The Qur’an was revealed in Arabic, the language of its first audience. To understand the Qur’an, one must either know the language in which it was revealed or rely on translations made by interpreters. However, as indicated in many Qur’anic verses, the issue of understanding (or failing to understand) the Qur’an is not solely a linguistic matter. The Qur’an itself reports that among its first audience there were those who did not comprehend it or chose not to. For an Arabic-speaking community to fail to understand a book revealed in their own native tongue cannot be attributed merely to a linguistic barrier. Therefore, the problem of understanding the Qur’an is not only related to grasping its language but also to the will and desire to comprehend it. While the Qur’an declares that it was sent for all humanity, it also states that only the God-conscious (al-muttaqūn) can truly benefit from its guidance. The fact that in the opening verses of al-Baqara—the second surah according to the canonical order—guidance is linked to piety, and the Qur’an is said to serve as guidance only for the God-conscious, points to a direct relationship between the concept of taqwā and the act of understanding the Qur’an. In pre-Islamic poetry, the word taqwā was often used in the material sense of protection or avoidance of harm. In the Qur’anic semantic universe, however, it denotes fear of God, reverence, and awareness of one’s responsibilities toward Him. One of the fundamental responsibilities of human beings toward God is to believe in His revealed Book and to shape their lives in accordance with its principles. Thus, the term muttaqī is also used to describe those who seek to understand the Qur’an and live by it. The Qur’an asserts that those unwilling to assume responsibility cannot truly comprehend it nor benefit from it, thereby emphasizing the close connection between the awareness of taqwā (responsibility) and the ability to understand the Qur’an. This study aims to examine the nature of the relationship between understanding the Qur’an and taqwā. The research has been conducted through textual analysis of the Qur’anic corpus and relevant sources.
Kur’ân-ı Kerîm, ilk muhatap toplumun dili olan Arapça ile nazil olmuştur. Kur’an’ı anlamak için ya onun indirildiği dili bilmek ya da mütercimler tarafından yapılan tercümelerine başvurmak gerekmektedir. Ancak birçok Kur’an âyetinde de işaret edildiği üzere Kur’an’ı anlamama meselesi salt dille alakalı bir sorun değildir. Zira farklı Kur’an âyetlerinde de vurgulandığı üzere ilk muhataplar içerisinde Kur’an’ı anlamayanlar veya anlamak istemeyenlerin olduğundan bahsedilmektedir. Arapça düşünen ve konuşan bir toplumun, kendi ana dillerinde indirilen bir kitabı anlayamamaları elbette dilsel bir bariyerden kaynaklanmamaktadır. Bu sebeple Kur’an’ı anlamamak sorunu sadece lisanın anlaşılmamasıyla ilgili olmayıp anlamama isteği ve iradesiyle de ilişkilendirilmektedir. Kur'an, kendisinin bütün insanlığa gönderildiğinden bahsetmekle birlikte hidayetinden ancak muttakilerin istifade edebileceğini haber vermektedir. Mushaf tertip sırasına göre ikinci sûre olan Bakara’nın ilk âyetlerinde hidayet ve takva ilişkisinden bahsedilmesi ve Kur’an’ın ancak müttakiler için rehberlik yapacağının bildirilmesi takva olgusunun Kur’an’ı anlama eylemiyle ilişkisine işaret etmektedir. Takvâ kelimesi, Câhiliye Dönemi şiirlerinde daha çok maddi anlamda bir şeyden/zarardan korunmak ve sakınmak anlamıyla kullanılırken Kur’an’ın anlam evreninde; Allahtan korkmak, çekinmek ve O’na karşı sorumlulukların farkında olmak manasında zikredilmektedir. İnsanın Allah’a karşı temel sorumluluklarından birisi de O’nun gönderdiği kitaba inanması ve kitabın ilkelerine göre hayatını dizayn etmesidir. Müttaki kavramı bu manasıyla Kur’an’ı anlamak ve ona göre yaşamak isteyen kimselerin vasfı olarak da zikredilmiştir. Sorumluluk almak istemeyen kimselerin Kur’an’ı anlayamayacağı ve gereğince ondan istifade edemeyeceği bildirilmiş ve takva (sorumluluk) bilinciyle Kur’an’ı anlama arasındaki sıkı ilişkiye dikkat çekilmiştir. Bu araştırma, Kur’an’ı anlama ile takva arasındaki ilişkinin mahiyetini ortaya koymaya çalışmaktadır. Çalışma, Kur’an metni ve ilgili kaynaklar üzerinde desen inceleme ve analiz etme yöntemiyle yürütülmüştür.
Etik kurul iznine gerek yoktur.
Yoktur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tafsir |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 2, 2025 |
Acceptance Date | August 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 2 |