Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 2, 1497 - 1510, 30.10.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.463646

Öz

Anadolu’nun
ilk merkezi siyasi devletini kuran Hititler, askerî, siyasi, ekonomik ve sosyal
alanlarda olduğu gibi hukuk alanında da özenli bir kurumsallaşmaya gitmiş,
“Eski Devlet” zamanından itibaren muhtelif konularda kanun hükümleri hazırlayıp
kayıt altına almıştır. Bunlar, devletin işleyişiyle ilgili ferman, vasiyetname,
talimatname ve 200 maddeden oluşan ve tarım, üretim, ceza hukuku ve aile hukuku
gibi birçok alanda hükümler içeren Hitit kanunudur. Kanun niteliğindeki
hükümlerde aile hukuku, evlenme, boşanma, içgüveyilik, evlatlık alma gibi
konuların yanı sıra veraset hususunda da bilgiler bulunmaktadır. Hitit hukuki
metinlerinde veraset meselesi ataerkil aile yapısı temelinde ortaya çıkmıştır.
Nitekim I. Hattušili, Hitit tahtı için kız kardeşi
Haštayar’ın oğlu Huzziya’yı veliahtlıktan azledip yerine I. Muršili’yi veliaht
tayin ettiğini vasiyet etmiştir. Telipinu Fermanı’nda kraliyet ailesinin
veraset sırası düzenlenirken kralın hiç oğlu yoksa en büyük kızının kocasının
kral yapılması ve Hitit kanununun bazı maddelerinde erkekler kadınlardan daha
önceliklidir. Bütün bunlar Hititlerde ataerkil toplum yapısının bir
neticesidir.
Bunun yanında kadınların da “iwaru” denilen çeyizleri
vardır ki evlenen kadının yanında kocasının evine götürdüğü bu çeyiz, kadın öldüğünde
ardında bırakabileceği mirası, boşanma durumunda ise yanında babasının evine
getirebileceği mal varlığıdır. Hitit kanunlarında kadınların erkeklere göre
bazı ayrıcalıklarının olması, Hititlerde anaerkil bir aile yapısının bulunduğu
görüşünü ortaya çıkarmaktadır. Ayrıca bu durum M.Ö. III. Binyılda Anadolu’da
var olan yerli anaerkil aile yapısından kalma izler olarak da görülmektedir.

Kaynakça

  • AKINTÜRK Turgut.; ATEŞ, Derya. (2017), Medeni Hukuk, Beta Yayınları, İstanbul, 23. Baskı.ALP, Sedat. (1953), “Hitit Devleti’nin İç Bünyesi” IV. Türk Tarih Kongresi, Ankara, ss.38-45.ALP, Sedat. (2005), Hitit Çağında Anadolu Çiviyazılı ve Hiyeroglif Yazılı Kaynaklar, Tübitak Yayınları, Ankara, 6. Baskı.AYDIN, Mustafa. (2014), Kurumlar Sosyolojisi, Açılım Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2. Baskı.BALKAN, Kemal. (1948), “Eti Hukukunda İçgüveyilik”, D.T.C.F. Dergisi, Cilt VI, S. 3 ss. 147-152BRYCE, Trover, (2002). Hitit Dünyasında Yaşam Ve Toplum, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 1. Baskı.DEVELLİOĞLU, Ferit. (2002), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara, 19. Baskı.DİNÇOL, Mehmet Ali. (1982), ‘‘Hititler’’, Anadolu Uygarlıkları Görsel Anadolu Tarihi Ansiklopedisi I., Görsel Yayınları, Ankara, ss.18-120.ERSOY, Arif.; REYHAN, Esma. (2001) ‘‘Hitit Devleti’nin Siyasi Gücü ile Ekonomik Kurumları Arasındaki İlişkiler’’, IV. Uluslararası Hititoloji Kongresi Bildirileri, Ankara, ss., 115-133.GURNEY, Oliver Robert. (2001), Hititler, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 1. Baskı.İMPARATİ, Fiorella. (1992), Hitit Yasaları, İtalyan Kültür Heyeti Yayınları, Ankara.KARAUĞUZ, Güngör. (2018), Hitit Yasaları, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.KILIÇ Yusuf, (2014), Eskiçağ Aile Hukuku (Asur, Babil ve Hitit Devletlerinin Yıkılışına kadar), Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.KINAL, Füruzan. (1962), Eski Anadolu Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.ORHUN, Murat. (2010), Hitit Aile Hukuku Ve Eski Hukuk Dönemi Roma Hukuku”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.5, ss. 35-55REYHAN, Esma. (1998), ‘‘Ana Hatlarıyla Hitit İdari Sistemi’’, Türkiye’de Sosyal Bilimlerin Gelişmesi ve Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Sempozyumu Bildirileri, Ankara, ss.189-211.SEVİNÇ, Fatma. (2008) ‘‘Hititler’in Anadolu’da Kurdukları Ekonomik ve Sosyal Sistem’’, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 17. ss. 11-32. ÜNAL, Ahmet. (2005), Hititler Devrinde Anadolu III, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.ÜNAL, Ahmet. (2007), Anadolu’nun En Eski Yemekleri Hititler ve Çağdaşı Toplumlarda Mutfak Kültürü, Homer Yayınları, İstanbul.YAKAR, Jak. (2007), Anadolu’nun Etnoarkeolojisi Tunç ve Demir Çağlarında Kırsal Kesimin Sosyo-Ekonomik Yapısı, Homer Yayınları, Çev: Selen Hırçın Riegel, İstanbul, 1. Baskı.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arif Kumaş 0000-0002-8945-1793

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kumaş, A. (2018). HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 1497-1510. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.463646
AMA Kumaş A. HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET. hititsosbil. Ekim 2018;11(2):1497-1510. doi:10.17218/hititsosbil.463646
Chicago Kumaş, Arif. “HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, sy. 2 (Ekim 2018): 1497-1510. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.463646.
EndNote Kumaş A (01 Ekim 2018) HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 2 1497–1510.
IEEE A. Kumaş, “HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET”, hititsosbil, c. 11, sy. 2, ss. 1497–1510, 2018, doi: 10.17218/hititsosbil.463646.
ISNAD Kumaş, Arif. “HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/2 (Ekim 2018), 1497-1510. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.463646.
JAMA Kumaş A. HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET. hititsosbil. 2018;11:1497–1510.
MLA Kumaş, Arif. “HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 2, 2018, ss. 1497-10, doi:10.17218/hititsosbil.463646.
Vancouver Kumaş A. HİTİT HUKUKİ METİNLERİNDE ATAERKİLLİK VE ANAERKİLLİK IŞIĞINDA VERASET. hititsosbil. 2018;11(2):1497-510.