This study tries to analyze the attitudes of parents which may affect moral maturity levels of high school students. The study is based on field research. Field research was carried out on the 830 high school sudents selected randomly from some high schools took place in Samsun. Data of the study were collected by Moral Maturity Scale and Individual Acknowledgement Questionnaire developed by the researcher. Statistical analyses of data were done with variance analysis, t-test and Scheffe tests. Lastly, it was found that the attitudes of parents were the prominent factors affecting the moral maturity levels of high school students.
Adler, Alfred, Sorunlu Okul Çocuğu, çev.: Kamuran Şipal, Cem Yay., İstanbul 1996.
Binbaşıoğlu, Cavit, Geleneksel Kültüre Göre Türkiye’de Çocuk Eğitimi Üzerinde Bir Araştırma, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1998
Çileli, Meral, Ahlak Psikolojisi ve Eğitimi, V Yay., Ankara 1986.
Ekşi, Aysel, Çocuk, Genç, Ana Baba, Bilgi Yay., İstanbul 1990.
Geçtan, Engin, İnsan Olmak, Adam Yay., İstanbul 1986.
--------, Çağdaş Yaşam ve Normaldışı Davranışlar, Remzi Kitabevi, 7.bs., İstanbul 1989.
Günay, Ünver, Din Sosyolojisi Dersleri, EÜ Yay., Kayseri 1996.
Kağıtçıbaşı, Çiğdem, İnsan ve İnsanlar, Evrim Yay., 7.bs., İstanbul 1988.
Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Sanem Matbaacılık, 4.bs., Ankara 1991.
Kaya, Mevlüt, Bazı Kişisel Değişkenlere Göre Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Yargıları, (Yayınlanma- mış Doktora Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun 1993.
Kulaksızoğlu, Adnan, Ergenlik Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1998.
Lickona, Thomas E., Educating for Character: How Our Schools can Teach Respect and Responsibility, Bantam Books, New York 1991.
Nazik, Hamil ve Mine Arlı, Araştırma Teknikleri, YA-PA Yay., İstanbul 2003.
Neill, Alexander Sutherland, Bir Eğitim Mucizesi, çev.: Güler Dikmen Nalbantoğlu, Baki Yay., Ada- na 1996.
Öymen, M. Münir Raşit, Ahlak Eğitimi, Murat Matbaacılık, 3.bs., İstanbul 1975.
Peker, Hüseyin, Din ve Ahlak Eğitiminin Psikolojik ve Metodik Esasları, Eser Matbaası, Samsun 1991.
Schickedanz, Judith A, “Family Socialation and Academic Achievement”, Journal of Education, Boston University 1995, Vol.177, No:1, pp.17-38.
Seçer, Zarife, Hakan Sarı ve Oya Olcay, “Anne Tutumlarına Göre Okulöncesi Dönemdeki Çocukla- rın Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgilerinin İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü- sü Dergisi, Konya 2006, sayı:16, ss.539-557.
Şemin, Refia, Ruh Sağlığı, İÜEF Yay., İstanbul 1979.
Temel, Z. Fulya, Yetiştirme Yurdunda ve Ailesi Yanında Kalan 14-18 Yaş Grubundaki Gençlerin Cinsiyet Rolü Kimlikleri İle Moral Gelişimlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, (Yayınlanmamış Dok- tora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara 1991.
Temel, Z. Fulya ve Ayşe B. Aksoy, Ergen ve Gelişimi, Nobel Yay., Ankara 2001.
Bu araştırmada lise öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerini etkilediği düşünülen anne-baba tutumları ele alınmıştır. Araştırma, alan araştırmasına dayanmaktadır. Alan araştırması, Samsun il sınırları içinde faaliyet gösteren liselerden random yöntemiyle seçilen 830 lise öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen Ahlaki Olgunluk Ölçeği ve Kişisel Bilgi Anketi ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi ise varyans analizi, t-testi ve Scheffe testleri ile yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda anne-baba tutumlarının lise öğrenci-?lerinin ahlaki olgunluk düzeylerini etkileyen önemli faktörler oldukları sonucuna varılmıştır.
Adler, Alfred, Sorunlu Okul Çocuğu, çev.: Kamuran Şipal, Cem Yay., İstanbul 1996.
Binbaşıoğlu, Cavit, Geleneksel Kültüre Göre Türkiye’de Çocuk Eğitimi Üzerinde Bir Araştırma, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1998
Çileli, Meral, Ahlak Psikolojisi ve Eğitimi, V Yay., Ankara 1986.
Ekşi, Aysel, Çocuk, Genç, Ana Baba, Bilgi Yay., İstanbul 1990.
Geçtan, Engin, İnsan Olmak, Adam Yay., İstanbul 1986.
--------, Çağdaş Yaşam ve Normaldışı Davranışlar, Remzi Kitabevi, 7.bs., İstanbul 1989.
Günay, Ünver, Din Sosyolojisi Dersleri, EÜ Yay., Kayseri 1996.
Kağıtçıbaşı, Çiğdem, İnsan ve İnsanlar, Evrim Yay., 7.bs., İstanbul 1988.
Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Sanem Matbaacılık, 4.bs., Ankara 1991.
Kaya, Mevlüt, Bazı Kişisel Değişkenlere Göre Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Yargıları, (Yayınlanma- mış Doktora Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun 1993.
Kulaksızoğlu, Adnan, Ergenlik Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1998.
Lickona, Thomas E., Educating for Character: How Our Schools can Teach Respect and Responsibility, Bantam Books, New York 1991.
Nazik, Hamil ve Mine Arlı, Araştırma Teknikleri, YA-PA Yay., İstanbul 2003.
Neill, Alexander Sutherland, Bir Eğitim Mucizesi, çev.: Güler Dikmen Nalbantoğlu, Baki Yay., Ada- na 1996.
Öymen, M. Münir Raşit, Ahlak Eğitimi, Murat Matbaacılık, 3.bs., İstanbul 1975.
Peker, Hüseyin, Din ve Ahlak Eğitiminin Psikolojik ve Metodik Esasları, Eser Matbaası, Samsun 1991.
Schickedanz, Judith A, “Family Socialation and Academic Achievement”, Journal of Education, Boston University 1995, Vol.177, No:1, pp.17-38.
Seçer, Zarife, Hakan Sarı ve Oya Olcay, “Anne Tutumlarına Göre Okulöncesi Dönemdeki Çocukla- rın Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgilerinin İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü- sü Dergisi, Konya 2006, sayı:16, ss.539-557.
Şemin, Refia, Ruh Sağlığı, İÜEF Yay., İstanbul 1979.
Temel, Z. Fulya, Yetiştirme Yurdunda ve Ailesi Yanında Kalan 14-18 Yaş Grubundaki Gençlerin Cinsiyet Rolü Kimlikleri İle Moral Gelişimlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, (Yayınlanmamış Dok- tora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara 1991.
Temel, Z. Fulya ve Ayşe B. Aksoy, Ergen ve Gelişimi, Nobel Yay., Ankara 2001.
Şengün, Mustafa. “Anne-Baba Tutumuna Göre Lise Öğrencilerinin Ahlâki Olgunluk Düzeyleri”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12/23 (June 2013), 203-215. https://doi.org/10.14395/jdiv60.