Gastronomi ve mutfak sanatları alanında verilen mesleki eğitimde yaşanan sorunlar, öğrencilerin mesleki becerilerini geliştirmelerini ve kariyer hedeflerine yönelik adımlar atmalarını zorlaştırmaktadır. Bu nitel çalışmanın amacı, gastronomi ve mutfak sanatları alanında okuyan öğrencilerin kariyer planlama süreçlerinde karşılaştıkları engelleri araştırmak ve bu sorunların üstesinden gelmek için öneriler sunmaktır. Veriler, öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Analiz sonucunda, müfredatta mesleki uygulamaların yetersizliği, uygulama derslerini verebilecek akademisyenlerin eksikliği, uygulama mutfaklarının yetersiz oluşu ve mutfak uygulamaları için yeterli maddi kaynakların aktarılmaması, işletmelerle iş birliği eksikliği gibi sorunlar tespit edilmiştir. Bu sorunların, öğrencilerin mesleki eğitimlerinde yetersizlikler yaşanmasına ve kariyer planlama süreçlerinde olumsuz etki yapmasına neden olduğu belirtilmiştir. Bu nedenle, müfredatın gözden geçirilmesi, uygulama derslerinde deneyimli akademisyenlerin görevlendirilmesi, mutfakların modernizasyonu ve maddi kaynakların artırılması gibi öneriler sunulmuştur. Bu önerilerin hayata geçirilmesi ile öğrencilerin mesleki gelişimleri desteklenecek ve kariyer planlama süreçleri daha sağlıklı yürütülecektir.
Arıkan, E., Sürücü, Ö. A., ve Arman, A. (2018). Yükseköğretim kurumlarındaki eğitim
mutfaklarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Tourism and
Gastronomy Studies, 6(2), 592-601.
Atay, S. (2006). Kariyer yönetiminin örgütsel bağlılığa etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Afyon
Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
Aydemir, D. A., ve Buyruk, L. (2018). Gastronomi ve mutfak sanatları eğitimi alan üniversite
öğrencilerinin kariyer beklentileri: Lisans öğrencilerine yönelik bir araştırma.
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Ankara.
Beyter, N., Zıvalı, E., ve Yalçın, E. (2019). Türkiye’de lisans düzeyinde gastronomi
eğitiminin değerlendirilmesi. IV. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları
Kongresi (19-21 Eylül 2019), 538-544.
Ergün, E. (2007). İnsan kaynakları yönetiminde kariyer planlama ve bir uygulama (Doctoral
dissertation, Marmara Universitesi (Turkey)).
Görkem, U., ve Sevim, N. (2016). Gastronomi eğitimi alan lisans düzeyindeki öğrencilerin
meslek memnuniyetleri üzerine bir araştırma: Kapadokya Üniversitesi Örneği. Journal
of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2), 979-1000.
Güdek, B., ve Boylu, Y. (2017). Gastronomi eğitimi alan lisans düzeyindeki öğrencilerin
meslek seçimine etki eden faktörlerin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Ankara
Üniversitesi Turizm Fakültesi Gastronomi Bölümü Örneği. Journal of Tourism and
Gastronomy Studies, 5(3), 490-506.
Güldü, Ö., ve Kart, M. E. (2017). Kariyer planlama sürecinde kariyer engelleri ve kariyer
geleceği algılarının rolü. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(2), 377-400.
Gümüştekin, G. E., ve Gültekin, F. (2009). Stres kaynaklarının kariyer yönetimine etkileri.
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 147-158.
Hacıoğlu, N., Kaşlı, M., Şahin, S. ve Tetik, N. (2008). Türkiye’de Turizm Eğitimi (Detay
Yayıncılık, Ankara).
İçigen, M., ve Geçgin, E. (2021). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Öğrencilerinin
Meslek Seçimlerinde Etkili Olan Aile ve Yakın Çevre Faktörlerinin İncelenmesi. IBAD
Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 391-414.
Sarıışık, M., ve Özbay, G. (2015). Gastronomi turizmi üzerine bir literatür incelemesi.
Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2).
Subaşı, M., ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
Öney, E. (2016). Gastronomide estetik algısı: Bir literatür taraması. Journal of Tourism and
Gastronomy Studies, 4(3), 194-205.
Özdemir, Z. (2017). Gastronomi ve mutfak sanatları lisans programlarından sektör, öğrenci ve
öğretim elemanı beklentilerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
Özdirek, A. (2015). işletmelerde Kariyer Planlaması Çalışmaları Garanti Bankasında Konuya
İlişkin Uygulama Çalışması (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey)).
Yaman, H., ve Bulduk, S. (2019). Gastronomi ve mutfak sanatları bölümü
öğrencilerinin kariyer planlama becerilerinin incelenmesi: Kapadokya Üniversitesi
örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4), 2769-2783.
Pratten, J. D. (2003a). The training and retention of chefs. International Journal of
Contemporary Hospitality Management, 15(4), 237-242.
Pratten, J. D. (2003b). What makes a great chef. British Food Journal, 105 (7), 454-459.
Semint, S. (2020). Türkiye'de gastronomi ve mutfak sanatları eğitiminin temel sorunları
üzerine bir araştırma (Master's thesis, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi).
Polat, A. (2022). Nitel Araştırmalarda Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Soruları: Soru Form ve
Türleri, Nitelikler ve Sıralama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , AÜSBD
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Özel sayısı , 161-182.
Yaman, Z. Ö., ve Bulduk, S. (2019). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Kalite
Göstergeleri Açısından Değerlendirilmesi. Business ve Management Studies: An
International Journal, 7(5), 2770-2804.