Erken çocukluk gelişimi tüm çocuklar için yaşam boyu öğrenme ve sosyal katılım sağlanmasında önemli bir fırsat dönemidir. Bu nedenle, engelli olan çocukların var olan potansiyellerini maksimum şekilde ortaya çıkarmalarına yardım edebilecek müdahale ve hizmetlere ulaşabilmeleri önemli olduğu belirtilmektedir. Buna rağmen, engelli olan çocukların gelişimsel risklere maruz kalma açısından daha savunmasız olmalarına karşın dünya genelinde yaygınlaştırılmaya çalışılan programlar ve planlanan hizmetlerde göz ardı edildikleri belirtilmektedir. Özellikle ülkemiz örneğinde sunulan hizmetlerin yetersiz ve zamanı geçmiş bir anlayışla verildiği; özellikle çocukluk dönemi engelliliğine yönelik planlanacak müdahalelerde farklı bir yaklaşıma ihtiyaç olduğu vurgulanmaktadır. Maksimum potansiyeli ortaya çıkarabilmek ve kullanabilmek için yeni beceriler öğrenme süreci olarak tanımlanan habilitasyon kavramı bugün dünyada farklı ülkelerde çocukluk dönemi engelliğine ilişkin sunulan hizmetlerde benimsenen bir bakış açısıdır. Bu derlemede, çocukluk dönemi engelliliğinde yeni becerilerin kazanılması, sosyal katılımın artırılması ve ailenin sürece farklı boyutlar ile dahil edilmesini öngören bu yaklaşıma ilişkin kavramsal çerçeve, yapılan uygulamalar ve hemşirelerin habilitasyona ilişkin rol ve sorumluluklarının ele alınması amaçlanmıştır.
Early childhood development is important
opportunity phase for all children for providing lifelong learning and
participation in social life. For this reason, it is stated that accessibility
of disabled children to activities and services is very important in terms of
helping to discover their existent maximum potential. Despite, since these
children are vulnerable to developmental risks, this groups are ignored in both
programs in a worldwide and planned services extent. Especially in our country,
it is emphasized that services delivered in this manner are old fashioned and
inadequate and it needs a new approach to plan actions. Habilitation is defined
as process for teaching new skills to discover and usage of maximum potential,
today it is accepted as a different approach for childhood disabilities in many
countries around the world. In this review, the conceptual framework and its
implementations and role and responsibilities of nurses for this new concept
was tried to explained which foresees gaining new skills in childhood
disabilities, increasing participation in social life and participation of
families in the teaching procedure.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | REVIEW ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |