BibTex RIS Kaynak Göster

ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 2, 0 - 0, 07.01.2016
https://doi.org/10.17218/husbed.41933

Öz

Emniyet kemeri, günümüzde üretilen taşıtların standart donanımları arasındadır. Bu donanımın uygun şekilde kullanılması trafik kazalarında meydana gelen ölüm ve yaralanmaları yarı yarıya azaltacak etkidedir. Ancak ülkeden ülkeye emniyet kemeri kullanımın oranları farklılaşmaktadır. Bu araştırmada ülkelerdeki emniyet kemeri kullanım oranları ile trafik kazalarında meydana gelen ölüm oranları arasında bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın verileri Dünya Sağlık Örgütünün 2013 yılı raporundan derlenmiştir. Veriler SPSS 17.0 programı üzerinde korelasyon ve regresyon testleri kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmanın bulgularına göre ülkelerdeki emniyet kemeri kullanım oranları ile trafik kazalarında meydana gelen ölüm oranları arasında negatif yönlü, istatistikî olarak anlamlı ve güçlü bir ilişki vardır. Ülkelerdeki emniyet kemeri oranları trafik kazalarındaki ölü sayıları üzerindeki varyansın %15’ini açıklayabilmektedir. Bulgulara göre bir ülkede emniyet kemeri oranının %1 oranında artırılması o ülkedeki 100 bin taşıt başına düşen ölü sayılarını 1,2 kişi azaltabilecektir. 

Kaynakça

  • AKAY, Diyar ve Kurt, Mustafa (2006). Otomobil Emniyet Kemeri Kullanılabilirlik Testi.
  • Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., 21(1), 183-191.
  • AMERICAN COLLEGE OF EMERGENCY PHYSICIANS (ACEP) (2002). Seat Belts. Texas:
  • ACEP.
  • ARDALAN, A., Sepehrvand, N., Pourmalek, F., Masoumi, G., Sarvar, M., Mahmoudabadi,
  • A. AndRezaie, A. (2014). Deadly Rural Road Trafficİnjury: A rising public health
  • concern in I.R. Iran. International Journal of Preventive Medicine, 5(2), 241-244.
  • BEKTAŞ, Salih ve Hınıs, Mehmet Ali (2009). Emniyet Kemeri Kullanımına Etki Eden
  • Faktörlerin Otomobil Sürücüleri İçin Tahmin Modeli. Erciyes Üniversitesi Fen
  • Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 25(1-2), 208-222.
  • BHAM, G. H.,Javvadi, B., S. AndManepalli, U. R. R., (2012). Multinomial Logistic
  • Regression Model for Single-Vehicle and Multivehicle Collisions on Urban U.S.
  • Highways in Arkansas. Journal of Transportation Engineering, June, 786-797.
  • BLOCK, A.W. (2001). Motor Vehicle Occupant Safety Survey. Vol. 2, Seat Belt Report. U.S.
  • Department of Transportation: National Highway Traffic Safety Administration,.
  • BOZTAŞ, Güledal ve Özcebe, Hilal (2005). Trafik Kazası Yaralanmalarında İkincil
  • Korunma: Emniyet Kemeri. STED, 14(5), 94-97.
  • CORNER, K.A., Xiang, H. and Smith, A.G. (2010). The Impact of a Standard Enforcement
  • Safety Belt Law on Fatalities and Hospital Charges in Ohio. Journal of Safety
  • Research, 41, 17-23.
  • DISSANAYAKE, S. AndParikh, A. (2012). Self-Reported Behavior, Perceptions, and
  • Attitudes of Drivers Regarding Seat Belt Use: A descriptive study. Advances in
  • Transportation Studies an international Journal, Section A 26, 5-16.
  • EGM, (1999). Ülkemizde Emniyet Kemeri Kullanımı. Ankara : T.C. Emniyet Genel
  • Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Araştırma Merkezi Müdürlüğü
  • Yayınları.
  • ELVIK, R. &Vaa, T., (Eds.) (2004). The Handbook of Road Safety Measures. Amsterdam:
  • Elsevier.
  • EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TRAFİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ, (2009).
  • Emniyet Kemeri ve Çocuk Koruma Sistemleri: Karar organları ve uygulayıcılar için
  • karayolu güvenliği el kitabı. EGM Yayın Katalog Numarası: 546.
  • EVANS L. (1990). Restraint Effectiveness, Occupant Ejection from Cars, and Fatality
  • Reductions. Accid Anal Prev, 22(2), 167-175.
  • EVANS, L. (1996). Safety Belt Effectiveness: The influence of crash severity and selective
  • recruitment. Accid Anal Prev, 28, 423‑433.
  • FAROOQUI, J. M.,Chavan, K. D., Bangal, R. S., Syed, M. M. A., Thacker, P. J., Alam,
  • S., Sahu, S., Farooqui, A. A. J. And Kalakoti, P. (2013). Pattern of İnjury in Fatal
  • Road TrafficAccidents in a RuralArea of western Maharashtra, India. Australasian
  • Medical Journal, 6(9), 476-482.
  • HAGHPARAST-BİDGOLI, Hassan, Saadat, Soheil, Bogg, Lennart, Yarmohammadian,
  • MohammadHossein and Hasselberg, Marie (2013). Factors affecting hospital
  • length of stay and hospital charges associated with road traffic-related injuries in
  • Iran. BMC Health Services Research, 13:281.
  • HAQUE, M.O. (2011). Road casualty in Brunei Darussalam: Country commentary.
  • Advances in Transportation Studies an international Journal, Section B 25, 51-66
  • INTERNATIONAL ROAD TRAFFIC ACCIDENT DATABASE (IRTAD) (2008). Organization
  • for economic cooperation and development. Brussels: OECD.
  • İÇ İŞLERİ BAKANLIĞI, MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı,
  • Sağlık Bakanlığı ve Gazi Üniversitesi, (2001). T.C. Karayolu İyileştirmesi ve Trafik
  • Güvenliği (KİTGİ) Trafik Güvenliği Projesi, Türkiye İçin Ulusal Trafik Güvenliği
  • Programı Ana Raporu, www.atilim.edu.tr/~caydin/draftfinal.doc.doc, (Erişim
  • Tarihi: 19. 08. 2014).
  • KAPLAN, Bekir ve Özcebe, Hilal (2009). Trafik Kazaları ve Arka Koltuk Güvenliği. Toplum
  • Hekimliği Bülteni, 28(1), 1-7.
  • LAURIE, F. B.,Ruth A. S., Karin A. M., and George W. R. (2007). Associations between
  • sociodemographics and safety belt use in states with and without primary
  • enforcement laws. American Journal of PublicHealth, 97(9), 1619-1624.
  • MAYROSE, J.,Jehle, D., Hayes, M., Tinnesz, D., Piazza, G. AndWilding, G.E. (2005).
  • Influence of the Unbelted Rear-seat Passenger on Driver Mortality: The Back seat
  • Bullet. ACAD EMERG MED, 12(2), 130-134.
  • NORDFJÆRN, Trond, Jørgensen, Stigand Rundmo, Torbjørn (2012). SafetyAttitudes,
  • Behaviour, Anxiety and Perceived Control among Professional and Non-Professional
  • Drivers. Journal of Risk Research, 15(8), 875-896.
  • OMOLASE, O. C., Afolabi, O. T., Omolase, B. O. ve Ihemedu, C. O. (2012). Nijerya
  • Toplumu, Ticari Araç Sürücülerinde, Emniyet Kemeri Kullanımı Uyumu. TAF
  • PreventiveMedicine Bulletin,11(3), 281-286.
  • PACAUX-LEMOINE, M. P.,Itoh, M., Morvan, H. and Vanderhaegen, F. (2011). Car Driver
  • Behavior During Pre-CrashSituation: Analysis with the BCD model. Advances in
  • Transportation Studies 2011 Special Issue, 159-170.
  • SETHI, M.,Aathi, M. K. And Kohli, G. (2013). Road Accidents among Adolescents.
  • Journal of Asia Pacific Studies, 3(2), 245-259.
  • SHARMA R.,Grover V. L. and Chaturvedi S. (2007). Health Risk Behavior related to
  • Road safety. IndianJournal of Medical Science, 61, 656-662.
  • SıVIROJ, Penprapa, Peltzer, Karl, Pengpid, Supa and Morarit, Sompong, (2012). Non-
  • Seatbelt Use and Associated Factors among Thai Drivers during Songkran Festival.
  • BMC Public Health, 12:608.
  • TRAFİK VE ULAŞIM GÜVENLİĞİ ARAŞTIRMA MERKEZİ, (2014). Devlet Kemer Takıyor:
  • Kamu Aracı Kullanan Sürücüler ve Yöneticiler için Emniyet Kemeri Kullanımı
  • Farkındalık Projesi Sonuç Raporu. Ankara: Başak Matbaacılık.
  • USA NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATıON (2014). Seat Belt Use in
  • : Overall Results. http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811875.pdf, (Erişim
  • Tarihi: 06. 08.2014).
  • WORLD HEALTH ORGANİZATION (2013). Global Status Report on Road Safety 2013.
  • Luxenbourg: WHO Press.
Toplam 84 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Delice

İrfan Demir

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Delice, M., & Demir, İ. (2016). ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2). https://doi.org/10.17218/husbed.41933
AMA Delice M, Demir İ. ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. hititsosbil. Ocak 2016;8(2). doi:10.17218/husbed.41933
Chicago Delice, Murat, ve İrfan Demir. “ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8, sy. 2 (Ocak 2016). https://doi.org/10.17218/husbed.41933.
EndNote Delice M, Demir İ (01 Ocak 2016) ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 2
IEEE M. Delice ve İ. Demir, “ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, hititsosbil, c. 8, sy. 2, 2016, doi: 10.17218/husbed.41933.
ISNAD Delice, Murat - Demir, İrfan. “ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/2 (Ocak 2016). https://doi.org/10.17218/husbed.41933.
JAMA Delice M, Demir İ. ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. hititsosbil. 2016;8. doi:10.17218/husbed.41933.
MLA Delice, Murat ve İrfan Demir. “ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 8, sy. 2, 2016, doi:10.17218/husbed.41933.
Vancouver Delice M, Demir İ. ÜLKELERDEKİ EMNİYET KEMERİ TAKMA ORANLARI İLE TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM ORANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. hititsosbil. 2016;8(2).