Increasing the resilience of individuals against the negative situations they experience is important in solving problems such as job dissatisfaction, decreased work motivation and therefore low performance in their business lives. In psychology, this issue is explained by the concept of psychological resilience. Psychological resilience can be briefly expressed as the motivation developed by the individuals to protect themselves from the potential effects of the negativities they encounter. In terms of professions; It is expressed as the psychological resilience of individuals in their professional lives. In the definitions in the literature, occupational resilience is emphasized as the ability of individuals who encounter stress in business life to resist it. However, there is no doubt that every profession has its own problems, and these risks and problems cause stress on those who practice that profession. In this regard, the aim of the study is to determine the psychological and professional resilience of accounting instructors with the help of scales related to both subjects and to determine the effect of their psychological resilience on their professional resilience. In addition, it is within the scope of the study to determine whether psychological and professional resilience differ in terms of demographic variables. The population of the study was determined as Accounting instructors working in higher education institutions in Turkey. In sampling, snowball sampling method was adopted and participants were requested to answer the "Psychological Resilience" scale and "Occupational Resilience" scale sent to them. As a result of the research analyzed using the structural equation model, the psychological and professional resilience levels of accounting instructors were determined and suggestions were made in the context of strengthening these situations in accounting instructors with low resilience levels.
Bireylerin yaşadıkları olumsuz durumlara karşı gösterdikleri dayanımın artırılması, iş yaşamlarında iş tatminsizliği, iş motivasyonunun azalması ve dolayısıyla performans düşüklüğü gibi sorunları çözüme ulaştırmada önemlidir. Psikoloji biliminde bu husus, psikolojik dayanıklılık kavramı ile açıklanmaktadır. Psikolojik dayanıklılık, kısaca, bireyin karşısına çıkan olumsuzlukların potansiyel etkilerinden korunmak için geliştirdiği motivasyon olarak ifade edilebilir. Meslekler açısından ise; bireylerin meslek yaşamındaki psikolojik dayanıklılığı şeklinde ifade edilmektedir. Literatürdeki tanımlamalarda, mesleki dayanıklılığın iş yaşamında stresle karşılaşan bireylerin buna karşı gösterdikleri direnç yetisine vurgu yapılmaktadır. Ancak, hiç şüphesiz her meslek kendine has sorunlar barındırmakta ve bu risk ve sorunlar o mesleği icra edenler üzerinde strese yol açmaktadır. Bu bakımdan çalışmanın amacı, muhasebe öğretim elemanlarının psikolojik ve mesleki dayanıklılıklarının her iki konuya ilişkin ölçekler yardımıyla belirlenmesi ve psikolojik dayanıklılıklarının mesleki dayanıklılıkları üzerindeki etkisinin tespit edilmesidir. Ayrıca psikolojik ve mesleki dayanıklılığın demografik değişkenler bakımından farklılık gösterip göstermediği de çalışmanın amacı dahilindedir. Çalışmanın anakütlesi Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında çalışan Muhasebe öğretim elemanları olarak belirlenmiştir. Örneklemede ise kartopu örneklemesi yöntemi benimsenmiş ve katılımcılara gönderilen “Psikolojik Dayanıklılık” ölçeği ve “Mesleki Dayanıklılık” ölçeğinin yanıtlanması talep edilmiştir. Yapısal eşitlik modeli kullanılarak analiz edilen araştırma neticesinde, muhasebe öğretim elemanlarının psikolojik ve mesleki dayanıklılık düzeylerinin belirlenerek, dayanıklılık düzeyleri düşük olan muhasebe öğretim elemanlarında bu durumların güçlendirilmesi bağlamında öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Accounting, Auditing and Accountability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 1, 2023 |
Acceptance Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 2 |
Hitit Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).