Objective: Healthcare professionals providing pre-hospital emergency medical services (PHEMS) make critical decisions related to human life in complex cases, under environmental stress factors and time pressure. Factors such as the challenging work environment, shifts, sleep disturbances, and the risk of infectious diseases increase workload and job stress, which can negatively affect the quality of life of healthcare workers and reduce the quality of care provided. The well-being of healthcare personnel, in terms of various dimensions of quality of life, can influence the quality of the emergency medical services they provide. The aim of this study is to investigate the relationship between the workload, job stress, and quality of life of healthcare professionals delivering these services.
Materials and Methods: The study was conducted with 413 healthcare workers who provide this service across Turkey. Data were collected using the Swedish Workload-Control-Support Scale and the Quality of Life Scale for Healthcare Workers. Data analysis was performed through descriptive statistics and comparative tests using the JAMOVI (v.2.4.11) statistical software.
Results: The quality of life scores of the participants were found to be moderate (89.0 ± 11.5), and their workload was above average (49.0 ± 6.5). An increase in job control and social support levels was observed to enhance compassion satisfaction, and an increase in compassion satisfaction was found to reduce burnout levels. Female workers had higher scores for workload, social support, and compassion satisfaction, and lower burnout levels. Burnout levels significantly increased among those with 2-7 years of work experience. Paramedics were identified as the group with the highest workload and job stress.
Conclusion: The study findings indicate that plans should be made to improve the quality of life of PHEMS personnel. Developing social support programs, particularly during the early years of the profession, is of significant importance.
: Pre-hospital Healthcare Workers Workload Quality Of Life Job Stress Burnout Compassion Satisfaction.
Amaç: Hastane öncesi acil sağlık hizmeti (HÖASH) sunan sağlık personelleri, çevresel stres faktörleri ve zaman baskısı altında kompleks vakalarda insan yaşamı ile ilgili kritik kararlar vermektedirler. Zorlu çalışma ortamı, nöbetler, uyku bozuklukları, bulaşıcı hastalık riski gibi faktörler iş yükünü ve iş stresini artırarak, sağlık çalışanlarının yaşam kalitesini olumsuz etkileyebilir ve hizmet kalitesini düşürebilir. Yaşam kalitesinin farklı boyutları açısından acil sağlık hizmeti sunan sağlık personellerinin iyilik halleri sundukları acil sağlık hizmetinin kalitesini etkileyebilir. Araştırma kapsamında bu hizmeti sunan sağlık personelinin iş yükü ve iş stersi ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin sınanması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma, Türkiye genelinde bu hizmeti sunan 413 sağlık çalışanıyla yürütülmüştür. Veriler, İsveç İş Yükü-Kontrol-Destek Ölçeği ve Sağlık Çalışanlarında Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi JAMOVİ (v.2.4.11) istatistik programı ile tanımlayıcı istatistikler ve karşılaştırma testleri aracılığıyla yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların yaşam kalitesi skorları orta düzeyde (89,0±11,5), iş yükü ise ortanın üzerinde (49,0±6,5) bulunmuştur. İş kontrolü ve sosyal destek düzeyindeki artışın merhamet memnuniyetini artırdığı, merhamet memnuniyetindeki artışın ise tükenmişlik düzeyini azalttığı gözlenmiştir. Kadın çalışanlar, daha yüksek iş yükü, sosyal destek ve merhamet memnuniyeti skorlarına; daha düşük tükenmişlik düzeylerine sahiptir. 2-7 yıl arası çalışma süresine sahip kişilerde tükenmişlik düzeyi anlamlı şekilde artmıştır. Paramedikler en yüksek iş yükü ve iş stresine sahip grup olarak belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma bulguları, hastane öncesi acil sağlık hizmeti sunan personelin yaşam kalitesini artırmaya yönelik planlamaların yapılması gerektiğini göstermektedir. Özellikle mesleğin ilk yıllarında sosyal destek programlarının geliştirilmesi büyük önem taşımaktadır.
Hastane Öncesi Sağlık Çalışanları İş yükü Yaşam kalitesi İş stresi Tükenmişlik Merhamet Memnuniyeti.
YOK
Yok
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Acil Tıp, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |