Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN PEDİATRİK VE YETİŞKİN ADLİ VAKALAR YÖNETİMİ EĞİTİMİNİN MESLEĞE AİDİYET, MEMNUNiYET VE KENDİNE GÜVEN DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2024, , 91 - 103, 13.09.2024
https://doi.org/10.54409/hod.1499626

Öz

Amaç: Bu araştırma ilk ve acil yardım teknikerliği (paramedik) öğrencilerine verilen pediatrik ve yetişkin adli vakalar yönetimi eğitiminin mesleğe aidiyet, memnuniyet ve kendine güven düzeyleri üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma 20-25 Şubat 2024 tarihlerinde bir devlet üniversitesinin sağlık hizmetleri meslek yüksekokuluna kayıtlı paramedik 2 sınıf öğrencileri ile yarı deneysel düzende gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan bireylerin %78.3’ ü daha önce herhangi bir adli tıbbı ilgilendiren bir olay ile karşılaşmamıştır. Müdahale grubunda grup aidiyet ölçeği ve öğrenmede kendine güven ölçeği ön test ve son test uygulamasına göre puan ortalamalarında istatiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmazken (p>0.05); adli tıp bilgi durumu ön test son testi arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). Yapılan analiz sonucunda grup aidiyet ölçeği ile; öğrenci memnuniyeti ve öğrenmede kendine güven ölçeği arasında pozitif yönde orta şiddette bir ilişki bulunmaktadır (r:0,595).
Sonuçlar: Eğitim ve simülasyon uygulaması sonrasında öğrencilerin mesleki aidiyet duygularında bir artış görülmesine rağmen önemli bir etki gözlemlenmemiştir. Müdahale grubunda adli tıp bilgi durumları hem grup içi hem de kontrol grubu ile önemli düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Grup aidiyet ölçeği ile öğrenci memnuniyet ve öğrenmede kendine güven ölçekleri arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişkilidir.

Kaynakça

  • Almeida, V. C. dos R. A., Lima, J. C., Ferreira, G. E., Oliveira, J. L. C. de, Miraveti, J. de C., Ribeiro, M. R. R. (2023). Satisfaction, self-confidence and self-efficacy in the use of clinical simulations: comparisons between health undergraduates and professionals. Rev Rene, 24, e91858. https://doi.org/10.15253/2175-6783.20232491858.
  • Asci, O., Hazar, G., Sercan, I. (2015). The approach of prehospital health care personnel working at emergency stations towards forensic cases. Turkish Journal of Emergency Medicine, 15(3), 131–135. https://doi.org/10.1016/j.tjem.2015.11.007.
  • Balci, Y., Göçeoğlu, Ü. Ü. (2019). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Stajı Eğitim Modülü: Uzaktan Eğitim Sistemi Destekli Takım Çalışmasına Dayalı Öğrenme Yöntemi. Medical Journal of Mugla Sitki Kocman University, 6(2), 60–69.
  • Bilgiç, F. Ş. (2022). Ebelerin Mesleki Aidiyetlerinin İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma. İKÇÜSBFD, 7(1), 69–75. Bracewell, T. E., Jones, C. (2022). The use of simulated crime scenes in teaching undergraduate forensic sciences: Implementing an active learning approach to forensics. Science & Justice, 62(6), 758–767. https://doi.org/10.1016/j.scijus.2022.08.003.
  • Çevik, A., Alan, S. (2021). Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri ile Mesleki Aidiyet Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 7(2), 182–196.
  • Costa, R. R. de O., Medeiros, S. M. de, Coutinho, V. R. D., Mazzo, A., Araújo, M. S. de. (2020). Satisfaction and self-confidence in the learning of nursing students: Randomized clinical trial. Escola Anna Nery, 24(1). https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2019-0094.
  • Demirgöz Bal, M., Karakoç, A., Aslan, B., Bayrı Bingöl, F. (2020). Ebelik Öğrencilerinin Doğum Simülasyon Eğitimi Deneyimleri. Acibadem Universitesi Saglik Bilimleri Dergisi, 11(4), 711–718. https://doi.org/10.31067/0.2020.323.
  • Huabbangyang, T., Kulnides, N. (2021). The Perceptions of Roles and Understanding about Forensic Evidence and Crime Scene Preservation of Thai Paramedics. Siriraj Medical Journal, 73(10), 661–671. https://doi.org/10.33192/Smj.2021.85.
  • Hunter, J., Porter, M., Phillips, A., Evans-Brave, M., Williams, B. (2021). Do paramedic students have situational awareness during high-fidelity simulation? A mixed-methods pilot study. International Emergency Nursing, 56, 100983. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2021.100983.
  • Jeffries, P. R., Rizzolo, M. A. (2006). Designing and Implementing Models for the Innovative Use of Simulation to Teach Nursing Care of Ill Adults and Children: A National, Multi-Site, Multi-Method Study. National League for Nursing and Laerdal Medical.
  • Karabulutlu, Ö., Aydın, C. M., Temel, M. Ö. (2023). Acil Servis Çalışanlarının Adli Vaka Yönetimine Yönelik Bilgi Düzeyleri: Kars Örneği. Caucasian Journal of Science, 10(1), 12–24. https://doi.org/10.48138/cjo.1263567.
  • Karahan, E., Çelik, S., Yıldım Tank, D., Göğüş, F. (2019). Yüksek Gerçeklikli Hasta Simülatöründe Eğitim: Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güvenlerinin Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 106–110. https://doi.org/10.34087/cbusbed.528867.
  • Kim, H.-K., Ryu, S., Jang, K.-S. (2019). Effect of structured pre-simulation preparation and briefing on student’s self-confidence, clinical judgment, and clinical decision-making in simulation. Contemporary Nurse, 55(4–5), 317–329. https://doi.org/10.1080/10376178.2019.1641420.
  • Liu, X., Yang, Y., Ho, J. W. (2022). Students Sense of Belonging and Academic Performance via Online PBL: A Case Study of a University in Hong Kong during Quarantine. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1495. https://doi.org/10.3390/ijerph19031495.
  • Machado, B. P., Batista de Araújo, I. M., Figueiredo, M. do C. B. (2020). Forensic nursing practice - What do the students know anyway? Forensic Science International: Synergy, 2, 138–143. https://doi.org/10.1016/j.fsisyn.2020.04.003.
  • Mills, B. W., Carter, O. B. J., Rudd, C. J., Ross, N. P., Claxton, L. A. (2015). Clinical Placement Before or After Simulated Learning Environments? Simulation in Healthcare: The Journal of the Society for Simulation in Healthcare, 10(5), 263–269. https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000107.
  • Mohamed, A., Mohame, L. (2020). Perceived Nursing Students’ Satisfaction and Self-Confidence towards the Elements of Clinical Simulation Design and Educational Practice during the Outbreak of COVID-19 Pandemic. Tanta Scientific Nursing Journal, 19(2), 68–98. https://doi.org/10.21608/tsnj.2020.131963.
  • Oanh, T. T. H., Hoai, N. T. Y., Thuy, P. T. (2021). The relationships of nursing students’ satisfaction and self-confidence after a simulation-based course with their self-confidence while practicing on real patients in Vietnam. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18, 16. https://doi.org/10.3352/jeehp.2021.18.16.
  • Ocak Aktürk, S., Kızılkaya, T., Çelik, M., Yılmaz, T. (2021). Ebelik Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Aidiyet Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler: Kesitsel Bir Çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 23–33.
  • Rodriguez, K. G., Nelson, N., Gilmartin, M., Goldsamt, L., Richardson, H. (2017). Simulation is more than working with a mannequin: Student’s perceptions of their learning experience in a clinical simulation environment. Journal of Nursing Education and Practice, 7(7), 30. https://doi.org/10.5430/jnep.v7n7p30.
  • Rowe, A. D., Jackson, D., Fleming, J. (2023). Exploring university student engagement and sense of belonging during work-integrated learning. Journal of Vocational Education & Training, 75(3), 564–585. https://doi.org/10.1080/13636820.2021.1914134.
  • Sandy, P. T., Meyer, J. T., Oduniyi, O. S., Mavhandu-Mudzusi, A. H. (2021). Paramedic students’ confidence and satisfaction with clinical simulations of an emergency medical care programme in South Africa: A cross-sectional study. Health SA Gesondheid, 26. https://doi.org/10.4102/hsag.v26i0.1522. Şapulu Alakan, Y. (2021). Paramedik Öğrencilerin Zor Algıladıkları Girişimlerde Simülasyon Eğitiminin Etkisi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(3), 339–350. https://doi.org/10.54409/hod.981225 Shin, S., Park, J.-H., & Kim, J.-H. (2015). Effectiveness of patient simulation in nursing education: Meta-analysis. Nurse Education Today, 35(1), 176–182. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.09.009.
  • Silva, R. X., Ferreira, C. A. A., Sá, G. G. de M., Souto, R. Q., Barros, L. M., Galindo-Neto, N. M. (2022). Preservation of forensic traces by Nursing in emergency services: a scoping review. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 30. https://doi.org/10.1590/1518-8345.5849.3540
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021, September 20). Adli vakalarda maddi delillere yaklaşım protokolü ve eğitimi. T.C. Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Tercan, B., Tarsuslu, S., Uzuner Yurt, S., Akbaba, Ö. (2019). İlk ve Acil Yardım Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Eğitiminin Öğrencilerin Temel Beceri Düzeyine Etkisi. Journal of Health Services and Education, 3(2), 45–51. https://doi.org/10.35333/JOHSE.2020.132.
  • Uçar, E. (2016). Sosyal Sermaye Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ihlara Eğitim Araştırmalar Dergisi, 1(1), 19–40.
  • Ul Hasan, N. (2021). Relationship between College Students’ Sense of Belonging and Academic Resilience. Journal of Development and Social Sciences, 2(III), 426–439. https://doi.org/10.47205/jdss.2021(2-III)36.
  • Unver, V., Basak, T., Watts, P., Gaioso, V., Moss, J., Tastan, S., Iyigun, E., Tosun, N. (2017). The reliability and validity of three questionnaires: The Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale, Simulation Design Scale, and Educational Practices Questionnaire. Contemporary Nurse, 53(1), 60–74. https://doi.org/10.1080/10376178.2017.1282319.

THE EFFECT OF PEDIATRIC AND ADULT FORENSIC CASE MANAGEMENT TRAINING ON PARAMEDIC STUDENTS ON THEIR LEVELS OF PROFESSIONAL COMMITMENT, SATISFACTION AND SELF CONFIDENCE

Yıl 2024, , 91 - 103, 13.09.2024
https://doi.org/10.54409/hod.1499626

Öz

Aim: This study was conducted to determine the effect of pediatric and adult forensic case management training given to first and emergency aid technician (paramedic) students on their professional belonging, satisfaction and self-confidence levels.
Methods: The study was conducted in a quasi-experimental design on February 20-25, 2024 with paramedic 2nd year students enrolled in the vocational school of health services of a state university.
Findings: 78.3% of the individuals who participated in the study had not encountered any incident involving forensic medicine before. In the intervention group, there was no statistically significant difference in the mean scores of the group belonging scale and self-confidence in learning scale according to the pre-test and post-test application (p>0.05), while a statistically significant difference was found between the forensic medicine knowledge status pre-test and post-test (p<0.05). As a result of the analysis, there is a moderate positive relationship between the group belonging scale and student satisfaction and confidence in learning scale (r: 0.595).
Results: Although there was an increase in students' sense of professional belonging after the training and simulation, no significant effect was observed. Forensic medicine knowledge in the intervention group differed significantly both within the group and with the control group. There was a significant positive correlation between the group belonging scale and student satisfaction and confidence in learning scales.

Kaynakça

  • Almeida, V. C. dos R. A., Lima, J. C., Ferreira, G. E., Oliveira, J. L. C. de, Miraveti, J. de C., Ribeiro, M. R. R. (2023). Satisfaction, self-confidence and self-efficacy in the use of clinical simulations: comparisons between health undergraduates and professionals. Rev Rene, 24, e91858. https://doi.org/10.15253/2175-6783.20232491858.
  • Asci, O., Hazar, G., Sercan, I. (2015). The approach of prehospital health care personnel working at emergency stations towards forensic cases. Turkish Journal of Emergency Medicine, 15(3), 131–135. https://doi.org/10.1016/j.tjem.2015.11.007.
  • Balci, Y., Göçeoğlu, Ü. Ü. (2019). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Stajı Eğitim Modülü: Uzaktan Eğitim Sistemi Destekli Takım Çalışmasına Dayalı Öğrenme Yöntemi. Medical Journal of Mugla Sitki Kocman University, 6(2), 60–69.
  • Bilgiç, F. Ş. (2022). Ebelerin Mesleki Aidiyetlerinin İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma. İKÇÜSBFD, 7(1), 69–75. Bracewell, T. E., Jones, C. (2022). The use of simulated crime scenes in teaching undergraduate forensic sciences: Implementing an active learning approach to forensics. Science & Justice, 62(6), 758–767. https://doi.org/10.1016/j.scijus.2022.08.003.
  • Çevik, A., Alan, S. (2021). Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri ile Mesleki Aidiyet Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 7(2), 182–196.
  • Costa, R. R. de O., Medeiros, S. M. de, Coutinho, V. R. D., Mazzo, A., Araújo, M. S. de. (2020). Satisfaction and self-confidence in the learning of nursing students: Randomized clinical trial. Escola Anna Nery, 24(1). https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2019-0094.
  • Demirgöz Bal, M., Karakoç, A., Aslan, B., Bayrı Bingöl, F. (2020). Ebelik Öğrencilerinin Doğum Simülasyon Eğitimi Deneyimleri. Acibadem Universitesi Saglik Bilimleri Dergisi, 11(4), 711–718. https://doi.org/10.31067/0.2020.323.
  • Huabbangyang, T., Kulnides, N. (2021). The Perceptions of Roles and Understanding about Forensic Evidence and Crime Scene Preservation of Thai Paramedics. Siriraj Medical Journal, 73(10), 661–671. https://doi.org/10.33192/Smj.2021.85.
  • Hunter, J., Porter, M., Phillips, A., Evans-Brave, M., Williams, B. (2021). Do paramedic students have situational awareness during high-fidelity simulation? A mixed-methods pilot study. International Emergency Nursing, 56, 100983. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2021.100983.
  • Jeffries, P. R., Rizzolo, M. A. (2006). Designing and Implementing Models for the Innovative Use of Simulation to Teach Nursing Care of Ill Adults and Children: A National, Multi-Site, Multi-Method Study. National League for Nursing and Laerdal Medical.
  • Karabulutlu, Ö., Aydın, C. M., Temel, M. Ö. (2023). Acil Servis Çalışanlarının Adli Vaka Yönetimine Yönelik Bilgi Düzeyleri: Kars Örneği. Caucasian Journal of Science, 10(1), 12–24. https://doi.org/10.48138/cjo.1263567.
  • Karahan, E., Çelik, S., Yıldım Tank, D., Göğüş, F. (2019). Yüksek Gerçeklikli Hasta Simülatöründe Eğitim: Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güvenlerinin Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 106–110. https://doi.org/10.34087/cbusbed.528867.
  • Kim, H.-K., Ryu, S., Jang, K.-S. (2019). Effect of structured pre-simulation preparation and briefing on student’s self-confidence, clinical judgment, and clinical decision-making in simulation. Contemporary Nurse, 55(4–5), 317–329. https://doi.org/10.1080/10376178.2019.1641420.
  • Liu, X., Yang, Y., Ho, J. W. (2022). Students Sense of Belonging and Academic Performance via Online PBL: A Case Study of a University in Hong Kong during Quarantine. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1495. https://doi.org/10.3390/ijerph19031495.
  • Machado, B. P., Batista de Araújo, I. M., Figueiredo, M. do C. B. (2020). Forensic nursing practice - What do the students know anyway? Forensic Science International: Synergy, 2, 138–143. https://doi.org/10.1016/j.fsisyn.2020.04.003.
  • Mills, B. W., Carter, O. B. J., Rudd, C. J., Ross, N. P., Claxton, L. A. (2015). Clinical Placement Before or After Simulated Learning Environments? Simulation in Healthcare: The Journal of the Society for Simulation in Healthcare, 10(5), 263–269. https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000107.
  • Mohamed, A., Mohame, L. (2020). Perceived Nursing Students’ Satisfaction and Self-Confidence towards the Elements of Clinical Simulation Design and Educational Practice during the Outbreak of COVID-19 Pandemic. Tanta Scientific Nursing Journal, 19(2), 68–98. https://doi.org/10.21608/tsnj.2020.131963.
  • Oanh, T. T. H., Hoai, N. T. Y., Thuy, P. T. (2021). The relationships of nursing students’ satisfaction and self-confidence after a simulation-based course with their self-confidence while practicing on real patients in Vietnam. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18, 16. https://doi.org/10.3352/jeehp.2021.18.16.
  • Ocak Aktürk, S., Kızılkaya, T., Çelik, M., Yılmaz, T. (2021). Ebelik Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Aidiyet Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler: Kesitsel Bir Çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 23–33.
  • Rodriguez, K. G., Nelson, N., Gilmartin, M., Goldsamt, L., Richardson, H. (2017). Simulation is more than working with a mannequin: Student’s perceptions of their learning experience in a clinical simulation environment. Journal of Nursing Education and Practice, 7(7), 30. https://doi.org/10.5430/jnep.v7n7p30.
  • Rowe, A. D., Jackson, D., Fleming, J. (2023). Exploring university student engagement and sense of belonging during work-integrated learning. Journal of Vocational Education & Training, 75(3), 564–585. https://doi.org/10.1080/13636820.2021.1914134.
  • Sandy, P. T., Meyer, J. T., Oduniyi, O. S., Mavhandu-Mudzusi, A. H. (2021). Paramedic students’ confidence and satisfaction with clinical simulations of an emergency medical care programme in South Africa: A cross-sectional study. Health SA Gesondheid, 26. https://doi.org/10.4102/hsag.v26i0.1522. Şapulu Alakan, Y. (2021). Paramedik Öğrencilerin Zor Algıladıkları Girişimlerde Simülasyon Eğitiminin Etkisi. Hastane Öncesi Dergisi, 6(3), 339–350. https://doi.org/10.54409/hod.981225 Shin, S., Park, J.-H., & Kim, J.-H. (2015). Effectiveness of patient simulation in nursing education: Meta-analysis. Nurse Education Today, 35(1), 176–182. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.09.009.
  • Silva, R. X., Ferreira, C. A. A., Sá, G. G. de M., Souto, R. Q., Barros, L. M., Galindo-Neto, N. M. (2022). Preservation of forensic traces by Nursing in emergency services: a scoping review. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 30. https://doi.org/10.1590/1518-8345.5849.3540
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021, September 20). Adli vakalarda maddi delillere yaklaşım protokolü ve eğitimi. T.C. Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Tercan, B., Tarsuslu, S., Uzuner Yurt, S., Akbaba, Ö. (2019). İlk ve Acil Yardım Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Eğitiminin Öğrencilerin Temel Beceri Düzeyine Etkisi. Journal of Health Services and Education, 3(2), 45–51. https://doi.org/10.35333/JOHSE.2020.132.
  • Uçar, E. (2016). Sosyal Sermaye Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ihlara Eğitim Araştırmalar Dergisi, 1(1), 19–40.
  • Ul Hasan, N. (2021). Relationship between College Students’ Sense of Belonging and Academic Resilience. Journal of Development and Social Sciences, 2(III), 426–439. https://doi.org/10.47205/jdss.2021(2-III)36.
  • Unver, V., Basak, T., Watts, P., Gaioso, V., Moss, J., Tastan, S., Iyigun, E., Tosun, N. (2017). The reliability and validity of three questionnaires: The Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale, Simulation Design Scale, and Educational Practices Questionnaire. Contemporary Nurse, 53(1), 60–74. https://doi.org/10.1080/10376178.2017.1282319.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Acil Tıp, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Avan 0000-0003-2494-3671

Vedat Argın 0000-0002-7063-6915

Serap Güngör 0000-0003-0854-6350

Yayımlanma Tarihi 13 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2024
Kabul Tarihi 21 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Avan, H., Argın, V., & Güngör, S. (2024). PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN PEDİATRİK VE YETİŞKİN ADLİ VAKALAR YÖNETİMİ EĞİTİMİNİN MESLEĞE AİDİYET, MEMNUNiYET VE KENDİNE GÜVEN DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Hastane Öncesi Dergisi, 9(2), 91-103. https://doi.org/10.54409/hod.1499626