The aim of this study is to reveal the perception levels of teachers working in official primary and secondary schools regarding the innovation management competencies of their administrators and to determine whether these perception levels differ significantly according to some variables. In this survey model, data were obtained from a total of 582 teachers working in official primary and secondary schools in Yenişehir, Sur, Bağlar and Kayapınar central districts of Diyarbakır. The opinions of the teachers participating in the research on “Perception of Innovation Management Competence” and all its sub-dimensions correspond to the level of “Moderate Agree”. There is no significant difference between the opinions of the teachers in the total and sub-dimensions of the "Innovation Management Competence Scale" regarding the innovation management competencies of their managers, according to the variables of branch, age and number of students. It has been determined that teachers with 8-11 years of seniority in the dimension of "Innovation Strategy" have a more innovative perception than teachers with 4-7 years of seniority. In the dimension of "Organizational Culture and Structure", it was determined that teachers with a seniority of 8-11 years have a more innovative perception than teachers with a seniority of 0-3 years and 4-7 years. In addition, it has been determined that teachers in schools where the number of teachers in their schools are high have more negative views on the dimension of input management in terms of the competence of their administrators to manage innovation.
Bu çalışmanın amacı resmi ilk ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin, yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin algı düzeylerini ortaya koymak ve bu algı düzeylerinin bazı değişkenlere göre anlamlı şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Tarama modelindeki bu araştırmada veriler Diyarbakır ili Yenişehir, Sur, Bağlar ve Kayapınar merkez ilçeleri resmi ilk ve ortaokullarda görev yapan toplam 582 öğretmenden elde edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin “Yenilik Yönetimi Yeterlik Algısı” ve tüm alt boyutlarındaki görüşleri “Orta Derecede Katılıyorum” düzeyine karşılık gelmektedir. Öğretmenlerin, yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliliklerine ilişkin, “Yenilik Yönetimi Yeterliği Ölçeği” toplam ve alt boyutlarındaki görüşleri arasında branş, yaş, öğrenci sayısı değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmamaktadır. Mesleki kıdeme göre “Yenilik Stratejisi” boyutunda kıdemi 8-11 yıl olan öğretmenler kıdemi 4-7 yıl olan öğretmenlere göre daha yenilikçi bir algıya sahip oldukları belirlenmiştir. “Örgütsel Kültür ve Yapı” boyutunda ise 8-11 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerin 0-3 yıl arası ve 4-7 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerden daha yenilikçi bir algıya sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca okullarındaki öğretmen sayısının fazla olduğu okullardaki öğretmenlerin, yöneticilerinin yeniliği yönetme yeterliği noktasında girdi yönetimi boyutuna ilişkin daha olumsuz görüşlere sahip olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | September 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 50 |