Bu program değerlendirme çalışmasında, Batı Karadeniz bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin yabancı diller yüksekokulunda
uygulanmakta olan İngilizce hazırlık eğitim programının Stufflebeam’in (2003) bağlam, girdi, ürün ve süreç program değerlendirme
modeli kullanılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma desenlerinden biri olan gömülü desenin kullanıldığı bu çalışmada
veriler eğitim programının farklı paydaşlarından çeşitli veri toplama araçları kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda veriler
365 öğrenciden (226 kadın, 139 erkek) toplanırken, nitel boyutunda dokuz öğrenci (5 kadın, 4 erkek), hazırlık eğitimini tamamlamış
ve bölümlerinin birinci sınıfında eğitim görmekte olan üç öğrenci (2 kadın, 1 erkek) ve Yabancı Diller Yüksekokulu bünyesinde aktif
olarak çalışan ve farklı ofis ve birimlerde görev yapmakta olan toplam 10 öğretim görevlisi ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle
toplanmıştır. Ayrıca, farklı rapor ve dokümanlar da program değerlendirme çalışması kapsamında incelenmiştir. Araştırma sonucunda,
eğitim programının dört boyutuna (bağlam, girdi, ürün ve süreç) ilişkin görüşlerin olumlu olduğu ve bu boyutlara ilişkin genel
memnuniyetin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, elde edilen sonuçlar programın bazı boyutlarına ilişkin önemli birkaç eksikliği
de ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlardan hareketle eğitim programını iyileştirebilmek adına bazı önerilerde
bulunulmuştur.
İngilizce hazırlık Eğitim programı Bağlam girdi ürün ve süreç Program değerlendirme Yabancı Diller Yüksekokulu
In this curriculum evaluation study, it was aimed to evaluate the English preparatory curriculum of the school of foreign languages (SFL)
of a state university in the Western Black Sea region, using Stufflebeam’s (2003) context, input, product and process (CIPP) curriculum
evaluation model. Embedded design, one of the mixed research designs, was employed in this study and the data were collected from
different stakeholders of the curriculum using various data collection tools. In the quantitative part of the research, the data were collected
from 365 students (226 women, 139 men) while in the qualitative dimension, it was collected through semi-structured interviews with nine students (5 women, 4 men), three students (2 women, 1 man) who completed their preparatory education and are studying in the first
year of their departments and a total of 10 lecturers offering English lessons and working in different offices and units in SFL. Additionally,
different reports and documents were examined within the scope of the curriculum evaluation study. As a result of the research, it was
concluded that the opinions regarding the four dimensions of the curriculum (context, input, product and process) were positive and the
general satisfaction with these dimensions was high. However, the results also revealed several important deficiencies regarding some
dimensions of the curriculum. Based on the results obtained from the research, some suggestions were made to improve the curriculum
English preparatory Curriculum Context input product and process Curriculum evaluation School of foreign languages
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Program Development and Qualifications in Higher Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | November 28, 2024 |
Acceptance Date | July 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |