208. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1524843.
JAMA Çakmak S, Kasapoğlu Tankutay H. Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2025;15:199–208.
MLA Çakmak, Sultan ve Hülya Kasapoğlu Tankutay. “Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, c. 15, sy. 2, 2025, ss. 199-08, doi:10.5961/higheredusci.1524843.
Vancouver Çakmak S, Kasapoğlu Tankutay H. Yüksek Lisans Yapmakta Olan Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2025;15(2):199-208.