This study aimed to examine the articles on international students regarding various variables. The research employed the descriptive survey model, and the study's sample group consists of 167 articles published in scientific journals about international students between 2001-2022. The sample of the study was determined by a convenient sampling method. Descriptive analysis and content analysis techniques were used to analyze the data. The research findings revealed that the number of studies conducted in 2017 and after significantly increased. Most of the studies are descriptive studies and that the number of qualitative studies is more than quantitative studies. The semi-structured interview form is the most used data collection tool in these studies. Moreover, the students were preferred the most as the sample group, but the sampling method was not included in a significant part of the studies. The analysis of the previous literature also revealed that the majority of the research is on foreign language learning and the other study subjects were listed as social adaptation, teaching process, and studies on the academic procedures of students. Most of the studies on language teaching consist of research on teaching methods and techniques, and the most researched language skill is writing skill. Given that language skills are intertwined, increasing the number of studies on reading, speaking and listening can contribute to the solution of language education problems. The increasing number of international students in our country in recent years causes various problems regarding the education process of international students. In addition, it can negatively affect Turkish students' educational processes. Increasing the number of studies identifying and solving problems related to this situation is highly recommended.
International students Teaching Turkish as a foreign language The issues related to international students
Bu çalışmada yabancı uyruklu öğrencilere yönelik yapılmış olan makalelerin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, betimsel tarama modelinde olup araştırmanın örneklem grubunu 2001-2022 yılları arasında yabancı uyruklu öğrencilere yönelik hakemli dergilerde yayınlanmış olan 167 makale oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde 2017 yılı ve sonrasında yapılan çalışmaların sayısının önemli bir artış gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaların büyük bir bölümü betimsel araştırmalar kapsamındandır. Nitel araştırmaların sayısının nicel araştırmalardan fazla olduğunun tespit edildiği ve bu araştırmalarda en fazla kullanılan ölçme aracının yarı yapılandırılmış görüşme formu olduğu görülmüştür. Örneklem grubu olarak en fazla öğrencilerin tercih edildiği ancak çalışmaların önemli bir bölümünde örneklem belirleme yönteminin yer almadığı tespit edilmiştir. Yapılan araştırmaların büyük bir bölümünün dil öğretimi üzerine yapıldığı görülmüştür. Diğer çalışma konularının öğrencilerin sosyal uyum, öğretim süreci ve akademik süreçlerine yönelik çalışmalar şeklinde sıralandığı sonucuna varılmıştır. Dil öğretimine yönelik yapılan çalışmaların büyük bir bölümünü öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin araştırmalar oluştururken en fazla araştırma yapılan dil becerisinin yazma becerisi olduğu belirlenmiştir. Dil becerilerinin bir bütün olduğu ve birbirlerini destekleyici nitelikte olduğu bilinmektedir. Bu bakımdan diğer dil becerileri olan okuma, konuşma ve dinleme alanına yönelik çalışmaların sayılarının artırılması dil eğitimine yönelik sorunların çözümüne katkı sağlayabilir. Bununla birlikte son yıllarda ülkemizde artan yabancı uyruklu öğrenci sayısı, yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim sürecine yönelik çeşitli sorunları beraberinde getirmekle birlikte bu durumun Türk öğrencilerin eğitim süreçlerine de olumsuz etkileri olabilmektedir. Bu duruma yönelik sorunların tespiti ve çözümüne yönelik çalışmaların sayılarının artırılması önerilebilir.
Yabancı uyruklu öğrenciler Yabancılara Türkçe öğretimi Yabancı uyruklu öğrencilerin sorunları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2023 |
Publication Date | June 26, 2023 |
Submission Date | May 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 20 Issue: 51 |