Coronavirüs (Covid-19) pandemisi tüm alanları etkilediği gibi eğitimi de etkileyerek köklü değişikliklere sebep olmuştur. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yüzyüze eğitime ara verilerek uzaktan eğitim sürecine geçilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı yaklaşık bir milyon öğretmen, yönetici ve çalışanı ile bu süreci yürütmeye çalışmaktadır. Uzaktan eğitimin yarar sağlama düzeyini belirlemek için, bu sürecin en önemli yürütücüleri olan öğretmenlerin görüşleri büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma ile Sinop ili Boyabat ilçesinde uzaktan eğitim sürecinde görev alan, 139 kadın, 103 erkek toplam 242 öğretmenin uzaktan eğitim sürecinin yarar algı düzeyleri ve bu düzeyin çeşitli faktörler bakımından incelenmesi yapılmıştır. Ölçme aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm; demografik bilgileri, ikinci bölüm ise yarar algı düzeyini belirlemeye yöneliktir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin uzaktan eğitim yarar algıları orta düzeyde çıkmıştır. Bu yarar algıları ile cinsiyet, öğrenim durumu ve kıdem yılı arasında anlamlı bir farklılık gözlemlenmezken, görev yapılan kademede, anaokulunda görev yapan öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Araştırma, uzaktan eğitimin etkililik düzeyini belirlemesi açısından önemli görülmektedir.
The coronavirus (Covid-19) pandemic has affected all areas and has caused radical changes by affecting education. Search for the training as well as all over the world face to face in Turkey has started to distance education process. The Ministry of National Education is trying to carry out this process with approximately one million teachers, managers and employees. In order to determine the level of benefit of distance education, the opinions of teachers, who are the most important drivers of this process, are of great importance. With this study, a total of 242 teachers, 139 women and 103 men, who took part in the distance education process in the city of Boyabat, Sinop, were examined in terms of benefit perception levels and various factors. The measuring tool consists of two parts. First part; demographic information, the second part is about the level of benefit perception. According to the results of the research, the distance education benefit perception of the teachers was found to be moderate. While no significant difference was observed between these perceptions of benefit and gender, educational status and years of seniority, it was observed that there was a significant difference in favor of teachers working in kindergarten at the level of duty. The research is considered important in determining the effectiveness of distance education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 22, 2021 |
Submission Date | January 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |