Anadolu’nun
ilk merkezi siyasi devletini kuran Hititler, askerî, siyasi, ekonomik ve sosyal
alanlarda olduğu gibi hukuk alanında da özenli bir kurumsallaşmaya gitmiş,
“Eski Devlet” zamanından itibaren muhtelif konularda kanun hükümleri hazırlayıp
kayıt altına almıştır. Bunlar, devletin işleyişiyle ilgili ferman, vasiyetname,
talimatname ve 200 maddeden oluşan ve tarım, üretim, ceza hukuku ve aile hukuku
gibi birçok alanda hükümler içeren Hitit kanunudur. Kanun niteliğindeki
hükümlerde aile hukuku, evlenme, boşanma, içgüveyilik, evlatlık alma gibi
konuların yanı sıra veraset hususunda da bilgiler bulunmaktadır. Hitit hukuki
metinlerinde veraset meselesi ataerkil aile yapısı temelinde ortaya çıkmıştır. Nitekim I. Hattušili, Hitit tahtı için kız kardeşi
Haštayar’ın oğlu Huzziya’yı veliahtlıktan azledip yerine I. Muršili’yi veliaht
tayin ettiğini vasiyet etmiştir. Telipinu Fermanı’nda kraliyet ailesinin
veraset sırası düzenlenirken kralın hiç oğlu yoksa en büyük kızının kocasının
kral yapılması ve Hitit kanununun bazı maddelerinde erkekler kadınlardan daha
önceliklidir. Bütün bunlar Hititlerde ataerkil toplum yapısının bir
neticesidir. Bunun yanında kadınların da “iwaru” denilen çeyizleri
vardır ki evlenen kadının yanında kocasının evine götürdüğü bu çeyiz, kadın öldüğünde
ardında bırakabileceği mirası, boşanma durumunda ise yanında babasının evine
getirebileceği mal varlığıdır. Hitit kanunlarında kadınların erkeklere göre
bazı ayrıcalıklarının olması, Hititlerde anaerkil bir aile yapısının bulunduğu
görüşünü ortaya çıkarmaktadır. Ayrıca bu durum M.Ö. III. Binyılda Anadolu’da
var olan yerli anaerkil aile yapısından kalma izler olarak da görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2 |