Post-World War I and World War II periods launched a process in which lots of independent and sovereign states participated in international areas, and that process has continued thus far. Gaining their independence by getting over influences of the West, a lot of those states are alleged to be under a widespread exploitation today though not militarily. Having possessed a large part of the world for many years, the West is now applying different tools to continue its influence and prestige. Those and other assumptions of post-colonialism present a different perspective to nature of today’s international relations. According to theory, the West colonized for ages what is defined as “the other” or “the East”, and the system of exploitation is carrying on even if not in military terms. Possible to observe in political, economical, cultural, social and technological fields, exploitation can be seen in art, as well. In this work, firstly post-colonialism’s assertions and explanations for the state of international relations will be dealt. Then postcolonial themes in a few movies from the 2000s in the Western film industry will try to be analyzed
Post-colonialism Western Cinema Neo colonialism the West the East
Birinci ve İkinci Dünya Savaşları sonrasındaki dönemler pek çok bağımsız ve egemen devletin uluslararası alana dâhil olma serüvenini başlatmış ve günümüze kadar bu süreç devam etmiştir. Batı’nın etkisinden kurtularak bağımsızlığını ilan eden devletlerden pek çoğunun, bugün askerî olmasa da geniş çapta bir sömürü altında olduğu ileri sürülmektedir. Dünyanın büyük bir bölümüne uzun yıllar boyunca sahip olan Batı, günümüzde de etkisini ve nüfuzunu koruyabilmek için çeşitli araçlara başvurmaktadır. Postkolonyalizm’in bu ve benzer savları bugünün uluslararası ilişkilerinin doğasına farklı bir bakış açısı sunmaktadır. Bu kurama göre Batı, yüzyıllarca “Doğu” ya da “öteki” gibi kavramlarla tanımladığı kendisinin dışında kalan dünyayı sömürgeleştirmiştir ve bu sömürü düzeni askerî anlamda olmasa da devam etmektedir. Siyaset, ekonomi, kültür, toplum, teknoloji gibi alanlarda gözlemlenebilen bu sömürüyü sanat alanında da görmek mümkündür. Bu çalışmada öncelikle postkolonyalizm kuramının temel savları ve uluslararası ilişkilerin doğasına getirdiği açıklamalar ele alınacaktır. Daha sonra da 2000’li yıllarda Batı sinemasından çıkan bazı filmlerdeki postkolonyal öğeler anlatılmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 2 |