In the
recent years, the conceptualization of Classroom Interactional Competence (CIC)
and its interactional features have been closely examined in various contexts through
a variety of research methodologies (e.g. Aşık & Kuru Gönen, 2016; Seedhouse
& Walsh, 2010). This study investigates the needs for pre-service and in-service
German language teachers to improve their CIC. The current study also explores the
frequency of using interactional resources through opinions of the pre-service and
in-service German teachers. In the descriptive study, the data were gathered through
the survey of “Situation and Needs Analysis on Classroom Interactional Competence”.
A total number of 63 German language teachers participated in the study, 22 pre-service
and 41 in-service teachers from the state schools in 2016-2017 academic year. In
line with the participant responses to the survey items, independent sample T-test
was conducted and the relation between the needs and frequency of use of CIC was
scrutinized. In this study, the general opinions of the participants in control
group about CIC and its interactional properties were used to examine through a
qualitative data analysis program, and the data were thematized via the inductive
content analysis. The findings of this study have revealed that there is a match
between the needs and frequency of using CIC features that are stated by the participants.
This demonstrates that the participants think that they utilize CIC and its features
during their teaching practices in a direct proportion in addition to the degree
they ascribe necessity of these features. The participants of the study have also
emphasized the significant role of CIC in foreign language education and they have
declared the necessity of CIC training within both pre-service and in-service teacher
education. The analytic findings of this study are supposed to make an important
contribution to classroom interaction and teacher education by reflecting the perspectives
of German language teachers regarding these issues.
Classroom interaction foreign language education teacher education German language teaching
Son yıllarda Sınıf İçi Etkileşimsel Yeti kavramı ve etkileşimsel özellikleri
çeşitli bağlamlarda farklı araştırma yöntemlerinden faydalanılarak yakından incelenmiştir
(örn. Aşık & Kuru Gönen, 2016; Seedhouse & Walsh, 2010). Bu çalışma Almanca
öğretimi yapan hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmenlerinin sınıf içi etkileşim becerilerinin
geliştirilmesine yönelik ihtiyaçlarını araştırmaktadır. Bu etkileşim özelliklerinin
ne sıklıkla kullanıldığı da hizmet öncesi ve hizmet içi Almanca öğretmenlerinin
görüşleri doğrultusunda araştırılmaktadır. Tarama modelindeki çalışmada veriler
“Sınıf İçi Etkileşimsel Özellikler İhtiyaç Analizi” başlıklı anket formu kullanılarak
elde edilmiştir. Araştırma 2016-2017 öğretim yılında 22’si hizmet öncesi Almanca
öğretmeni ve 41’i de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olarak görev yapmakta olan
hizmet içi Almanca öğretmeni olmak üzere toplam 63 kişi üzerinde yürütülmüştür.
Katılımcıların anketlere sunduğu yanıtlar doğrultusunda bağımsız örneklem t-testi
uygulanarak sınıf içi etkileşim becerilerine duyulan ihtiyaç ile kullanım sıklığı
arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Çalışma grubundaki katılımcıların konuya yönelik
genel görüşleri ise bir nitel veri analizi programından faydalanılarak taranmış
ve veriler tümevarımcı içerik analizi ile kategorileştirilmiştir. Çalışmadan elde
edilen sonuçlar sınıf içi etkileşimsel becerilerin katılımcılar tarafından belirtilen
ihtiyaç dağılımı ve kullanım sıklık dereceleri arasında uyumlu bir ilişki olduğunu
göstermektedir. Bu durum katılımcıların sınıf içi etkileşimsel becerilere yükledikleri
ihtiyaç seviyesi ile doğru orantılı olarak öğretmenlik uygulamalarına da bu etkileşimsel
yetilerin kullanımını yansıttıklarını düşündüklerini göstermektedir. Ayrıca, katılımcılar
sınıf içi etkileşimin yabancı dil öğretimindeki önemli rolünü vurgulamış ve hem
hizmet öncesi hem de hizmet içi eğitimde yer alması gerektiğini belirtmişlerdir.
Bu çalışmanın analitik bulgularının Almanca öğretmenlerinin bakış açısını yansıtarak
sınıf içi etkileşim ve öğretmen yetiştirme alanına önemli katkılarda bulunacağı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |