Translation
BibTex RIS Cite

Kâsım b. İbrahim'in İmamet Teorisi

Year 2005, Volume: 4 Issue: 7-8, 155 - 179, 30.12.2005

Abstract

el-Kâsım b. İbrahim b.İsmail b. İbrahim b. el-Hasan b. Ali. 169/785 yılında doğdu. Biyografik kaynaklar onun gençliği hakkında hiçbir bilgi vermezler. Ancak
O, muhtemelen Medine’de büyüdü. Kâsım, Mısır’a 199/815’ten önce geldi ve
211/826’ya kadar orada kaldı. Onun Mısır’a geliş nedeni belirsizdir. Bir kaynak
Mısır’a kardeşi Muhammed tarafından kendisine bey’at edecek yeni taraftarlar
toplaması için gönderildiğini bildirse de, diğer kaynaklar Mısır’da söz konusu
taraftar toplama misyonu ile ilgili herhangi bir bilgi vermezler. Ayrıca Kâsım’ın
dînî faaliyetlerine ilaveten, geç dönem Zeydî kaynaklarının rivayet ettiği gibi
Mısır’da bir isyan hazırlığı içinde olması muhtemel görünmemektedir. O Mısır’dan ayrıldıktan sonra, Medine yakınlarındaki er-Ress’e yerleşti. Burada
246/860 yılında vefat etti. Kâsım, eserlerinde bir muallim, gerçek dinin tebliğcisi,
dış düşmanlara olduğu kadar (filozoflar, Hıristiyanlar, Maniheistler) iç düşmanlara (Müşebbihe, mülhidler, zalimler) karşı gerçek dinin bir savunucusu olarak
görünür.

References

  • Bk. W. Madelung, Der Imam Kâsım b. Ibrahim und die Glaubanslehre der Zaiditen, Berlin 1965.

al-Kasim Ibn Ibrahim’s Theory of the Imamate

Year 2005, Volume: 4 Issue: 7-8, 155 - 179, 30.12.2005

Abstract

al-Qanim b.
İbrahim b.İsmail b. Abraham b. al-Hasan b. Ali. He was born in 169/785.
Biographical sources give no information about his youth. However, he probably
grew up in Medina. He came to Egypt before 199/815 and stayed there until
211/82. The reason for his arrival in Egypt is uncertain. Although a source
reported that Egypt had been sent by its brother Muhammad to gather new
supporters to support him, other sources in Egypt do not provide any information
on the mission to recruit fans. Furthermore, in addition to the religious
activities of the Qur'an, it is unlikely that the late Zaydi sources would be
prepared for a rebellion in Egypt. After he left Egypt, he moved to Er-Ress,
near Medina. He died here in 246/860. In his works, as a teacher, the
communicator of the true religion appears to be an advocate of the true
religion against the internal enemies (Müşebbihe, mülhid, and tyrants) as well
as to the external enemies (philosophers, Christians, Manichaeists).

References

  • Bk. W. Madelung, Der Imam Kâsım b. Ibrahim und die Glaubanslehre der Zaiditen, Berlin 1965.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Ümit This is me

Publication Date December 30, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 4 Issue: 7-8

Cite

ISNAD Ümit, Mehmet. “Kâsım B. İbrahim’in İmamet Teorisi”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/7-8 (December 2005), 155-179.

Journal of Divinity Faculty of Hitit University is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

88x31.png

Journal of Divinity Faculty of Hitit University

Hitit Üniversity Divinity Faculty 

Mimar Sinan Mah. 3. Cad. 19100 ÇORUM

Tel: 0090 (364) 234 63 58 Faks: 0 (364) 2346357