Translation
BibTex RIS Cite

Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-hadir (J. H. KRAMERS)

Year 2004, Volume: 2 Issue: 2, 107 - 118, 30.12.2004

Abstract

Holandalı İslâm araştırmacısı Johannes Heindrik Kramers (1891–1951), The Encyclopaedia of

Islam’ın yazar ve editörlerinden olup, hukuk ve şarkiyat okudu. İngilizce, Almanca, Fransızca gibi

Batı dilleri yanında Türkçe, Arapça, Farça, Ermenice gibi Doğu dillerini de bilen ve altı yıl

Türkiye’de yaşamış bulunan Kramers EI1’de yüz elliye yakın madde yazmıştır (Kemal Kahraman,

“Kramers, Johannes Heindrik”, TDV İslâm Ansiklopedisi, Ankara 2002, XXVI, 287–288).

Harald Motzki Hadith: Origins and Developments (Wiltshire-Burlington: Ashgate 2004) adıyla

neşrettiği edisyonun girişinde, Kramers’in tercümesini sunduğumuz bu makalesinde isnadın

kendisinden yayıldığı râvi olarak Ebû Saîd el-Hudrî’ye yaptığı vurgudan hareketle, Schacht’tan

önce de bazı Batılı araştırmacıların ‘common link’ olgusunun farkına vardığını ifade etmiştir (s.

xxxvii). Bununla birlikte Motzki Schacht’ın söz konusu fenomeni yeni bir tarzda yorumladığına da

işaret etmektedir (s. xxxviii). Onun makaleyle ilgili dikkat çektiği bir diğer husus ise, kullanılan

metot ile alâkalıdır: Kramers hadisi incelerken isnad ile metin analizi arasında bir denge kurmuştur

ve metinlerle isnadlar arasıdaki ilişkilere dikkat çekerek, incelediği hadisin menşei ve tekâmülü

hakkında detaylı sonuçlara ulaşmıştır (s. xlvii).

References

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), II/2, 2004.
Year 2004, Volume: 2 Issue: 2, 107 - 118, 30.12.2004

Abstract

References

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), II/2, 2004.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatma Kızıl

Publication Date December 30, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Kızıl, F. (2004). Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-hadir (J. H. KRAMERS). Hadis Tetkikleri Dergisi, 2(2), 107-118.
AMA Kızıl F. Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-hadir (J. H. KRAMERS). HTD. December 2004;2(2):107-118.
Chicago Kızıl, Fatma. “Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-Hadir (J. H. KRAMERS)”. Hadis Tetkikleri Dergisi 2, no. 2 (December 2004): 107-18.
EndNote Kızıl F (December 1, 2004) Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-hadir (J. H. KRAMERS). Hadis Tetkikleri Dergisi 2 2 107–118.
IEEE F. Kızıl, “Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-hadir (J. H. KRAMERS)”, HTD, vol. 2, no. 2, pp. 107–118, 2004.
ISNAD Kızıl, Fatma. “Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-Hadir (J. H. KRAMERS)”. Hadis Tetkikleri Dergisi 2/2 (December 2004), 107-118.
JAMA Kızıl F. Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-hadir (J. H. KRAMERS). HTD. 2004;2:107–118.
MLA Kızıl, Fatma. “Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-Hadir (J. H. KRAMERS)”. Hadis Tetkikleri Dergisi, vol. 2, no. 2, 2004, pp. 107-18.
Vancouver Kızıl F. Maniheist Eğilimli Bir Hadis: Âkiletü’l-hadir (J. H. KRAMERS). HTD. 2004;2(2):107-18.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU