Research Article
BibTex RIS Cite

Mark Ravenhill’in Shoot/Get Treasure/Repeat Adlı Oyununda Korku Kültürü

Year 2020, , 304 - 320, 31.12.2020
https://doi.org/10.32600/huefd.657716

Abstract

Bu çalışmada çağdaş İngiliz tiyatrosunun önde gelen yazarlarından Mark Ravenhill’in Shoot/Get Treasure/Repeat adlı oyununda günümüz Batı toplumlarını etkisi altında tutan korku kültürü incelenmektedir. Çalışmada Thomas Hobbes ve Niccolo Machiavelli’nin felsefeleri temel alınarak belirtilen oyunda korku ile toplum ve korku ile iktidar ilişkileri incelenmektedir. Bu düşünürlerin yanı sıra Frank Furedi, Lars Svendsen, Zygmunt Bauman ve Sara Ahmed gibi günümüz kuramcılarının fikirleri ışığında Batı toplumlarında ortaya çıktığı şekliyle korku kültürü ve etkileri ele alınmıştır. Ravenhill’in oyununda günümüz Batı toplumlarının, güvenlik anlayışlarını temelinden sarsan terör olayları sonucu, küresel ekonomi sisteminin ve iktidarların dayattığı her şeyi sorgusuz şekilde takip eden edilgen yapılarına dikkat çekilmektedir. Ayrıca korku kültürünün neden olduğu yabancılaşma, şiddet ve ötekileştirme temaları iktidar sorunsalı açısından tartışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı korkunun değişim ve gelişim sürecine de ışık tutarak bu duygunun günümüz toplumlarını nasıl etkisi altına aldığını ortaya koyabilmektir. Çalışma boyunca Ravenhill’in bakış açısından özellikle çağdaş Batı toplumunda ortaya çıktığı şekliyle korkuyu tanımlama ve oluşturduğu kültürü anlama çabamızın nedeni modern çağın ve toplumların doğasını anlamaya daha yakın olabilme düşüncesidir.

References

  • Ahmed, S. (2017). Duyguların kültürel politikası. (Çev: Sultan Komut). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve simülasyon. (Çev: Oğuz Adanır). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2006). Liquid fear. Malden: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2017). Akışkan modernite. (Çev: Sinan Okan Çavuş). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Bordoni, C. (2017). State of fear in a liquid world. New York: Routledge Focus.
  • Brecht, B. (2001). Brecht on theatre. (J. Willett, Ed.) London: Methuen Publishing Limited.
  • Chandler, D., & Munday, R. (2011). A Dictionary of media and communication. New York: Oxford University Press.
  • De Waal, A. (2017). Theatre on terror. (M. Middeke, Ed.) Berlin: De Gruyter.
  • Finburgh, C. (2017). Watching war on the twenty-first century stage- spectacles of conflict. New York: Bloomsbury Publishing.
  • Furedi, F. (2014). Korku kültürü. (Çev: Barış Yıldırım). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gardner, L. (2007, 7 Ağustos). Ravenhill for breakfast. https://www.theguardian.com/culture/2007/aug/07/edinburghfestival2007.edinburghfestival8.
  • Gupta, S. (2012). Contemporary literature the basics. Abington: Routledge.
  • Hobbes, T. (2017). Leviathan. (Çev: Semih Lim). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Laera, M. (2009). “Mark Ravenhill’s Shoot/Get Treasure/Repeat: A Treasure Hunt in London”. TheatreForum, 35, 3-9.
  • Lyon, D. (2003). “Technology vs ‘Terrorism’: Circuits of city surveillance since September 11th”. International Journal of Urban and Regional Research, 27 (3), 666-678.
  • McNally, R. J. (2012). “Fear, anxiety, and their disorders”. J. Plamper, ve B. Lazier (Ed.), Fear: Across the Disciplines içinde (s. 15-34). Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
  • Ravenhill, M. (2008, Mart 26). My near death period. https://www.theguardian.com/stage/2008/mar/26/theatre. adresinden erişildi.
  • Ravenhill, M. (2013). Plays: 3. New York: Bloomsbury Publishing.
  • Sartre, J. P. (1986). The Emotions: Outline of a theory. New York: Carol Publishing Group.
  • Sierz, A. (2011). Rewriting the nation: British theatre today. London: Methuen Drama.
  • Sontag, S. (2004). Başkalarının acısına bakmak. (Çev: Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Spencer, J. (2012). “Terrorized by the war on terror: Mark Ravenhill’s Shoot/Get Treasure/Repeat”. J. Spencer (Ed.), Political and Protest Theatre after 9/11 Patriotic Dissent içinde (s. 89-114). New York: Routledge.
  • Svendsen, L. F. (2017). Korkunun felsefesi. (Çev: Murat Erşen). İstanbul: Redingot Kitap.

Culture of Fear in Mark Ravenhill’s Shoot/Get Treasure/Repeat

Year 2020, , 304 - 320, 31.12.2020
https://doi.org/10.32600/huefd.657716

Abstract

In this study, the culture of fear that has dominated contemporary Western societies is examined in Shoot/Get Treasure/Repeat by Mark Ravenhill, a leading playwright of the contemporary English theatre. In the study, the relationship between fear and society as well as fear and sovereignty is studied based on the philosophies of Thomas Hobbes and Niccolò Machiavelli. In addition, the culture of fear and its effects as they appear in the Western societies are studied in the light of the ideas of contemporary theorists such as Frank Furedi, Lars Svendsen, Zygmunt Bauman and Sara Ahmed. In Ravenhill’s play, attention is drawn to the passive status of today's Western societies that follow everything imposed by the global economic system and governments as a result of the terrorist events that undermine the sense of security. Furthermore, the themes of alienation, violence and othering caused by the culture of fear are discussed in terms of the question of power. The aim of this study is to reveal how fear affects contemporary societies by shedding light on the process of change and development of fear. Throughout the study, the reason for our efforts to define fear as understood in contemporary Western society and to understand the culture it creates from Ravenhill's point of view, is the idea of being closer to understanding the nature of modern age and societies.

References

  • Ahmed, S. (2017). Duyguların kültürel politikası. (Çev: Sultan Komut). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve simülasyon. (Çev: Oğuz Adanır). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2006). Liquid fear. Malden: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2017). Akışkan modernite. (Çev: Sinan Okan Çavuş). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Bordoni, C. (2017). State of fear in a liquid world. New York: Routledge Focus.
  • Brecht, B. (2001). Brecht on theatre. (J. Willett, Ed.) London: Methuen Publishing Limited.
  • Chandler, D., & Munday, R. (2011). A Dictionary of media and communication. New York: Oxford University Press.
  • De Waal, A. (2017). Theatre on terror. (M. Middeke, Ed.) Berlin: De Gruyter.
  • Finburgh, C. (2017). Watching war on the twenty-first century stage- spectacles of conflict. New York: Bloomsbury Publishing.
  • Furedi, F. (2014). Korku kültürü. (Çev: Barış Yıldırım). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gardner, L. (2007, 7 Ağustos). Ravenhill for breakfast. https://www.theguardian.com/culture/2007/aug/07/edinburghfestival2007.edinburghfestival8.
  • Gupta, S. (2012). Contemporary literature the basics. Abington: Routledge.
  • Hobbes, T. (2017). Leviathan. (Çev: Semih Lim). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Laera, M. (2009). “Mark Ravenhill’s Shoot/Get Treasure/Repeat: A Treasure Hunt in London”. TheatreForum, 35, 3-9.
  • Lyon, D. (2003). “Technology vs ‘Terrorism’: Circuits of city surveillance since September 11th”. International Journal of Urban and Regional Research, 27 (3), 666-678.
  • McNally, R. J. (2012). “Fear, anxiety, and their disorders”. J. Plamper, ve B. Lazier (Ed.), Fear: Across the Disciplines içinde (s. 15-34). Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
  • Ravenhill, M. (2008, Mart 26). My near death period. https://www.theguardian.com/stage/2008/mar/26/theatre. adresinden erişildi.
  • Ravenhill, M. (2013). Plays: 3. New York: Bloomsbury Publishing.
  • Sartre, J. P. (1986). The Emotions: Outline of a theory. New York: Carol Publishing Group.
  • Sierz, A. (2011). Rewriting the nation: British theatre today. London: Methuen Drama.
  • Sontag, S. (2004). Başkalarının acısına bakmak. (Çev: Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Spencer, J. (2012). “Terrorized by the war on terror: Mark Ravenhill’s Shoot/Get Treasure/Repeat”. J. Spencer (Ed.), Political and Protest Theatre after 9/11 Patriotic Dissent içinde (s. 89-114). New York: Routledge.
  • Svendsen, L. F. (2017). Korkunun felsefesi. (Çev: Murat Erşen). İstanbul: Redingot Kitap.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy, Creative Arts and Writing, Applied Theatre
Journal Section Articles
Authors

Yavuz Pala 0000-0003-2691-6706

Publication Date December 31, 2020
Submission Date December 10, 2019
Acceptance Date May 23, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Pala, Y. (2020). Mark Ravenhill’in Shoot/Get Treasure/Repeat Adlı Oyununda Korku Kültürü. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 37(2), 304-320. https://doi.org/10.32600/huefd.657716


Creative Commons License
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.