Ulaşım ve haberleşmenin sağlanması, orduların sevki ve ticaretin devamlılığı için yollar her dönem önemini korumuştur. Sevk ve idare kabiliyetiyle muadilleri arasında ön plana çıkan Osmanlı İmparatorluğu, özellikle Anadolu ve Rumeli’deki temel yol ağlarında oluşturduğu menzil teşkilatıyla imparatorluk coğrafyasında etkili bir ulaşım ve haberleşme ağına sahip olur. İmparatorluğun ihtiyacına yönelik çok fonksiyonlu yapıya sahip olan bu teşkilatın esas mesaisi resmî haberleşmenin sağlanmasıdır. Ulaşım ve resmî haberleşme için tesis edilen menzillerin haricinde sefer zamanında askerî menziller tesis edilir. Söz konusu menziller Osmanlı sefer organizasyonda lojistik yönetiminin temel gündemi olan altyapı ve nakliyede hayatî bir öneme sahiptir. Orduların muharebe alanına intikali esnasında konaklaması ve beslenme ihtiyacı menziller sayesinde giderilir. Ayrıca muharebe alanına ulaşan orduların sefer motivasyonunun devamlılığının sağlanması adına gerekli iaşe ve mühimmat nakliye ameliyesinin temelinde yer alır. Bu çalışmada Kanûnî Sultan Süleyman’ın II. İran Seferi’nin menzilleri sefer dönemini ihtiva eden ruznamçe defterindeki verilere göre değerlendirilecektir. Söz konusu seferin güzergahı ve menzilleri bazı çalışmalara konu olmuştur. Ancak bu çalışmalarda kullanılan kaynakların sefer güzergahında bulunan menzillerin tamamına dair bilgi vermediği görülür. Osmanlı Arşivi’ndeki tasnif çalışmalarında yeni ortaya çıkan ve II. İran Seferi dönemini ihtiva eden ruznamçe defterinde her ne kadar tâlî bir gündem olsa da ordunun konakladığı menzil ve burada konakladığı tarihlere dair bilgiler mevcuttur. Bu anlamda ruznamçe defterinde yer alan menzil bilgileri II. İran Seferi’nin diğer kaynaklarıyla mukayese edilerek değerlendirilecektir.
Kanûnî Sultan Süleyman II. İran Seferi Ruznamçe Defteri Sefer Ruznamçesi Osmanlı-Safevî İlişkileri
Roads have always maintained their importance for the provision of transportation and communication, the dispatch of armies and the continuity of trade. The Ottoman Empire, which stood out among its peers with its dispatch and administration capability, had an effective transportation and communication network in the empire's geography, especially with the menzil organization established on the main road networks in Anatolia and Rumelia. The main occupation of this organization, which had a multifunctional structure for the needs of the empire, was to provide official communication. In addition to the ranges established for transportation and official communication, military ranges were established during campaigns. These ranges played a vital role in infrastructure and transportation, the main agenda of logistics management in the Ottoman campaign organization. During the movement of the armies to the battlefield, the accommodation and feeding needs of the armies were met through the ranges. The accommodation and feeding needs of the armies during their transportation to the battlefield were met through the ranges. In addition, in order to ensure the continuity of the campaign motivation of the armies reaching the battlefield, the necessary food and ammunition are at the basis of the transportation activity. In this study, the ranges of Suleiman the Magnificent's II Iranian Expedition will be evaluated according to the data in the ruznamçe book covering the campaign period. The route and ranges of this expedition have been the subject of some studies. However, it is observed that the sources used in these studies do not provide information on all the ranges on the route of the expedition. In the ruznamçe book, which has recently emerged in the classification studies in the Ottoman Archives and which covers the period of the II Iranian Expedition, there is information on the ranges where the army stayed and the dates of their stay, even though it is a secondary agenda. In this sense, the range information in the ruznamçe book will be evaluated by comparing it with other sources of the II Iranian Campaign.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Modern Military History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2024 |
Submission Date | October 23, 2023 |
Acceptance Date | June 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |