Other
BibTex RIS Cite

“ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE “LİNCOLN” FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 529 - 550, 14.07.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.299533

Abstract

Sinema, modern çağın önemli teknolojik
gelişmelerinden birisidir. Bir sanat ve eğlence aracı olarak geliştirdiği yeni
anlatı türleriyle de, seyircilerin beğenisine hitap etmektedir. “Biyografik
filmler”, sinemanın en çok tercih edilen türlerinden birisidir ve kabaca ünlü, tanınmış,
tarihe mal olmuş veya karizmatik kişilerin hayat hikâyelerini ya da hayatlarından
önemli kesitleri sinema perdesine yansıtan bir tür olarak ifade edilebilir. Bu makalede,
biyografik filmlerin önemli örneklerinden olan Ömer Muhtar, Gandi ve Lincoln filmlerinde
yer verilen şahsiyetlerin, ortak özellikleri tespit edilmeye çalışılacaktır. Ayrıca
bu özellikler üzerine din sosyolojisi açısından da bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır.
Makale, “düz izleme” yöntemi ile seçilecek verilerin değerlendirmesiyle sınırlı
olacaktır.

References

  • AKSOY, Temel (2015), Etkili Liderlerin Dört Temel İlkesi, (erişim adresi: http://www.temelaksoy.com), (erişim tarihi: 21: Mart 2017)
  • ALTUNEL, Mesude. (2011), “Sivil İtaatsizlik ve Mohandas K. Gandhı”, TBB Dergisi, S. 93, ss. 443-458.
  • ARSLANTEPE, Mehmet. (2010), “Türk Komedi Sinemasının Gelişim Süreci”, (erişim adresi: http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr), (erişim tarihi: 15 Mart 2017).
  • AYKANAT, Zafer. (2010), Karizmatik Liderlik ve Örgüt Kültürü İlişkisi Üzerine Bir Uygulama, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi SBE Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Karaman.
  • BAYRAK, Taner. (2014), “Sinemada Karakter Olgusu: Bir Karakter Oyuncusu Olarak Sadri Alışık”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, cilt. 4, S. 2, ss. 105-122.
  • ÇAĞRICI, Mustafa, (2010), "Şecaat", İslam Ansiklopedisi, cilt. 38, ss. 402-403, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara.
  • ÇAPCIOĞLU, İhsan vd.(2010), “Max Weber Sosyolojisinde Karizmatik Otorite ve Dini Liderlik”, TSA Dergisi, cilt. 14, S. 2, ss. 51-76.
  • FRİEDMAN, Michael Jay. (2010), “Diğerlerinin Beşte Üçü”, Nihayet Özgürüz Dergisi, (erişim adresi: http://photos.state.gov/libraries/ amgov/30145/publications-other-lang/freeatlast_turkish_all.pdf), (erişim tarihi: 01 Aralık 2016).
  • GÜL, Hasan. (2003), Karizmatik Liderlik ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Üzerine Aksaray ve Karaman Emniyet Müdürlüklerinde Yapılan Bir Araştırma, Gebze YTE SBE Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kocaeli.
  • GÜNEŞ, Abdulbaki. (2005), “Kur'ân Işığında Düşünce, İnanç ve İfade Hürriyeti”, Fırat Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt. 10, S.1, ss. 1-36.
  • KARA, Abdullah, (2009), Asr-ı Saadette Derin Fitne, Nesil Yayınları, İstanbul.
  • KASAR, Veysel. (2007), “Hz. Peygamber'in Sünnetinde Duygu Eğitimi” , Harran Ün. İlahiyat Fak. Dergisi, cilt.9, S. 1, ss. 237-257.
  • KATİPOĞLU, Bedri. (2012), “Din Psikolojisi Açısından Kişilik ve Karakter Analizi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt. 5, S.23, ss. 341-348.
  • KAYA, A. Vahap. (1998), Toplumsal Değişme Açısından Karizmanın Şiddeti (Atatürk, Hitler, Humeyni), Sis Yayınları, Ankara.
  • KILINÇ, Tanıl. (1996), “Liderlikte Durumsallığın Ötesi (II)Karizmatik Liderlik Yaklaşımı”, İ.Ü. İşletme Fak. Dergisi, cilt. 25, S. 2, ss. 67-108.
  • LOCK, John. (2013), Hoşgörü Üzerine Bir Mektup, 7. Baskı, çev. Melih Yürüşen Liberte Yayınları, İstanbul.
  • ÖZENÇ, Nuray. (2006), “Gandhi'nin İfadesiyle Ahimsa”, Edebiyat Dergisi, cilt. 8, S.15, ss. 167-172.
  • ÖZLEM, Doğan. (2001), Max Weber’de Bilim ve Sosyoloji, İnkılâp Yayınları, İstanbul.
  • ÖZÖN, Nijat. (1985), Sinema Uygulayımı-Sanatı-Tarihi, Hil Yayınları, İstanbul.
  • SEVER, Can. (2011). “Biyografik Filmler”, Sinefil Gösterim Programı ve Film Tanıtım Kitapçığı, ss. 10-13, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • TEKSOY, Rekin. (2012), Ansiklopedik Sinema Terimleri Sözlüğü, Oğlak Yayınları, İstanbul.
  • YILMAZ, Hüseyin. (2004), “Hz. Peygamber'in Eğitiminde Bir İlke Olarak Hoşgörü”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi cilt: 8, S. 1, ss. 109-132
  • UYSAL-SEZER, Birkan. (1993), “Çağdaş Karizma”, Amme İdaresi Dergisi, cilt. 26, S. 4, ss. 3-20.
  • WEBER, Max. (2013), Bürokrasi ve Otorite, çev. Bahadır Akın, Adres Yayınları, Ankara.
Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 529 - 550, 14.07.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.299533

Abstract

References

  • AKSOY, Temel (2015), Etkili Liderlerin Dört Temel İlkesi, (erişim adresi: http://www.temelaksoy.com), (erişim tarihi: 21: Mart 2017)
  • ALTUNEL, Mesude. (2011), “Sivil İtaatsizlik ve Mohandas K. Gandhı”, TBB Dergisi, S. 93, ss. 443-458.
  • ARSLANTEPE, Mehmet. (2010), “Türk Komedi Sinemasının Gelişim Süreci”, (erişim adresi: http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr), (erişim tarihi: 15 Mart 2017).
  • AYKANAT, Zafer. (2010), Karizmatik Liderlik ve Örgüt Kültürü İlişkisi Üzerine Bir Uygulama, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi SBE Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Karaman.
  • BAYRAK, Taner. (2014), “Sinemada Karakter Olgusu: Bir Karakter Oyuncusu Olarak Sadri Alışık”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, cilt. 4, S. 2, ss. 105-122.
  • ÇAĞRICI, Mustafa, (2010), "Şecaat", İslam Ansiklopedisi, cilt. 38, ss. 402-403, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara.
  • ÇAPCIOĞLU, İhsan vd.(2010), “Max Weber Sosyolojisinde Karizmatik Otorite ve Dini Liderlik”, TSA Dergisi, cilt. 14, S. 2, ss. 51-76.
  • FRİEDMAN, Michael Jay. (2010), “Diğerlerinin Beşte Üçü”, Nihayet Özgürüz Dergisi, (erişim adresi: http://photos.state.gov/libraries/ amgov/30145/publications-other-lang/freeatlast_turkish_all.pdf), (erişim tarihi: 01 Aralık 2016).
  • GÜL, Hasan. (2003), Karizmatik Liderlik ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi Üzerine Aksaray ve Karaman Emniyet Müdürlüklerinde Yapılan Bir Araştırma, Gebze YTE SBE Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kocaeli.
  • GÜNEŞ, Abdulbaki. (2005), “Kur'ân Işığında Düşünce, İnanç ve İfade Hürriyeti”, Fırat Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt. 10, S.1, ss. 1-36.
  • KARA, Abdullah, (2009), Asr-ı Saadette Derin Fitne, Nesil Yayınları, İstanbul.
  • KASAR, Veysel. (2007), “Hz. Peygamber'in Sünnetinde Duygu Eğitimi” , Harran Ün. İlahiyat Fak. Dergisi, cilt.9, S. 1, ss. 237-257.
  • KATİPOĞLU, Bedri. (2012), “Din Psikolojisi Açısından Kişilik ve Karakter Analizi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt. 5, S.23, ss. 341-348.
  • KAYA, A. Vahap. (1998), Toplumsal Değişme Açısından Karizmanın Şiddeti (Atatürk, Hitler, Humeyni), Sis Yayınları, Ankara.
  • KILINÇ, Tanıl. (1996), “Liderlikte Durumsallığın Ötesi (II)Karizmatik Liderlik Yaklaşımı”, İ.Ü. İşletme Fak. Dergisi, cilt. 25, S. 2, ss. 67-108.
  • LOCK, John. (2013), Hoşgörü Üzerine Bir Mektup, 7. Baskı, çev. Melih Yürüşen Liberte Yayınları, İstanbul.
  • ÖZENÇ, Nuray. (2006), “Gandhi'nin İfadesiyle Ahimsa”, Edebiyat Dergisi, cilt. 8, S.15, ss. 167-172.
  • ÖZLEM, Doğan. (2001), Max Weber’de Bilim ve Sosyoloji, İnkılâp Yayınları, İstanbul.
  • ÖZÖN, Nijat. (1985), Sinema Uygulayımı-Sanatı-Tarihi, Hil Yayınları, İstanbul.
  • SEVER, Can. (2011). “Biyografik Filmler”, Sinefil Gösterim Programı ve Film Tanıtım Kitapçığı, ss. 10-13, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • TEKSOY, Rekin. (2012), Ansiklopedik Sinema Terimleri Sözlüğü, Oğlak Yayınları, İstanbul.
  • YILMAZ, Hüseyin. (2004), “Hz. Peygamber'in Eğitiminde Bir İlke Olarak Hoşgörü”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi cilt: 8, S. 1, ss. 109-132
  • UYSAL-SEZER, Birkan. (1993), “Çağdaş Karizma”, Amme İdaresi Dergisi, cilt. 26, S. 4, ss. 3-20.
  • WEBER, Max. (2013), Bürokrasi ve Otorite, çev. Bahadır Akın, Adres Yayınları, Ankara.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Halil Uzdu

Publication Date July 14, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Uzdu, H. (2018). “ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE “LİNCOLN” FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 529-550. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.299533
AMA Uzdu H. “ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE “LİNCOLN” FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. hititsosbil. June 2018;11(1):529-550. doi:10.17218/hititsosbil.299533
Chicago Uzdu, Halil. ““ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE ‘LİNCOLN’ FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, no. 1 (June 2018): 529-50. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.299533.
EndNote Uzdu H (June 1, 2018) “ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE “LİNCOLN” FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 1 529–550.
IEEE H. Uzdu, ““ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE ‘LİNCOLN’ FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”, hititsosbil, vol. 11, no. 1, pp. 529–550, 2018, doi: 10.17218/hititsosbil.299533.
ISNAD Uzdu, Halil. ““ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE ‘LİNCOLN’ FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (June 2018), 529-550. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.299533.
JAMA Uzdu H. “ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE “LİNCOLN” FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. hititsosbil. 2018;11:529–550.
MLA Uzdu, Halil. ““ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE ‘LİNCOLN’ FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 11, no. 1, 2018, pp. 529-50, doi:10.17218/hititsosbil.299533.
Vancouver Uzdu H. “ÖMER MUHTAR”, “GANDİ” VE “LİNCOLN” FİLMLERİ ÖRNEĞİNDE BİYOGRAFİK FİLMLERE KONU OLMUŞ ŞAHSİYETLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. hititsosbil. 2018;11(1):529-50.