The purpose of the is to propose academic organization model for schools of foreign languages at Turkish universities based on the analysis of the existing organizational structure of sampled schools to contribute to the effective delivery of academic and administrative services. While certain foreign langue programs, units, departments provide foreign language education at Turkish universities, it has recently become much more common to offer it at schools of foreign languages. With this respect, the establishment of schools of foreign languages can be considered to be a turning point in the foreign language education at Turkish universities. In order for these schools to be able to carry out foreign language education effectively, they need to have clearly defined strong organizational structures that comply with laws and regulations. In this study, organizational structures of academic and administrative units of the 10 oldest schools of foreign languages among 20 universities designated as research universities by the Council of Higher Education (CoHE) were sampled and studied. As a result, it was found that whereas the organizational structure of administrative units exhibit a high degree of uniformity, there is a diversity and variation in the academic organization structures. Also, an organization model for the academic structures at schools of foreign languages with a student population of 1500 and more at their preparatory classes.
Foreign language education at universities School of foreign languages Organizational structures
Bu makalenin amacı, seçili üniversitelerde yabancı diller yüksekokullarının örgüt yapılarının incelenerek, bu okullarda sunulan akademik ve idari hizmetlerin etkili bir şekilde sunulması için bir akademik örgütlenme modeli önerisinde bulunmaktır. Üniversitelerde yabancı dil eğitimi rektörlüklere veya çeşitli fakültelere bağlı bölüm başkanlıkları, koordinatörlükler, yabancı dil programları veya hazırlık okullarında sunulmakla birlikte son dönemlerde yabancı diller yüksekokulları çatısı altında sunulması yaygınlaşmaktadır. Üniversitelerde yabancı dil öğretiminin tarihçesine bakıldığında yabancı diller yüksekokullarının kurulması bir dönem noktası olarak değerlendirilebilir. Yüksekokulların hizmetlerin etkili sunulabilmesi adına kanun ve yönetmeliklere uygun olarak doğru örgüt yapılarının oluşturulması bir gereksinimdir. Bunun için bu çalışmada Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından araştırma üniversitesi olarak belirlenen 20 üniversite bünyesindeki en köklü 10 yabancı diller yüksekokulunun akademik ve idari örgüt yapıları incelenmiştir. Bunun sonucunda yabancı diller yüksekokullarının idari örgütlenmelerinin büyük oranda benzerlik göstermelerine karşın akademik örgütlenmede çeşitlilik ve farklılık olduğu görülmüş ve özellikle yabancı dilde hazırlık öğrenci sayıları 1500’den fazla yüksekokullar için bir akademik örgütlenme modeli önerisinde bulunulmuştur.
Bu çalışma etik kurul onayı gerektiren herhangi bir insan ya da hayvan deneyi, klinik araştırma, anket veya kişisel veri toplama faaliyeti içermemektedir ve çalışmada etik kurul onayı alınmasını zorunlu kılan herhangi bir veri toplama yöntemi kullanılmamıştır. Dolayısıyla, araştırmanın yürütülmesi için etik kurul onayı veya yasal/özel izin gerekli olmamıştır.
Yayın süresinde emeği geçen herkese çok teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | November 4, 2024 |
Acceptance Date | April 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |