Since the beginning of the descending of the Qur’an, it was protected by the Prophet Muhammad himself and his Companions by memorizing. This article examines how the believers have showed great endeavour in the protecting of the Qur’an through memorizing of the whole Qur’an since the time of the Prophet Muhammad until our time and deals with the institution of being hafız (memorizing the whole Qur’an by heart) in this direction.
Gotthard, Jaschke, Yeni Türkiye’de İslâmcılık, Bilgi Yay. Ankara 1972.
el-Hakîm en-Nisâburî, Ebû Abdullah Muhammed b. Abdurrahman, el-Müstedrek ale’s-sahîhayn, Beyrut 1990.
el-Halebî, Ali b. Burhaneddin, es-Sîretü’l-Halebiyye, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut 1400H.
Huzâî, Ebü’l-Hasan Ali b. Muhammed, Tahrîcü’d-delâlâti’s-sem’iyye, tahk.: Ahmed Muhammed Ebû Selame, Vizaretü’l-Evkaf, Kahire 1981.
Hamidullah, Muhammed, “Kur’ân’ı Kerîm ile Diğer Semâvî Kitapların/Sayfaların Karşılaştırmalı Kısa Bir Tarihi”, çev.: Bahattin Dartma, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 3, Temmuz-Ağustos-Eylül 2007.
Tirmizî Muhammed b. İsâ, el-Câmiu’s-Sahîh, Dâru’l-Kütübi’l-’İlmiyye, Beyrut 1986.
Tunç, Yasemin, Kur’ân Hafızlığı ve Müslüman’ın Dinî Hayatındaki Önemi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü, İstanbul 2008.
Yıldız, Hakkı Dursun (Heyet), Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, Çağrı Yay., İstanbul 1992.
ez-Zerkânî, Muhammed Abdülazîm, Menâhilü’l-’irfân fî ulûmi’l-Kur’ân, tahk.: Fevvâz Ahmed Zem- reli, Beyrut 1995.
ez-Zerkeşî, Muhammed b. Abdullah, el-Burhân fî ulûmi’l-Kur’ân, Kahire 1376/1957.
Kur’ân’ın Korunmasında Hâfızlık Müessesesi
Year 2012,
Volume: 11 Issue: 22, 229 - 251, 30.12.2012
Kur’ân, nâzil olmaya başladığı andan itibaren, ilk muhatabı Hz. Peygamber ve onun gözetimindeki seçkin sahabe tarafından ezberlenerek koruma altına alınmıştır. Bu makale, Hz. Peygamber’den günümüze Kur’ân’ın muhafazası konusunda ona inananların Kur’ân’ı Kerîm’i ezberleyerek gösterdikleri gayreti ve bu doğrultuda geliştirdikleri hâfızlık müessesesini konu edinmektedir.
Gotthard, Jaschke, Yeni Türkiye’de İslâmcılık, Bilgi Yay. Ankara 1972.
el-Hakîm en-Nisâburî, Ebû Abdullah Muhammed b. Abdurrahman, el-Müstedrek ale’s-sahîhayn, Beyrut 1990.
el-Halebî, Ali b. Burhaneddin, es-Sîretü’l-Halebiyye, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut 1400H.
Huzâî, Ebü’l-Hasan Ali b. Muhammed, Tahrîcü’d-delâlâti’s-sem’iyye, tahk.: Ahmed Muhammed Ebû Selame, Vizaretü’l-Evkaf, Kahire 1981.
Hamidullah, Muhammed, “Kur’ân’ı Kerîm ile Diğer Semâvî Kitapların/Sayfaların Karşılaştırmalı Kısa Bir Tarihi”, çev.: Bahattin Dartma, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 3, Temmuz-Ağustos-Eylül 2007.
Tirmizî Muhammed b. İsâ, el-Câmiu’s-Sahîh, Dâru’l-Kütübi’l-’İlmiyye, Beyrut 1986.
Tunç, Yasemin, Kur’ân Hafızlığı ve Müslüman’ın Dinî Hayatındaki Önemi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü, İstanbul 2008.
Yıldız, Hakkı Dursun (Heyet), Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, Çağrı Yay., İstanbul 1992.
ez-Zerkânî, Muhammed Abdülazîm, Menâhilü’l-’irfân fî ulûmi’l-Kur’ân, tahk.: Fevvâz Ahmed Zem- reli, Beyrut 1995.
ez-Zerkeşî, Muhammed b. Abdullah, el-Burhân fî ulûmi’l-Kur’ân, Kahire 1376/1957.
Kurt, Yaşar. “Kur’ân’ın Korunmasında Hâfızlık Müessesesi”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11/22 (December 2012), 229-251. https://doi.org/10.14395/jdiv39.