Bu araştırmada, soru-cevap yöntemine ilişkin öğretim ortamında meydana çıkacak sorunlar örnekleme alınan genel liselerin ikinci sınıflarında okutulan Türk dili ve edebiyatı ders kitaplarındaki metin altı sorularının örneğinde belirlenmiş ve bu sorunların çözülmesine yönelik bazı öneriler sunulmuştur. Bilindiği üzere, lise kitaplarındaki metinler Türk dili ve edebiyatı eğitiminde öğrencilerin ihtiyaç duydukları amaç ve davranışları kazanabilmeleri için araç olarak kullanılmalı, bu metinlere bağlı olarak hazırlanan metin altı soruları dil ve edebiyat eğitimine katkı sağlamalıdır. Bu sebeple, bu araştırmanın sınırlılıkları çerçevesinde rastlantısal örneklem yoluyla 3 Türk dili ve edebiyatı ders kitabı seçilmiş ve seçilen kitaplardaki metin altı soruları, bilişsel alan basamaklarına ve cevap kaynaklarına göre ayrı ayrı sınıflandırılarak değerlendirilmiştir. İncelenen ders kitaplarındaki soruların tasnifinin birinci aşaması olan soruların bilişsel alan basamaklarına göre dağılımı şu biçimdedir: İncelemeye tabi tutulan toplam 1431 sorunun %19,4’ü bilgi basamağı, %46,4’ü kavrama basamağı, %13,2’si uygulama basamağı, %11,7’si analiz basamağı, %1,4’ü sentez basamağı, %7,6’sı değerlendirme basamağı sorusudur. Soruların cevap kaynaklarına göre dağılımı %64,2 oranında metin içi soruları, %33,6 oranında metin dışı soruları, %2,0 oranında metinler arası soruları biçimindedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 2 |