Roma İmparatorluğu’nda büyük gnostik okulların şekillenişi ikinci
yüzyılda son bulurken, üçüncü asırda, doğuda (Mezopotamya) dünya
çapında gnostik bir dinin altın devri başlar. Bu, insanlık tarihine büyük din
kurucularından biri olarak geçmiş bir adamın eseridir. Sözünü ettiğimiz
Maniheizm, dinler tarihinde bilinen dört dünya dininden biri sayılabilir.
Bunun anlamı, onun Buddizm, Hıristiyanlık ve İslam ile aynı konumu
paylaşması; fakat bunlardan farklı olarak geçmişte kalmış olmasıdır. R.
Haardt onu “misyonerlik özelliği ile evrensel bir vahiy dini olarak, geç
dönem antik çağ Gnostisizm’inin (Gnosis) son ve mantıklı düzenlemesi”
biçiminde nitelemiştir
The formation of the great gnostic schools in the
Roman Empire ended in the second century, and in the third century, the golden
age of a world-wide gnostic religion began in the east (Mesopotamia). This is
the work of a man who has passed on to human history as one of the founders of
great religion. Maniheism, which we mentioned, can be considered as one of the
four world religions known in the history of religions. This means that he
shares the same position with Buddhism, Christianity and Islam; but unlike
them, it is a thing of the past. R. Haardt described him as a son final and
logical arrangement of late Gnosticism (as a universal revelation religion with
a missionary character.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2002 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 1 Issue: 1 |