Research Article
BibTex RIS Cite

AKTÖREL SEYİR VE AV: SOSYAL BEDEN KARŞISINDA ÇIPLAK BEDENİN EGEMEN OYUNU

Year 2021, Volume: 9 Issue: 17, 164 - 183, 15.03.2021
https://doi.org/10.20304/humanitas.773559

Abstract

Sosyal beden ve toplum-dışı çıplak beden arasındaki seyir ilişkisini ele alacak olan bu metin, sınır ve eşik hallerini işleyecektir. Özellikle toplumsal örüntülerden arınarak toplum-dışı kalan çıplak bedenin, kendisi karşısında seyirci konumunda kalan sosyal beden üzerindeki egemenliği temsil edilmeye çalışılacaktır. Av edimiyle simgelenen bu alanda, çıplak bedenin kendiliğinden oluşturduğu boş alanda; seyirci konumunda olan sosyal bedenin sahip olduğu zaman ve mekân algısının yıkımı gösterilmeye çalışılacaktır. Özgür bir seçim olarak sosyal bedende kalmak ya da çıplak bedene bürünmek arasındaki ilkel çatışma sergilenecektir. Örtünme ve çıplaklık arasındaki anlam bağlantısı, seyir ve avlanma ilişkisi üzerinden incelenerek metaforik anlamda bedensel seçimlerin kişilere özgü kefaretler içerdiği sergilenecektir. 

References

  • Adugit, Y. W. (2013). Göreli mekanlarda ahlaki kayıtsızlık. Süleyman Demirel Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi (FLSF), 15, 1-24.
  • Agamben, G. (2005). Quel che resta da Auschwitz. L’archivio e il testimone (Homosacer III). Torino: Bollati Boringhieri.
  • Agamben, G. (2010). Auschwitz’den artakalanlar. (A. İ. Başgül, Çev.). Ankara: Dipnot. (Orijinal çalışma basım tarihi 1998).
  • Agamben, G. (2011). Nudity. (D. Kishik & S. Pedatella Trans.). Stanford: Stanford University Press. (Orijinal çalışma basım tarihi 2009).
  • Agamben, G. (2013a). Opus dei: an archaeology of duty. (A. Kotsko, Çev.). Stanford: Stanford University Press. (Orijinal çalışma basım tarihi 2013).
  • Agamben, G. (2013b). Kutsal insan egemen iktidar ve çıplak hayat. (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı. (Orijinal çalışma basım tarihi 1998)
  • Aksoy, M. U. (2011). Hegel and Georges Bataille’s conceptualization of sovereignity. Ege Academic Review 11, 2.
  • Antmen, A. (2010). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel.
  • Aydınalp, E.B. (2017). Jacques Derrida’da yazı ve anlam oyunu. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (SEFAD), 38, 151-165.
  • Bataille, G. (1995). Encyclopedia acephalica, London: Atlas Press.
  • Beden.(t.b.). Türk Dil Kurumu büyük Türkçe sözlük içinde. https://tdk.gov.tr/
  • Berger, J. (2010). Görme biçimleri. (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis. (Orijinal çalışma basım tarihi 1972).
  • Biles, J. (2015). Does the acéphale dream of headless sheep?. In J. Biles & K. L. Brintnall (Eds.), Negative ecstasies Georges Bataille and the study of religion (pp. 217-238). NY: Fordham -University Press.
  • Cover, R. (2003). The naked subject: nudity, contect and sexualization in contemporary culture. Body & Society. 9 (3), 53-72.
  • Çeber, T. (2017). İzleyiciyi izlemek; sanat eseri, sanatçı ve izleyici ilişkisi üzerine. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 38, 87-97.
  • Derrida, J. (1999). Japon bir dosta mektup. (M. Atıcı ve M. Omay, Çev). Toplumbilim: Jacques Derrida Özel Sayısı, 10. İstanbul: Bağlam. (Orijinal çalışma basım tarihi 1983)
  • Gezgin, İ. (2010). Antik Yunan ve Roma sanatında cinsellik. İstanbul: Alfa.
  • Giddens, A. (2010). Modernite ve bireysel kimlik. (Ü. Tatlıcan, Çev.). İstanbul: Say. (Orijinal çalışma basım tarihi 1991)
  • Kearney, R. (2012). Yabancılar, tanrılar, canavarlar ötekiliği yorumlamak. (B. Özkul, Çev.) İstanbul: Metis. (Orijinal çalışma basım tarihi 2002)
  • Keskin, F. (2013). Michel Foucault. A. Tunçel ve K. Gülenç (Ed.). Siyaset Felsefesi Tarihi içinde (s. 736 –53). Ankara: Doğu Batı.
  • Leiris, M. (2004). Writing on self. Sean Hand: Cambridge University Press.
  • Levinas, E. (1999). Felsefe, adalet ve aşk. (M. Atıcı, Çev). Felsefelogos, 2, 100-112. (Orijinal çalışma basım Entre nous içinde, 1991)
  • Leppert, R. (2018). The nude the cultural rhetoric of the body in the art of Western modernity. NY: Routledge.
  • Ostman, L. (2009). Agamben, naked life and nudity. Danish yearbook of philosophy, 45, 71-88.
  • Rank, O. (2001). Doğum travması. (S. Yücesoy, Çev.). İstanbul: Metis. (Orijinal çalışma basım tarihi 1924)
  • Schmitt, C. (2002). Siyasi ilahiyat. (E. Zeybekoğlu, Çev.). Ankara: Dost. (Orijinal çalışma basım tarihi 1922)
  • Taburoğlu, Ö. (2007). Dünyevi ve kutsal modernlerin maneviyat arayışları. İstanbul: Metis.
  • Tetire, Ş. (1992). Sanatta çıplaklık ve erotizm. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • A.J. Mitchel ve J. K. Winfree (Eds.). (2009). The obsessions of Georges Bataille community and communication. NY: Suny Press.
  • D.B. Allison, M.S. Roberts ve A.S. Weiss (Eds,). (1995). Sade and the narrative of transgression. NY: Cambridge University Press.
  • Tuğrul, S. (2010). Ebedi kutsal ezeli kurban çok tanrılılıktan tek tanrılılığa kutsal ve kurbanlık mekanizmaları. İstanbul: İletişim.
  • Yüce, S. (2015). Erotik resimde ahlak ve şiddet imgeleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

MORAL GAZE AND HUNTING: THE SOVEREIGN GAME OF THE NAKED BODY AGAINST SOCIAL BODY

Year 2021, Volume: 9 Issue: 17, 164 - 183, 15.03.2021
https://doi.org/10.20304/humanitas.773559

Abstract

This text, which will deal with the relationship that depends on the gaze between the social body and the non-social naked body, will exhibit boundaries and thresholds. In particular, the sovereignty of the non-social and unveiled the naked body on the social body, which seeing as a spectator, will represent. In this empty area created by the naked body, which is symbolized by the act of hunting, the text will show the destruction of the spectator's perception of time and space. The primitive conflict between staying in the social body or being a naked body will be a free choice in the context. By an examination of the meaningful connection between veiling and nudity through the relationship between gaze and hunting will demonstrate bodily tendencies in the metaphoric sense include personal atonement.

References

  • Adugit, Y. W. (2013). Göreli mekanlarda ahlaki kayıtsızlık. Süleyman Demirel Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi (FLSF), 15, 1-24.
  • Agamben, G. (2005). Quel che resta da Auschwitz. L’archivio e il testimone (Homosacer III). Torino: Bollati Boringhieri.
  • Agamben, G. (2010). Auschwitz’den artakalanlar. (A. İ. Başgül, Çev.). Ankara: Dipnot. (Orijinal çalışma basım tarihi 1998).
  • Agamben, G. (2011). Nudity. (D. Kishik & S. Pedatella Trans.). Stanford: Stanford University Press. (Orijinal çalışma basım tarihi 2009).
  • Agamben, G. (2013a). Opus dei: an archaeology of duty. (A. Kotsko, Çev.). Stanford: Stanford University Press. (Orijinal çalışma basım tarihi 2013).
  • Agamben, G. (2013b). Kutsal insan egemen iktidar ve çıplak hayat. (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı. (Orijinal çalışma basım tarihi 1998)
  • Aksoy, M. U. (2011). Hegel and Georges Bataille’s conceptualization of sovereignity. Ege Academic Review 11, 2.
  • Antmen, A. (2010). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel.
  • Aydınalp, E.B. (2017). Jacques Derrida’da yazı ve anlam oyunu. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (SEFAD), 38, 151-165.
  • Bataille, G. (1995). Encyclopedia acephalica, London: Atlas Press.
  • Beden.(t.b.). Türk Dil Kurumu büyük Türkçe sözlük içinde. https://tdk.gov.tr/
  • Berger, J. (2010). Görme biçimleri. (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis. (Orijinal çalışma basım tarihi 1972).
  • Biles, J. (2015). Does the acéphale dream of headless sheep?. In J. Biles & K. L. Brintnall (Eds.), Negative ecstasies Georges Bataille and the study of religion (pp. 217-238). NY: Fordham -University Press.
  • Cover, R. (2003). The naked subject: nudity, contect and sexualization in contemporary culture. Body & Society. 9 (3), 53-72.
  • Çeber, T. (2017). İzleyiciyi izlemek; sanat eseri, sanatçı ve izleyici ilişkisi üzerine. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 38, 87-97.
  • Derrida, J. (1999). Japon bir dosta mektup. (M. Atıcı ve M. Omay, Çev). Toplumbilim: Jacques Derrida Özel Sayısı, 10. İstanbul: Bağlam. (Orijinal çalışma basım tarihi 1983)
  • Gezgin, İ. (2010). Antik Yunan ve Roma sanatında cinsellik. İstanbul: Alfa.
  • Giddens, A. (2010). Modernite ve bireysel kimlik. (Ü. Tatlıcan, Çev.). İstanbul: Say. (Orijinal çalışma basım tarihi 1991)
  • Kearney, R. (2012). Yabancılar, tanrılar, canavarlar ötekiliği yorumlamak. (B. Özkul, Çev.) İstanbul: Metis. (Orijinal çalışma basım tarihi 2002)
  • Keskin, F. (2013). Michel Foucault. A. Tunçel ve K. Gülenç (Ed.). Siyaset Felsefesi Tarihi içinde (s. 736 –53). Ankara: Doğu Batı.
  • Leiris, M. (2004). Writing on self. Sean Hand: Cambridge University Press.
  • Levinas, E. (1999). Felsefe, adalet ve aşk. (M. Atıcı, Çev). Felsefelogos, 2, 100-112. (Orijinal çalışma basım Entre nous içinde, 1991)
  • Leppert, R. (2018). The nude the cultural rhetoric of the body in the art of Western modernity. NY: Routledge.
  • Ostman, L. (2009). Agamben, naked life and nudity. Danish yearbook of philosophy, 45, 71-88.
  • Rank, O. (2001). Doğum travması. (S. Yücesoy, Çev.). İstanbul: Metis. (Orijinal çalışma basım tarihi 1924)
  • Schmitt, C. (2002). Siyasi ilahiyat. (E. Zeybekoğlu, Çev.). Ankara: Dost. (Orijinal çalışma basım tarihi 1922)
  • Taburoğlu, Ö. (2007). Dünyevi ve kutsal modernlerin maneviyat arayışları. İstanbul: Metis.
  • Tetire, Ş. (1992). Sanatta çıplaklık ve erotizm. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • A.J. Mitchel ve J. K. Winfree (Eds.). (2009). The obsessions of Georges Bataille community and communication. NY: Suny Press.
  • D.B. Allison, M.S. Roberts ve A.S. Weiss (Eds,). (1995). Sade and the narrative of transgression. NY: Cambridge University Press.
  • Tuğrul, S. (2010). Ebedi kutsal ezeli kurban çok tanrılılıktan tek tanrılılığa kutsal ve kurbanlık mekanizmaları. İstanbul: İletişim.
  • Yüce, S. (2015). Erotik resimde ahlak ve şiddet imgeleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Tüm Sayı
Authors

Özlem Derin 0000-0002-5866-6628

Publication Date March 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 17

Cite

APA Derin, Ö. (2021). AKTÖREL SEYİR VE AV: SOSYAL BEDEN KARŞISINDA ÇIPLAK BEDENİN EGEMEN OYUNU. HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(17), 164-183. https://doi.org/10.20304/humanitas.773559