Divan şiirinin öteden beri dile getirilen toplumdan ve sosyal hayattan
uzak olduğu görüşü, bu şiirlerin ayrıntılı olarak incelenmeyişinin bir
sonucudur. Ancak bu görüşün aksine, Divan şiirinin birçok türünde toplumun dinî,
sosyal ve ruhî yansımalarını görmek mümkündür. Zira Divan şairleri de bir birey
olarak toplumun içinde bulunmuş, toplumsal yaşamı kelimeler tanıklığında birer
tarihî belge niteliğinde olan şiirlerine yansıtmışlardır. Bu bağlamda İslam
dininde önemli bir yer arz eden ramazan ayı da şiirlere konu edinilmiş ve
yüzyıllar boyu işlenegelmiştir.
Divan şairlerinin ramazan ayı vesilesiyle padişahlara, devlet büyüklerine
veya hâmîlerine sundukları ve nesib bölümünde ramazanı anlatan Ramazaniyyeler,
kaside nazım şekliyle yazılan şiirlerdir. Edebiyatımızda XVII. yüzyıldan
itibaren yazılmaya başlanan Ramazaniyyeler, XVIII. yüzyıl ve sonrasında
yaygınlaşır. Enderûnlu Fâzıl on üç kaside ile bu türün en fazla örnek veren
şairidir. Bu tür kasidelerde sosyal hayatı ilgilendiren birçok konuya rastlamak
mümkündür. Ramazan ayı iftar, sahur, oruç, kandil ve bayram gibi kavramlar
etrafında dinî yönünün yanısıra kültürel ve folklorik taraflarıyla da ele
alınır. Bu yönüyle Ramazaniyyeler, yazıldığı dönemde meydana gelen olaylara
ayna tutar ve bunların toplumdaki yansımaları hakkında okuyucuya önemli
ayrıntılar sunar.
Ramazaniyye türünde eser veren şairlerden birisi de Nedim’dir. Bu
çalışmada XVIII. yüzyılın önemli şairlerinden Nedim’in Ramazaniyyesi tematik ve
yapısal açıdan incelenerek sosyal hayata bakan yönüyle ele alınacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 10 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.