Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia, with a focus on Karim Amir, who is the son of a Indian-Pakistani father and an English mother, sheds light on the lives of Indian-Pakistani immigrants in the 1970s London. Elif Şafak’s Araf mirrors the lives of a group of foreign students in Boston, USA centering on Ömer who is a Ph.D. student in 2002. The aim of this study is to investigate how Ömer’s and Karim’s relationships with people with diverse belongings, eccentric features, different sexual leanings affect their identities, and the role of multi-religious, multi-lingual, multi-racial, multi-ethnic and multicultural setting of the metropoles in their search for their identities. Besides, the function of name changes, music and racism in identity search is within the scope of the study. It is concluded that several characters in both novels stay between two cultures and two belongings as they are unable to adopt their cultural roots or they are not accepted wholly by the host society.
Hanif Kureishi’nin The Buddha of Suburbia adlı romanı, 1970’lerde Londra’da yaşayan Hindistan-Pakistan kökenli bir babası ile İngiliz bir annesi olan Karim Amir isimli bir genç odağında Hindistan-Pakistan göçmenlerine ışık tutar. Elif Şafak’ın Araf isimli romanı ise 2002’de Amerika Birleşik Devletleri’nin Boston şehrine doktora eğitimi almaya gelen Ömer’i merkeze alarak bir grup yabancı öğrencinin hayatlarına ayna tutar. Bu çalışmanın amacı, Ömer’in ve Karim’in yakın çevrelerinde ve bulundukları ortamlarda değişik aidiyetleri, ayrıksı özellikleri, farklı cinsel yönelimleri olan insanlarla olan ilişkilerinin kimliklerini nasıl etkilediğini ve romanların geçtiği metropollerin çok dinli, çok dilli, çok ırklı, çok etnisiteli olmasının yanı sıra çok kültürlü olmalarının roman karakterlerinin kimlik arayışındaki rolünü araştırmaktır. Ayrıca isim değişikliklerinin, müziğin ve ırkçılığın, karakterlerin kimlik arayışındaki işlevi de çalışmanın kapsamı içindedir. İki romanda da pek çok karakterin uyum ve bütünleşme sorunları yaşadığı için ne kendi kültürel kökenlerini benimseyebildikleri ne de yaşadıkları toplum tarafından tam anlamıyla kabul gördükleri bu nedenle iki kültür ve iki aidiyet arasında yani Araf’ta kaldıkları sonucuna varılır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2021 |
Submission Date | November 10, 2020 |
Acceptance Date | May 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.