Research Article
BibTex RIS Cite

'Pal Sokağı Çocukları' Adlı Kitabın Çocuk ve Gençlik Edebiyatının Temel İlkelerine Uygunluk Bağlamında İncelenmesi

Year 2024, Volume: 41 Issue: 1, 198 - 209, 28.06.2024
https://doi.org/10.32600/huefd.1238701

Abstract

Ferenc Molnar’ın kaleme aldığı Pal Sokağı Çocukları sevilerek okunan bir klasiktir. 1907 yılında kitap hâline getirilen eser, Macar edebiyatının önemli eserleri arasında yer almaktadır. İlk gençlik çağı kitapları kategorisinde değerlendirilen kitap ciddi mücadelenin, ihanetin, gruplara bölünmenin, sevdiği şeyler uğruna ölümü göze almanın ve bir gruba ait olma duygusunun çocukların dünyasındaki görünümlerini sunar. Kitabın konusu bir grup çocuğun oynadıkları arsayı korumalarıdır. Fakir aile çocuklarından oluşan grubun içerisinde askerî bir hiyerarşi vardır. Bir de zengin aile çocuklarının oluşturduğu Kırmızı Gömlekliler diye adlandırılan grup vardır. Kırmızı Gömlekliler oyun alanları olmadığı için Pal Sokağı çocuklarının arsasını almak istemektedir. Nemecsek, Boka ve arkadaşları ise oyun alanlarını hayatları pahasına korumaktadırlar. Hikâyenin sonunda Nemecsek hastalanıp ölmektedir. Çocuklara yönelik edebiyatın uyması gereken üç temel ilke vardır: çocuk gerçekliği, çocuk bakış açısı ve çocuğa görelik. Bu çalışmada öncelikle çocuk edebiyatı ve ilk gençlik çağı edebiyatı arasındaki faklardan söz edilecektir. Kitabın ilk gençlik çağındaki çocuklar üzerindeki olası etkileri tartışılacaktır. Özetle çalışma sadece çocuklara ya da gençlere değil her yaştan okura hitap eden Pal Sokağı Çocukları’nın çocuk edebiyatının temel ilkeleri bakımından çocuklara uygun olup olmadığını tartışmayı amaçlamaktadır.

References

  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dilidüzgün, S. (1996). Çağdaş çocuk yazını- Yazın eğitimine atılan ilk adım. Yapı Kredi Yayınları.
  • Karakuş, N. (2020). Çocuk edebiyatı, E. N. Tiryaki, B. Uysal, (Yay. haz.), Nicelik ve nitelik açısından çocuk edebiyatı ürünleri içinde (ss. 123-140). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatay, H. (2016). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. T. Şimşek (Yay. haz.), Çocuk edebiyatı metinlerinde bulunması gereken özellikler içinde (ss. 81-129). Grafiker Yayıncılık.
  • Molnar F. (2017). Pal sokağı çocukları. Yapı Kredi Yayınları.
  • Sever, S. (2021). Çocuk ve edebiyat. Tudem.
  • Şimşek T. (2016) (Yay. haz.). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. Grafiker Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2019). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış – Çocuk edebiyatı nedir ne değildir?. Uçan At Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2022). Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı. Uçan At Yayınları.
  • Temizyürek F., Şahbaz, N. K., ve Gürel, Z. (2021). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Yardımcı M. ve Tuncer, H. (2002). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı, Ürün Yayınları.
  • Yurttaş, H. (1995). Çocuk ve kitap. Varlık.

An Investigation of the Book named 'Paul Street Boys' in the Compliance with the Basis of Children’s and Youth Literature

Year 2024, Volume: 41 Issue: 1, 198 - 209, 28.06.2024
https://doi.org/10.32600/huefd.1238701

Abstract

The Paul Street Boys by Ferenc Molnar is a classic widely read around the world. The work, which was made into a book in 1907, is among the important works of Hungarian literature. Evaluated in the category of early teenage books, the book presents the manifestations of serious struggle, betrayal, splitting into groups, risking death for the things they love, and the feeling of residing in a group in the world of children. The topic of the book is a group of children protecting the plot they are playing on. There is a military hierarchy within the group consisting of children from poor families. There is also a group called the red shirts, formed by the children of rich families. The red shirts want to buy this land because there are no playgrounds. Nemecsek, Boka and their friends want to protect their playground at the risk of their lives. At the end of the text, Nemecsek falls ill and dies. There are three basic principles that children's literature must adhere to: child reality, child perspective, and child relevance. In this study, in the first place, the gaps between children's literature and early youth literature will be mentioned. The possible effects of the book on young children will be discussed. In summary, the study aims to discuss whether The Paul Street Boys, which appeals not only to children or young people, but also to readers of all ages, is suitable for children in terms of the basis of children's literature.

References

  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dilidüzgün, S. (1996). Çağdaş çocuk yazını- Yazın eğitimine atılan ilk adım. Yapı Kredi Yayınları.
  • Karakuş, N. (2020). Çocuk edebiyatı, E. N. Tiryaki, B. Uysal, (Yay. haz.), Nicelik ve nitelik açısından çocuk edebiyatı ürünleri içinde (ss. 123-140). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karatay, H. (2016). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. T. Şimşek (Yay. haz.), Çocuk edebiyatı metinlerinde bulunması gereken özellikler içinde (ss. 81-129). Grafiker Yayıncılık.
  • Molnar F. (2017). Pal sokağı çocukları. Yapı Kredi Yayınları.
  • Sever, S. (2021). Çocuk ve edebiyat. Tudem.
  • Şimşek T. (2016) (Yay. haz.). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. Grafiker Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2019). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış – Çocuk edebiyatı nedir ne değildir?. Uçan At Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2022). Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı. Uçan At Yayınları.
  • Temizyürek F., Şahbaz, N. K., ve Gürel, Z. (2021). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Yardımcı M. ve Tuncer, H. (2002). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı, Ürün Yayınları.
  • Yurttaş, H. (1995). Çocuk ve kitap. Varlık.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Sabanur Yılmaz 0000-0003-2843-8584

Early Pub Date May 10, 2024
Publication Date June 28, 2024
Submission Date January 18, 2023
Acceptance Date November 4, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, S. (2024). ’Pal Sokağı Çocukları’ Adlı Kitabın Çocuk ve Gençlik Edebiyatının Temel İlkelerine Uygunluk Bağlamında İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 41(1), 198-209. https://doi.org/10.32600/huefd.1238701


Creative Commons License
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.