BibTex RIS Cite

-

Year 2015, , 198 - 208, 28.01.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.02704

Abstract

Aım: The aim of this study is to compare the attitudes towards the environment of health management and midwifery students studying in two different Health Sciences Faculty in Turkey. Material and Methods: The data has been collected by using “New Ecological Paradigm Scale” developed by Dunlap, Van Liere, Mertig and Jones (2000) in this study. The universe of this study is all of the students studying in the department of healthcare management and midwifery in Istanbul University and Cumhuriyet University (N=1200). The data collected between November 3rd-14th, 2014 and analysed using basic statistical methods such as t test, factor analysis and frequency, percentage etc. in SPSS 21 package program. The odd numbered questions symbolises the nature-based point of view while even numbered questions represent human-based point of view. Findings: The average age of the students participating in this study is 20.40 ± 2.17 and 28,2 % male, 71.8 % were women. Students with average of centric view of nature is 2,71 at Istanbul University, 3.76 at Cumhuriyet University. The average student in a human centered perspective is 3.18 at Istanbul University, 3.00 at Cumhuriyet University. Three subscales for both university students have been identified as a result of factor analysis. Total factor size and Factor-1 (the power of nature) between the dimensions of gender (women's favor) and section (midwifery students in favor of) was detected significant difference (p<0,05) at Istanbul University. The total size of the factors and sub-dimensions was not detected a significant difference between the sociademographic data on the students (p> 0.05). Result: According to the study, while Istanbul University health management and midwifery students has human-centered perspective; Cumhuriyet University health management and midwifery students has the nature-oriented approach

References

  • Demirel M, Gürbüz B, Karaküçük S. Rekreasyonel aktivitelere katılımın çevreye yönelik tutum üzerindeki etkisi ve yeni ekolojik paradigma ölçeğinin geçerliliği ve güvenirliği [Effects of recreatıonal actıvıtıes partıcıpatıon on envıronmental attıtudes and relıabılıty and valıdıty of new ecologıcal paradıgm scale]. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi [Journal of Spormetr Physical Education and Sports Science] 2009; 7(2): 47-50
  • Sever R, Yalçınkaya E. Sınıf öğretmeni adaylarının çevresel tutumlarının incelenmesi [Examining the Environmental Attitudes of Pre-Service Teachers on Primary School Teaching]. Marmara Coğrafya Dergisi [Journal of Marmara Geography] 2012; (26): 1-15.
  • Alnıaçık Ü. Çevreci yönelim, çevre dostu yaklaşım ve demografik özellikler: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma [Environmental orientation, envıronment behavıor and demographıcs: unıversıty students on a research]. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi [Selcuk University Journal Of Social And Economic Research] 2010; 3 (2): 509-532
  • Kılıç S, İnal M E. Yükseköğretimde çevre eğitimi alan ve almayan öğrencilerde çevre bilinci: niğde üniversitesi örneği [Envıronmental awareness among the students who get envıronmental educatıon and the students who do not get ıt: the case of niğde unıversıty]. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi [Nigde University Journal of the Faculty of Economics and Administrative Sciences] 2010; 3 (2): 70-83.
  • Erkal S, Kılıç, İ, Şahin, H. Üniversite öğrencilerinin çevresel tutumlarının yeni çevresel paradigma ölçeği ile incelenmesi [Comparison of environmental attitudes of university students determined via the new environmental paradigm scale according to the students’ personal characteristics]. Eğitim Araştırmaları Dergisi [Eurasian Journal of Educational Research] 2012; (49): 21-40.
  • Alnıaçık Ü, Koç, F. Yeni çevresel paradigma ölçeği ile üniversite öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının değerlendirilmesi [Evaluating university students' attitudes towards environment by using the new environmental paradigm scale]. Balıkesir Üniversitesi Burhaniye Meslek Yüksek Okulu Bölgesel Kalkınma Kongresi [Balikesir University Burhaniye Vocational Hihg School Regional Development Congress] 2009; 14-16 Kasım, Balıkesir: 178-185
  • Ponting C. Dünyanın yeşil tarihi: çevre ve uygarlıkların çöküşü [The world's green date: fall of environment and civilization]. Sabancı Üniversitesi Yayınevi [Sabancı University Press] 2000; 23, İstanbul
  • Sam N, Sam R, Öngen K C. Üniversite öğrencilerinin çevresel tutumlarının yeni çevresel paradigma ve benlik saygısı ölçeği ile incelenmesi [Investıgatıng levels of self-esteem and envıronmental attıtudes from the perspectıves]. Akademik Bakış Dergisi [Journal of Academic Perspective] 2010; (21), 1-16.
  • Varlı D. İlköğretim 8. sınıf öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi [Research on the attıtute of 8 th grade students ın secondary schools toward envıronment] [Yüksek Lisans Tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü [Master Degree Thesis]. Gaziosmanpaşa Unıversıty Instıtute Of Educatıon Scıences Scıence And Technology, Tokat, Türkiye, 2014
  • Aytaç M, Öngen B. Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi [The structure of environmental attidutes: first-order confirmatory factor analysis]. İstatistikçiler Dergisi [Journal of Statisticians] 2012; (5): 14-22.
  • Dunlap R E, Van Liere K D, Mertig A G, Jones R E. Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale [Yeni çevresel paradigmanın açıklayıcılık ölçümü: revize edilmiş bir yeni çevresel paradigma ölçeği]. Journal of Social Issues [Sosyal Konular Dergisi] 2000; 561 (3): 425-442
  • Günden C, Miran B. Yeni çevresel paradigma ölçeğiyle çiftçilerin çevre tutumunun belirlenmesi: izmir ili torbalı ilçesi örneği [An application of the new environmental paradigm to determining environmental attitudes of farmers: the case of ızmir, torbali]. Ekoloji Dergisi [Journal of Ecology] 2008; 18 (69): 41-50.

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali

Year 2015, , 198 - 208, 28.01.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.02704

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı; Türkiye’deki iki farklı Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde okuyan sağlık
yönetimi ve ebelik bölümü öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarını kıyaslamaktır. Gereç ve Yöntemler: Bu
çalışmada veriler; Dunlap, Van Liere, Mertig ve Jones (2000) tarafından geliştirilmiş olan “Yeni Ekolojik
Paradigma Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın evrenini İstanbul Üniversitesi ve Cumhuriyet
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde sağlık yönetimi ve ebelik bölümlerinde okuyan tüm öğrenciler
(N=1200) oluşturmuştur. 3-14 Kasım 2014 tarihleri arasında toplanan verilerin analizi SPSS 21 paket
programında frekans, yüzde gibi temel istatistiksel yöntemler ile t testi ve faktör analizi kullanılarak yapılmıştır.
Ölçekteki tek sayılardan oluşan soru ifadeleri doğa merkezli bakış açısını, çift sayılardan oluşan soru ifadeleri ise
insan merkezli bakış açısını temsil etmektedir. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması
20,40±2,17 olup %28,2’si erkek, % 71,8’i kadındır. Doğa merkezli bakış açısına sahip öğrencilerin ortalaması
İstanbul Üniversitesi’nde 2,71, insan merkezli bakış açısına sahip öğrencilerin ortalaması 3,18’dir. Cumhuriyet
Üniversitesi’nde ise bu değerler sırasıyla 3,76 ve 3,00’dır. Faktör analizi sonucunda her iki üniversite öğrencileri
için de üç alt boyut tespit edilmiştir. İstanbul Üniversitesi’nde toplam faktör boyutu ve Faktör-1 (doğanın gücü)
alt boyutu ile cinsiyet ve bölüm arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p < 0,05). Cumhuriyet
Üniversitesi’nde ise toplam faktör boyutu ve alt boyutları ile öğrencilere ait sosyo-demografik veriler arasında
anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p > 0,05). Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre; İstanbul Üniversitesi sağlık
yönetimi ve ebelik bölümü öğrencilerinin insan merkezli bakış açısına; Cumhuriyet Üniversitesi sağlık yönetimi
ve ebelik bölümü öğrencilerinin ise doğa merkezli bakış açısına yatkın oldukları saptanmıştır.

References

  • Demirel M, Gürbüz B, Karaküçük S. Rekreasyonel aktivitelere katılımın çevreye yönelik tutum üzerindeki etkisi ve yeni ekolojik paradigma ölçeğinin geçerliliği ve güvenirliği [Effects of recreatıonal actıvıtıes partıcıpatıon on envıronmental attıtudes and relıabılıty and valıdıty of new ecologıcal paradıgm scale]. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi [Journal of Spormetr Physical Education and Sports Science] 2009; 7(2): 47-50
  • Sever R, Yalçınkaya E. Sınıf öğretmeni adaylarının çevresel tutumlarının incelenmesi [Examining the Environmental Attitudes of Pre-Service Teachers on Primary School Teaching]. Marmara Coğrafya Dergisi [Journal of Marmara Geography] 2012; (26): 1-15.
  • Alnıaçık Ü. Çevreci yönelim, çevre dostu yaklaşım ve demografik özellikler: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma [Environmental orientation, envıronment behavıor and demographıcs: unıversıty students on a research]. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi [Selcuk University Journal Of Social And Economic Research] 2010; 3 (2): 509-532
  • Kılıç S, İnal M E. Yükseköğretimde çevre eğitimi alan ve almayan öğrencilerde çevre bilinci: niğde üniversitesi örneği [Envıronmental awareness among the students who get envıronmental educatıon and the students who do not get ıt: the case of niğde unıversıty]. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi [Nigde University Journal of the Faculty of Economics and Administrative Sciences] 2010; 3 (2): 70-83.
  • Erkal S, Kılıç, İ, Şahin, H. Üniversite öğrencilerinin çevresel tutumlarının yeni çevresel paradigma ölçeği ile incelenmesi [Comparison of environmental attitudes of university students determined via the new environmental paradigm scale according to the students’ personal characteristics]. Eğitim Araştırmaları Dergisi [Eurasian Journal of Educational Research] 2012; (49): 21-40.
  • Alnıaçık Ü, Koç, F. Yeni çevresel paradigma ölçeği ile üniversite öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının değerlendirilmesi [Evaluating university students' attitudes towards environment by using the new environmental paradigm scale]. Balıkesir Üniversitesi Burhaniye Meslek Yüksek Okulu Bölgesel Kalkınma Kongresi [Balikesir University Burhaniye Vocational Hihg School Regional Development Congress] 2009; 14-16 Kasım, Balıkesir: 178-185
  • Ponting C. Dünyanın yeşil tarihi: çevre ve uygarlıkların çöküşü [The world's green date: fall of environment and civilization]. Sabancı Üniversitesi Yayınevi [Sabancı University Press] 2000; 23, İstanbul
  • Sam N, Sam R, Öngen K C. Üniversite öğrencilerinin çevresel tutumlarının yeni çevresel paradigma ve benlik saygısı ölçeği ile incelenmesi [Investıgatıng levels of self-esteem and envıronmental attıtudes from the perspectıves]. Akademik Bakış Dergisi [Journal of Academic Perspective] 2010; (21), 1-16.
  • Varlı D. İlköğretim 8. sınıf öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi [Research on the attıtute of 8 th grade students ın secondary schools toward envıronment] [Yüksek Lisans Tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü [Master Degree Thesis]. Gaziosmanpaşa Unıversıty Instıtute Of Educatıon Scıences Scıence And Technology, Tokat, Türkiye, 2014
  • Aytaç M, Öngen B. Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi [The structure of environmental attidutes: first-order confirmatory factor analysis]. İstatistikçiler Dergisi [Journal of Statisticians] 2012; (5): 14-22.
  • Dunlap R E, Van Liere K D, Mertig A G, Jones R E. Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale [Yeni çevresel paradigmanın açıklayıcılık ölçümü: revize edilmiş bir yeni çevresel paradigma ölçeği]. Journal of Social Issues [Sosyal Konular Dergisi] 2000; 561 (3): 425-442
  • Günden C, Miran B. Yeni çevresel paradigma ölçeğiyle çiftçilerin çevre tutumunun belirlenmesi: izmir ili torbalı ilçesi örneği [An application of the new environmental paradigm to determining environmental attitudes of farmers: the case of ızmir, torbali]. Ekoloji Dergisi [Journal of Ecology] 2008; 18 (69): 41-50.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section RESEARCH ARTICLE
Authors

Haydar Hoşgör

Derya Gündüz Hoşgör

Nurperihan Karabulut Tosun

Publication Date January 28, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Hoşgör, H., Gündüz Hoşgör, D., & Karabulut Tosun, N. (2015). Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 2(2), 198-208. https://doi.org/10.17681/hsp.02704
AMA Hoşgör H, Gündüz Hoşgör D, Karabulut Tosun N. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali. HSP. June 2015;2(2):198-208. doi:10.17681/hsp.02704
Chicago Hoşgör, Haydar, Derya Gündüz Hoşgör, and Nurperihan Karabulut Tosun. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 2, no. 2 (June 2015): 198-208. https://doi.org/10.17681/hsp.02704.
EndNote Hoşgör H, Gündüz Hoşgör D, Karabulut Tosun N (June 1, 2015) Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2 2 198–208.
IEEE H. Hoşgör, D. Gündüz Hoşgör, and N. Karabulut Tosun, “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali”, HSP, vol. 2, no. 2, pp. 198–208, 2015, doi: 10.17681/hsp.02704.
ISNAD Hoşgör, Haydar et al. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2/2 (June 2015), 198-208. https://doi.org/10.17681/hsp.02704.
JAMA Hoşgör H, Gündüz Hoşgör D, Karabulut Tosun N. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali. HSP. 2015;2:198–208.
MLA Hoşgör, Haydar et al. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, vol. 2, no. 2, 2015, pp. 198-0, doi:10.17681/hsp.02704.
Vancouver Hoşgör H, Gündüz Hoşgör D, Karabulut Tosun N. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Anali. HSP. 2015;2(2):198-20.