Research Article
BibTex RIS Cite

İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 275 - 293, 31.08.2025
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1593120

Abstract

Bu program değerlendirme çalışmasında, Batı Karadeniz bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin yabancı diller yüksekokulunda
uygulanmakta olan İngilizce hazırlık eğitim programının Stufflebeam’in (2003) bağlam, girdi, ürün ve süreç program değerlendirme
modeli kullanılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma desenlerinden biri olan gömülü desenin kullanıldığı bu çalışmada
veriler eğitim programının farklı paydaşlarından çeşitli veri toplama araçları kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda veriler
365 öğrenciden (226 kadın, 139 erkek) toplanırken, nitel boyutunda dokuz öğrenci (5 kadın, 4 erkek), hazırlık eğitimini tamamlamış
ve bölümlerinin birinci sınıfında eğitim görmekte olan üç öğrenci (2 kadın, 1 erkek) ve Yabancı Diller Yüksekokulu bünyesinde aktif
olarak çalışan ve farklı ofis ve birimlerde görev yapmakta olan toplam 10 öğretim görevlisi ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle
toplanmıştır. Ayrıca, farklı rapor ve dokümanlar da program değerlendirme çalışması kapsamında incelenmiştir. Araştırma sonucunda,
eğitim programının dört boyutuna (bağlam, girdi, ürün ve süreç) ilişkin görüşlerin olumlu olduğu ve bu boyutlara ilişkin genel
memnuniyetin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, elde edilen sonuçlar programın bazı boyutlarına ilişkin önemli birkaç eksikliği
de ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlardan hareketle eğitim programını iyileştirebilmek adına bazı önerilerde
bulunulmuştur.

References

  • Abdullah, N., Wahab, N. A., Noh, N. M., Abdullah, E. M. ve Ahmad, A. (2016). The evaluation and effectiveness of school based assessment among science teachers in Malaysia using CIPP model. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 3(11), 1-7. https://doi.org/10.21833/ijaas.2016.11.001
  • Akturan S. (2025). A novel implementation of the CIPP model in undergraduate medical education: The Karadeniz Technical University Faculty of Medicine experience. TED, 24(72), 5-10. https://doi.org/10.25282/ted.1623971
  • Al-Jardani, K. S. (2012). English language curriculum evaluation in Oman. International Journal of English Linguistics, 2(5), 40-44. https://doi.org/10.5539/ijel.v2n5p40
  • Aygören, F. ve Er, K. O. (2023). Eğitimde program değerlendirme: Sınıflamalar-modeller. Pegem Akademi.
  • Berg, G. V. D., & Plessis, E. D. (2023). ChatGPT and generative AI: possibilities for its contribution to lesson planning, critical thinking and openness in teacher education. Education Sciences, 13, 1–12. https://doi.org/10.3390/educsci13100998
  • Bobbit, F. (1918). The curriculum. Houghton Mifflin Company. Breault, D. A. ve Marshall, J. D. (2010). Curriculum, definitions of curriculum. In C. Kridel (Ed.), Encyclopedia of curriculum studies (ss. 179–181). SAGE Publications, Inc.
  • Creswell, J. ve Plano Clark, V. L. (2007). Understanding mixed methods research. In J. Creswell (Ed.), Designing and conducting mixed methods research (s. 1-19). Sage.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
  • Dinçer, B. ve Saracaloğlu, A. S. (2017). 7. sınıf İngilizce öğretim programının Stufflebeam’in bağlam-girdi-süreç-ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. Qualitative Studies, 12(2), 1–24. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.2.E0032
  • Edmonds, W. A. ve Kennedy, T. D. (2012). An applied guide to research designs: Quantitative, qualitative, and mixed methods. Sage.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Anı Yayıncılık. Hamsi İmrol, M., Dinçer, A., Doğan Güldenoğlu, B. N., &
  • Babadoğan, M. C. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 403-437. https://doi.org/10.15390/EB.2021.9
  • Karataş, H. ve Fer, S. (2011). CIPP evaluation model scale: Development, reliability and validity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 592-599. https://doi.org/10.1016/j. sbspro.2011.03.146
  • Katsamakas, E., Pavlov, O. V., & Saklad, R. (2024). Artificial intelligence and the transformation of higher education institutions: A systems approach. Sustainability, 16(14), 1-21. https://doi. org/10.3390/su16146118
  • Kerimoğlu, E., & Eminoğlu Küçüktepe, S. (2024). 2018 İngilizce dersi 8. sınıf öğretim programının CIPP modeli kullanılarak değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim, 38(3), 626–653. https:// doi.org/10.33308/26674874.2024383796
  • Koç, Y., Işıksal, M. ve Bulut, S. (2007). Elementary school curriculum reform in Turkey. International Education Journal, 8(1), 30-39.
  • Kumral, O. ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Evaluation of curricula and educational criticism model. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 27-35.
  • Kürkçü, İ. (2021). A phenomenological study on curriculum development process in Turkey: Critical periods and issues [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Lippe, M. & Carter, P. (2018). Using the CIPP model to assess nursing education program quality and merit. Teaching and Learning in Nursing, 13(1), 9-13. https://doi.org/10.1016/j. teln.2017.09.008
  • Milburn, C. W. (2024). Development of a nursing clinical evaluation instrument using the CIPP model [Yayınlanmamış doktora tezi]. George Fox University, Newberg.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage. Null, W. (2017). Curriculum: From theory to practice. Rowman & Littlefield.
  • Okumuş, A. ve Daloğlu, A. (2024). A programme evaluation study: The case of English language teaching programme. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 187-216. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1327223
  • Oliva, P. F. ve Gordon. W. R. (2012). Developing the curriculum. Pearson Education Inc.
  • Orhan, A. ve Çeviker Ay, Ş. (2017a). Investigating students’ perspectives of foreign language distance education curriculum according to some variables. Journal of Education and Training Studies, 5(4), 190-203.
  • Orhan, A. ve Çeviker Ay, Ş. (2017b). Uzaktan eğitim ile yürütülen İngilizce Yabancı Dil Dersi öğretim programını değerlendirme ölçeği: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 534-545.
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Pearson Education.
  • Orhan, A. (2022). Critical thinking dispositions and decision making as predictors of high school students’ perceived problem solving skills. The Journal of Educational Research, 115(4), 235- 245. https://doi.org/10.1080/00220671.2022.2113498
  • Rintaningrum, R. (2023). Technology integration in English language teaching and learning: Benefits and challenges. Cogent Education, 10(1). https://doi.org/10.1080/233118 6X.2022.2164690
  • Ritchie, J. ve Spencer, L. (2002). Qualitative data analysis for applied policy research. In A. M. Huberman, & M. B. Miles (Eds.), The Qualitative researcher’s companion (s. 305-329). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781412986274. n12
  • Sanders, J. R. ve Nafziger, D. N. (2011). A basis for determining the adequacy of evaluation designs. Journal of Multidisciplinary Evaluation, 7(15), 44-78. https://doi.org/10.56645/jmde. v7i15.296
  • Saylor, J. G. ve Alexander. W. M. (1974). Planning curriculum for schools. Holt, Rinehart, and Winston.
  • Stufflebeam, D. L. (2003). The CIPP model for evaluation. In Kellaghan, T., Stufflebeam, D.L. (Eds), International Handbook of Educational Evaluation (s. 31-62). Springer. https://doi. org/10.1007/978-94-010-0309-4_4
  • Stufflebeam, D. L. ve Zhang, G. (2017). The CIPP evaluation model: How to evaluate for improvement and accountability. Guilford Publications.
  • Sopha, S. ve Nanni, A. (2019). The CIPP model: Applications in language program evaluation. Journal of Asia TEFL, 16(4), 1069- 1460. https://doi.org/10.18823/asiatefl.2019.16.4.19.1360
  • Şahin, H. ve Aykaç, N. (2019). Avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de ilkokullarda uygulanan yabancı dil öğretim programlarının karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 571-594.
  • Taba, H. ve Spalding, W. B. (1962). Curriculum development: Theory and practice. Harcourt, Brace & World.
  • Temiz, F. B. ve Başal, A. (2023). Evaluation of an optional English preparatory program with CIPP scale. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52(2), 581-597. https://doi. org/10.14812/cuefd.1142778
  • Tok, Z. (2018). Yabancı dil öğretim yöntemlerinde öğretmen ve öğrencinin rol ve statülerinin incelenmesi. International Journal of Language Academy, 6, 270-277. http://dx.doi. org/10.18033/ijla.4001
  • Uşun, S. (2016). Eğitimde program değerlendirme: Süreçler, yaklaşımlar ve modeller. Anı Yayıncılık.
  • Ünal, M. (2011). Avrupa birliği Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının CIPP (bağlam, girdi, süreç, ürün) modeline göre değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ünal, S., Çoştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Wagner, T. (2010). The global achievement gap. Basic Books. Wang, H. ve Li, H. (2023). Evaluation of curriculum implementation effectiveness of higher vocational education based on collaborative filtering algorithm. Scalable Computing: Practice and Experience, 24(3), 379-388. https://doi.org/10.12694/ scpe.v24i3.2274
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ö. ve Türksoy, E. (2024). Dördüncü sınıf fen bilimleri öğretim programının CIPP modeli bağlamında değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 62, 2965- 2987.

Evaluation of the English Preparatory Curriculum Using the Context, Input, Process, and Product (CIPP) Model: The Example of a School of Foreign Languages in the Western Black Sea Region

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 275 - 293, 31.08.2025
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1593120

Abstract

In this curriculum evaluation study, it was aimed to evaluate the English preparatory curriculum of the school of foreign languages (SFL)
of a state university in the Western Black Sea region, using Stufflebeam’s (2003) context, input, product and process (CIPP) curriculum
evaluation model. Embedded design, one of the mixed research designs, was employed in this study and the data were collected from
different stakeholders of the curriculum using various data collection tools. In the quantitative part of the research, the data were collected
from 365 students (226 women, 139 men) while in the qualitative dimension, it was collected through semi-structured interviews with nine students (5 women, 4 men), three students (2 women, 1 man) who completed their preparatory education and are studying in the first
year of their departments and a total of 10 lecturers offering English lessons and working in different offices and units in SFL. Additionally,
different reports and documents were examined within the scope of the curriculum evaluation study. As a result of the research, it was
concluded that the opinions regarding the four dimensions of the curriculum (context, input, product and process) were positive and the
general satisfaction with these dimensions was high. However, the results also revealed several important deficiencies regarding some
dimensions of the curriculum. Based on the results obtained from the research, some suggestions were made to improve the curriculum

References

  • Abdullah, N., Wahab, N. A., Noh, N. M., Abdullah, E. M. ve Ahmad, A. (2016). The evaluation and effectiveness of school based assessment among science teachers in Malaysia using CIPP model. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 3(11), 1-7. https://doi.org/10.21833/ijaas.2016.11.001
  • Akturan S. (2025). A novel implementation of the CIPP model in undergraduate medical education: The Karadeniz Technical University Faculty of Medicine experience. TED, 24(72), 5-10. https://doi.org/10.25282/ted.1623971
  • Al-Jardani, K. S. (2012). English language curriculum evaluation in Oman. International Journal of English Linguistics, 2(5), 40-44. https://doi.org/10.5539/ijel.v2n5p40
  • Aygören, F. ve Er, K. O. (2023). Eğitimde program değerlendirme: Sınıflamalar-modeller. Pegem Akademi.
  • Berg, G. V. D., & Plessis, E. D. (2023). ChatGPT and generative AI: possibilities for its contribution to lesson planning, critical thinking and openness in teacher education. Education Sciences, 13, 1–12. https://doi.org/10.3390/educsci13100998
  • Bobbit, F. (1918). The curriculum. Houghton Mifflin Company. Breault, D. A. ve Marshall, J. D. (2010). Curriculum, definitions of curriculum. In C. Kridel (Ed.), Encyclopedia of curriculum studies (ss. 179–181). SAGE Publications, Inc.
  • Creswell, J. ve Plano Clark, V. L. (2007). Understanding mixed methods research. In J. Creswell (Ed.), Designing and conducting mixed methods research (s. 1-19). Sage.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
  • Dinçer, B. ve Saracaloğlu, A. S. (2017). 7. sınıf İngilizce öğretim programının Stufflebeam’in bağlam-girdi-süreç-ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. Qualitative Studies, 12(2), 1–24. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.2.E0032
  • Edmonds, W. A. ve Kennedy, T. D. (2012). An applied guide to research designs: Quantitative, qualitative, and mixed methods. Sage.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Anı Yayıncılık. Hamsi İmrol, M., Dinçer, A., Doğan Güldenoğlu, B. N., &
  • Babadoğan, M. C. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 403-437. https://doi.org/10.15390/EB.2021.9
  • Karataş, H. ve Fer, S. (2011). CIPP evaluation model scale: Development, reliability and validity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 592-599. https://doi.org/10.1016/j. sbspro.2011.03.146
  • Katsamakas, E., Pavlov, O. V., & Saklad, R. (2024). Artificial intelligence and the transformation of higher education institutions: A systems approach. Sustainability, 16(14), 1-21. https://doi. org/10.3390/su16146118
  • Kerimoğlu, E., & Eminoğlu Küçüktepe, S. (2024). 2018 İngilizce dersi 8. sınıf öğretim programının CIPP modeli kullanılarak değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim, 38(3), 626–653. https:// doi.org/10.33308/26674874.2024383796
  • Koç, Y., Işıksal, M. ve Bulut, S. (2007). Elementary school curriculum reform in Turkey. International Education Journal, 8(1), 30-39.
  • Kumral, O. ve Saracaloğlu, A. S. (2011). Evaluation of curricula and educational criticism model. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 27-35.
  • Kürkçü, İ. (2021). A phenomenological study on curriculum development process in Turkey: Critical periods and issues [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Lippe, M. & Carter, P. (2018). Using the CIPP model to assess nursing education program quality and merit. Teaching and Learning in Nursing, 13(1), 9-13. https://doi.org/10.1016/j. teln.2017.09.008
  • Milburn, C. W. (2024). Development of a nursing clinical evaluation instrument using the CIPP model [Yayınlanmamış doktora tezi]. George Fox University, Newberg.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage. Null, W. (2017). Curriculum: From theory to practice. Rowman & Littlefield.
  • Okumuş, A. ve Daloğlu, A. (2024). A programme evaluation study: The case of English language teaching programme. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 187-216. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1327223
  • Oliva, P. F. ve Gordon. W. R. (2012). Developing the curriculum. Pearson Education Inc.
  • Orhan, A. ve Çeviker Ay, Ş. (2017a). Investigating students’ perspectives of foreign language distance education curriculum according to some variables. Journal of Education and Training Studies, 5(4), 190-203.
  • Orhan, A. ve Çeviker Ay, Ş. (2017b). Uzaktan eğitim ile yürütülen İngilizce Yabancı Dil Dersi öğretim programını değerlendirme ölçeği: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 534-545.
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Pearson Education.
  • Orhan, A. (2022). Critical thinking dispositions and decision making as predictors of high school students’ perceived problem solving skills. The Journal of Educational Research, 115(4), 235- 245. https://doi.org/10.1080/00220671.2022.2113498
  • Rintaningrum, R. (2023). Technology integration in English language teaching and learning: Benefits and challenges. Cogent Education, 10(1). https://doi.org/10.1080/233118 6X.2022.2164690
  • Ritchie, J. ve Spencer, L. (2002). Qualitative data analysis for applied policy research. In A. M. Huberman, & M. B. Miles (Eds.), The Qualitative researcher’s companion (s. 305-329). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781412986274. n12
  • Sanders, J. R. ve Nafziger, D. N. (2011). A basis for determining the adequacy of evaluation designs. Journal of Multidisciplinary Evaluation, 7(15), 44-78. https://doi.org/10.56645/jmde. v7i15.296
  • Saylor, J. G. ve Alexander. W. M. (1974). Planning curriculum for schools. Holt, Rinehart, and Winston.
  • Stufflebeam, D. L. (2003). The CIPP model for evaluation. In Kellaghan, T., Stufflebeam, D.L. (Eds), International Handbook of Educational Evaluation (s. 31-62). Springer. https://doi. org/10.1007/978-94-010-0309-4_4
  • Stufflebeam, D. L. ve Zhang, G. (2017). The CIPP evaluation model: How to evaluate for improvement and accountability. Guilford Publications.
  • Sopha, S. ve Nanni, A. (2019). The CIPP model: Applications in language program evaluation. Journal of Asia TEFL, 16(4), 1069- 1460. https://doi.org/10.18823/asiatefl.2019.16.4.19.1360
  • Şahin, H. ve Aykaç, N. (2019). Avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de ilkokullarda uygulanan yabancı dil öğretim programlarının karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 571-594.
  • Taba, H. ve Spalding, W. B. (1962). Curriculum development: Theory and practice. Harcourt, Brace & World.
  • Temiz, F. B. ve Başal, A. (2023). Evaluation of an optional English preparatory program with CIPP scale. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52(2), 581-597. https://doi. org/10.14812/cuefd.1142778
  • Tok, Z. (2018). Yabancı dil öğretim yöntemlerinde öğretmen ve öğrencinin rol ve statülerinin incelenmesi. International Journal of Language Academy, 6, 270-277. http://dx.doi. org/10.18033/ijla.4001
  • Uşun, S. (2016). Eğitimde program değerlendirme: Süreçler, yaklaşımlar ve modeller. Anı Yayıncılık.
  • Ünal, M. (2011). Avrupa birliği Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının CIPP (bağlam, girdi, süreç, ürün) modeline göre değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ünal, S., Çoştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Wagner, T. (2010). The global achievement gap. Basic Books. Wang, H. ve Li, H. (2023). Evaluation of curriculum implementation effectiveness of higher vocational education based on collaborative filtering algorithm. Scalable Computing: Practice and Experience, 24(3), 379-388. https://doi.org/10.12694/ scpe.v24i3.2274
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ö. ve Türksoy, E. (2024). Dördüncü sınıf fen bilimleri öğretim programının CIPP modeli bağlamında değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 62, 2965- 2987.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Program Development and Qualifications in Higher Education
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Orhan 0000-0003-1234-3919

İnan Tekin 0000-0002-5616-4325

Publication Date August 31, 2025
Submission Date November 28, 2024
Acceptance Date July 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Orhan, A., & Tekin, İ. (2025). İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 15(2), 275-293. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1593120
AMA Orhan A, Tekin İ. İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği. J Higher Edu Sci. August 2025;15(2):275-293. doi:10.5961/higheredusci.1593120
Chicago Orhan, Ali, and İnan Tekin. “İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç Ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 15, no. 2 (August 2025): 275-93. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1593120.
EndNote Orhan A, Tekin İ (August 1, 2025) İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15 2 275–293.
IEEE A. Orhan and İ. Tekin, “İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği”, J Higher Edu Sci, vol. 15, no. 2, pp. 275–293, 2025, doi: 10.5961/higheredusci.1593120.
ISNAD Orhan, Ali - Tekin, İnan. “İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç Ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 15/2 (August2025), 275-293. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1593120.
JAMA Orhan A, Tekin İ. İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği. J Higher Edu Sci. 2025;15:275–293.
MLA Orhan, Ali and İnan Tekin. “İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç Ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 15, no. 2, 2025, pp. 275-93, doi:10.5961/higheredusci.1593120.
Vancouver Orhan A, Tekin İ. İngilizce Hazırlık Eğitim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi: Batı Karadeniz’de Bir Yabancı Diller Yüksekokulu Örneği. J Higher Edu Sci. 2025;15(2):275-93.