Bu çalışma, Yahya Kemal Beyatlı’nın Türk edebiyatının en iyi bilinen şiirlerinden biri olan ‘Sessiz Gemi’ adlı şiirini Bilişsel Biçembilim/Poetika açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Daha spesifik olarak, Kavramsal Metafor Kuramı (Lakoff ve Johnson, 1980) ve Kavramsal Harmanlama Kuramının (Fauconnier & Turner, 1998, 2002) önermelerine bağlı olarak şiir metninin oluşturulmasında ve yorumlanmasında rol oynayan kavramsal stratejileri ve mekanizmaları ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Yapılan analiz, şiirin tamamının ‘ölüm’ kavramı için bir alegori olmasını sağlayan kavramsal yansımalar ve semboller açısından zengin olduğunu göstermektedir. SEYAHAT çerçevesi içinde deniz seyahati ve soyut ölüm kavramı arasında Lakoff ve Turner (1989) tarafından ileri sürülmüş DURUM DEĞİŞİKLİĞİ MEKÂN DEĞİŞİKLİĞİDİR, ÖLÜM SON VARIŞ YERİNE GİDİŞTİR, ÖLÜM İSTİRAHATTİR gibi metaforlarla eşleşen çeşitli kavramsallaşmaları gerektiren bir harman oluşmaktadır. Çalışma, edebi metinlere bilişsel poetik bir yaklaşımın yazarın metni oluşturması ve okuyucuların metni çözümlemelerinde insan zihninin hangi kavramsal süreçlerden geçtiğini açığa çıkarmada önemli olduğunu ortaya koymaktadır
This study is a cognitive stylistic/poetic analysis of one of Turkish literature’s best-known poems ‘Sessiz Gemi’ (Silent Ship) by Yahya Kemal Beyatlı. More specifically, based on the premises of Conceptual Metaphor Theory (Lakoff & Johnson, 1980) and Conceptual Blending Theory (Fauconnier & Turner, 1998, 2002), the study aims to identify the conceptual devices and strategies used in the construction and interpretation of the poem. The analysis reveals that the poem is rich in conceptual projections and symbols, which make the whole poem an allegory for the concept of ‘death’. Within the frame of JOURNEY, a blend is constructed between the sea voyage and the abstract concept of death, which entails several conceptualizations that match with the metaphors CHANGE OF STATE IS CHANGE OF LOCATION, DEATH IS GOING TO A FINAL DESTINATION and DEATH IS REST proposed by Lakoff and Turner (1989). The study reveals that a cognitive poetic approach to literary texts is significant in disclosing the conceptual processes the human mind undergoes to sort out the composition of the text by the writer and decomposition by the readers.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | August 27, 2020 |
Acceptance Date | December 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 38 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.