İstiklal Harbi devam ederken cehalete karşı başlatılan mücadele, harbin bitmesi sonrasında da devam etmiş; toplumun okur-yazar oranı devrimlerin de etkisi ile artmıştır. Yeni Türk devleti cehalete karşı başlattığı mücadele ile eğitim seferberliğine yönelmiş kadını, erkeği, yaşlısı, genci toplumun her bir ferdini okuma-yazma öğrenmeye teşvik etmiştir. Bu sürecin ilk aşaması 1921 yılında toplanan Maarif Kongresi olurken sonraki aşamaları Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulü, Harf Devrimi’nin ilanı ve Millet Mekteplerinin açılması olmuştur. Türk milletinin okur-yazar olması amacı ile başlayan eğitim devrimleri, Harf Devrimi ve sonrasında açılan Millet Mektepleri ile desteklenmek istenmiştir. Millet Mekteplerindeki eğitim, Harf Devrimine paralel olarak 1 Ocak 1929’dan itibaren başlamıştır. Dönemin gazetelerinde Harf Devrimi ve Milet Mektepleri hakkında çok sayıda yazı yayınlanmış, fotoğraf paylaşılmıştır. Bu haberlerde mekteplere kimlerin gidebileceği ile ilgili haberlere yer verilip katılım oranları paylaşılırken, yeni Türk alfabesi ile yazılar, hikâyeler yayımlanmıştır. Bu araştırma sırasında Akşam, Cumhuriyet, Hâkimiyet-i Milliye, Milliyet ve Vakit gazeteleri incelenmiştir. Ayrıca Millet Mektepleri Talimatnamesi ile arşiv belgelerinden yararlanılmıştır. Bu çerçevede “İstanbul” özelinde yapılan araştırma sırasında kadınların da erkeklerin de cehaletle mücadele için seferber olduğu görülmüştür. Devletin almış olduğu kararlara her iki kesimin de gönüllü olarak katılması, onların toplumsal değişime istekli oldukları çıkarımına ulaşılmasını sağlamaktadır. Yapılan araştırma sırasında “İstanbul” özelinde çalışmanın olmadığı tespit edildiğinden eksikliğin giderilmesi ve alana katkı sunmak hedeflenmiştir. Bu kapsamda beş ulusal gazete belirlenmiş ve onların bir yıllık yayınları taranmıştır.
İstiklal Harbi devam ederken cehalete karşı başlatılan mücadele, harbin bitmesi sonrasında da devam etmiş; toplumun okur-yazar oranı devrimlerin de etkisi ile artmıştır. Yeni Türk devleti cehalete karşı başlattığı mücadele ile eğitim seferberliğine yönelmiş kadını, erkeği, yaşlısı, genci toplumun her bir ferdini okuma-yazma öğrenmeye teşvik etmiştir. Bu sürecin ilk aşaması 1921 yılında toplanan Maarif Kongresi olurken sonraki aşamaları Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulü, Harf Devrimi’nin ilanı ve Millet Mekteplerinin açılması olmuştur. Türk milletinin okur-yazar olması amacı ile başlayan eğitim devrimleri, Harf Devrimi ve sonrasında açılan Millet Mektepleri ile desteklenmek istenmiştir. Millet Mekteplerindeki eğitim, Harf Devrimine paralel olarak 1 Ocak 1929’dan itibaren başlamıştır. Dönemin gazetelerinde Harf Devrimi ve Milet Mektepleri hakkında çok sayıda yazı yayınlanmış, fotoğraf paylaşılmıştır. Bu haberlerde mekteplere kimlerin gidebileceği ile ilgili haberlere yer verilip katılım oranları paylaşılırken, yeni Türk alfabesi ile yazılar, hikâyeler yayımlanmıştır. Bu araştırma sırasında Akşam, Cumhuriyet, Hâkimiyet-i Milliye, Milliyet ve Vakit gazeteleri incelenmiştir. Ayrıca Millet Mektepleri Talimatnamesi ile arşiv belgelerinden yararlanılmıştır. Bu çerçevede “İstanbul” özelinde yapılan araştırma sırasında kadınların da erkeklerin de cehaletle mücadele için seferber olduğu görülmüştür. Devletin almış olduğu kararlara her iki kesimin de gönüllü olarak katılması, onların toplumsal değişime istekli oldukları çıkarımına ulaşılmasını sağlamaktadır. Yapılan araştırma sırasında “İstanbul” özelinde çalışmanın olmadığı tespit edildiğinden eksikliğin giderilmesi ve alana katkı sunmak hedeflenmiştir. Bu kapsamda beş ulusal gazete belirlenmiş ve onların bir yıllık yayınları taranmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 12, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Tarih ve Tarihçi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.