This study discusses the effects of the changing nature of production process on employment in technology society where information technologies based on computerization, robot technology and artificial intelligence are developed. The study uses movies to conduct the analyses. In terms of the subject under discussion, cinema finds a reflection in society. In this context, cinema sometimes prepares the society for a change and induces a reaction. This study attempts to reveal how the changes, some of which take place in the production process and others which are expected to take place in the future, are represented in postmodern cinema. Using a qualitative research approach, 100 postmodern Hollywood movies were chosen as the population of visual analysis. Specifically, Westworld, Blade Runner, and Blade Runner 2049 were selected as the unit of analysis. These three postmodern Hollywood movies contain representations of the production process that changes with technology. The study found that the effect of robotization in the production process intensified and the movies represented the realized and unrealized basic claims of post-fordism in the script. Analysis found emphasis on several themes in the movies. These include inclusion of robots in many areas of the production process, increasing unemployment and flexible working life, and the increasing demand for child workers, especially immigrants who are employed as cheap workers in postmodern societies, and the increase in unregistered workers. Visual analysis also found that the cinema constructed a hyperreality regarding the society of the future and presented this construction to the masses as a preview of the future.
Post-Fordist production process employment technology subcontracting migrant labor cinema visual analysis
Bu çalışmada, bilgisayarlaşmaya, robot teknolojisine ve yapay zekâya dayanan enformasyon teknolojilerinin geliştiği teknoloji toplumunda değişen üretim sürecinin istihdam üzerindeki etkileri sinemadaki temsilleri üzerinden ele alınmıştır. Sinema işlenen konu açısından toplumda bir yansıma bulmaktadır. Bu bağlamda, sinema toplumu kimi zaman bir değişime hazırlamakta kimi zaman bir tepki oluşturmaktadır. Bu çalışmada bir kısmı üretim sürecinde gerçekleşmiş bir kısmının ise gelecek döneminde gerçekleşmesi beklenen değişimlerin postmodern sinemada nasıl temsil edildiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Nitel yöntemin kullanıldığı bu çalışmada 100 postmodern Hollywood filmi görsel analiz evreni olarak seçilmiştir. Bu filmler arasından teknoloji ile birlikte değişen üretim sürecine ilişkin temsiller içeren üç postmodern Hollywood filmi olan Westworld, Blade Runner, Blade Runner 2049 analiz birimi olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgular üzerinden filmlerde özellikle robotlaşmanın üretim sürecindeki etkisinin yoğunlaştığı ve filmlerin postfordizmin gerçekleşmiş ve gerçekleşmemiş temel iddialarını senaryoya taşıdıkları saptanmıştır. Üretim sürecinin birçok alanına robotların dahil olması, artan işsizlik ve esnek çalışma yaşamı ile postmodern toplumlarda özellikle ucuz işçi olarak çalışan göçmenlerin ve çocuk işçilerin daha fazla talep görmesi ve kayıt dışı çalışmanın artması temaları belirgin olarak vurgulanmıştır. Tüm sonuçlar görsel olarak değerlendirildiğinde ise, sinemanın geleceğin toplumuna ilişkin bir hipergerçeklik inşa ettiği ve bu inşayı kitlelere sunarak adeta geleceğin bir öngösterimini yaptığı görülmüştür.
Postfordist üretim süreci istihdam teknoloji taşeronlaşma göçmen emeği sinema görsel analiz
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 10, 2023 |
Publication Date | June 21, 2023 |
Submission Date | May 12, 2022 |
Acceptance Date | July 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.