This research aims to examine the opinions of teachers
on science education in early childhood. Study group of the research consists
of 189 preschool teachers working at the city centre of Çorum province and its
sub-provinces. Survey model used in this research and data obtained through
semi-structured interview form is subjected to content analysis. Factors that
have a positive and negative effect on the approach of teachers towards science
education, the problems they face regarding science education,
reflections of these problems and teacher’s
recommendations on solution of these problems, teachers' self-sufficiency in
science education, the areas in which the teachers consider themselves
inefficient, the methods teachers use
for complementing these inefficiencies, the subjects on which teacher’s want to
receive in-service training, teacher’s availability of a science centre in
their classroom, points that considered and resources used by teachers during
planning and reasons for preferring these resources have been studied.
early childhood science education teacher preschool education
Bu araştırma,
erken çocukluk döneminde fen eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin
incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Çorum
il merkezi ile ilçelerinde yer alan 189 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Bu çalışmada betimsel araştırma yöntemlerinden
tarama modeli kullanılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilen
verilerin içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin fen
eğitimine ilişkin yaklaşımlarını olumlu ve olumsuz etkileyen etmenler, fen
eğitimine ilişkin karşılaştıkları sorunlar ile bu sorunların fen eğitimine
yansımaları ve bu sorunların çözümüne dair öneriler ile karşılaştıkları sorunların öğretmenlerin yaklaşımlarına etkisi,
öğretmenlerin fen eğitimi alanında kendilerini yeterli bulma durumları,
kendilerini yetersiz olarak değerlendikleri alanlar ve eksikliklerini tamamlama
yöntemleri ile almak istedikleri hizmetiçi eğitim konularıyla birlikte;
sınıflarında fen merkezinin bulunma durumu, öğretmenlerin planlarını yaparken
dikkat ettikleri noktalar, ile kullandıkları kaynaklar ve bu kaynakları tercih
etme nedenleri araştırılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1 |