Avrupa’da etkilerini 19. yüzyılda hissettiren aklın ve
bilimin egemenliğini önemseyen ve gelenekten kopuşun ifadesi olan modernizm,
klasik sanatın estetik anlayışından da bir ayrılıştır. Kilisenin dogmatik ve
skolâstik düşünce sistemine bir tepki içeren modernizm; insanın yüceltilmesi
projesini esas alır.
Avrupa toplumunun savaşlarla aklın ötelenerek hümanistik
değerlerin yok olduğunu, kapitalist pazar ekonomisi ile bireyin sömürüldüğünü görmesi,
modernizm-ötesi/sonrası anlamına gelen bir tepkiye neden olur. Modernitenin
rasyonalist ve epistemolojik bütün parametrelerine tepki gösteren postmodern
söylem; kendini bilimden sanata, mimariden edebiyata her alanda hissettirir.
Postmodernizmin edebiyata yansıması; modernizmin mimetik
ve didaktik misyonunun aksine kurmacayı, idealizmin yerine oyunsuluğu,
seçkinciliğin yerine de çoğulculuğu deklare etmesidir. Edebi anlayışın serbest
yansıma ve kurgu alanı olan romanda ise bu özelliklerin uygulama yöntemleri;
üstkurmaca, metinlerarasılık, gizem/gerilim ve tarihi yönelim olarak karşımıza
çıkar.
Bu makalede amaç, öncelikle söylemsel olarak modernizme
tepki olarak çıkan postmodernizm hakkında tanımsal sınırları yüzeysel olarak
çizmek ve bu söylemin edebiyata ve romana yansıyan genel kurallarını
belirtmektir.
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 - Gelenek ve Postmodernizm |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.