Research Article
BibTex RIS Cite

The Role of Grade and Gender on the Effect of Reading Anxieties of 6th, 7th and 8th Grade Students regarding their Attitudes towards Turkish Course

Year 2019, , 218 - 241, 31.01.2019
https://doi.org/10.16986/HUJE.2018038524

Abstract

In this research,
it is aimed to analyze the role of grade and gender variables on the effects of
reading anxieties of 6th, 7th and 8th grade students on their attitudes towards
Turkish course through structural equation modeling. In the research carried out
by the relational screening model, the study group formed by simple random sampling
consisted of 409 6th, 7th and 8th grade students. “Reading Anxiety Scale” developed
by Melanlıoğlu (2014) and “Attitude Scale Towards Turkish Course” developed by Ünal
and Köse (2014) were used in the collection of the data. Data were analyzed by structural
equation modeling and SPSS 23 and AMOS 22.0 software were used in the analysis of
data. In the study, central tendency and distribution measures (frequency, percentage,
mean, kurtosis and skewness) were calculated for descriptive statistics and demographic
variables. The Maximum Likelihood method has been preferred in predicting the parameters
related to the models formed to examine the role of grade and gender on the effect
of participants' reading anxieties regarding the attitudes towards Turkish course.
As a result of the analysis, the goodness of fit indices of χ2/df, CFI,
GFI, TLI, NFI, IFI, RMSEA and SRMR were used in examining the goodness of fit values.
As a result of the research, it has been found that hypothesis models were valid
and reading anxiety explained 5% of the attitudes towards Turkish course. Besides,
it has also been determined that reading anxiety explained the 5%, 4%, 3% of attitudes
towards Turkish course in 6th, 7th and 8th grades respectively, while it explained
9% of it in the model formed for male students and 5% in the model created for female
students.

References

  • Akçay, A. ve Şahin, A. (2012). Webquest (Web Macerası) öğrenme yönteminin Türkçe dersindeki akademik başarı ve tutuma etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 33-45.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Akkılık, R. (2011). Türkiye okuma kültürü haritası. Türk Kütüphaneciliği, 25(2), 326-329.
  • Akın, E. (2015). Çoklu ortam uygulamalarına dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin anlama becerilerine ve Türkçe dersi tutumlarına etkisi: Muş ili örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alpert, R., & Haber, R. N. (1960). Anxiety in academic achievement situations. Journal of Abnormal Social Psychology, 61(2), 207-215.
  • Alvermann, D. E. (2009). Sociocultural constructions of adolescence and young people’s literacies. L. Christenbury, R. Bomer ve P. Smagorinsky (Ed.), Handbook of adolescent literacyr in (s. 14-28). New York, NY: Guilford.
  • Anlar, A. (2011). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler ile Türkçe dersine yönelik tutumları ve bu derslerdeki başarıları arasındaki ilişki. Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Sosyal Bilimle Enstitüsü, Kilis.
  • Ateş, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri ile Türkçe dersine karşı tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış doktora tezi, Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aydin, B., Gönen, S. I. K.. ve Yüzer, V. T. (2009). Learners' perceptions toward online learning: an application for a synchronous e-class. i-Manager's Journal of Educational Technology, 6(2), 30-39.
  • Baş, G. (2012). Reading attitudes of high school students: an analysis from different variables. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 3(2), 47-58.
  • Başaran, M. ve Ateş, S. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 73-92.
  • Belet, S. D. (2005). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerilerinin Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Belet, Ş. D. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
  • Bloom, B. S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çeviren: D. A. Özçelik) İstanbul: M. E. B. Yayınları.
  • Bozkurt, B. Ü. (2014). PISA 2000’den PISA 2009’a Güney Kore’de okuma becerisinin gelişimi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 140-154.
  • Bölükbaş, F. (2004). Yansıtıcı öğretimin ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutum ve başarıları üzerindeki etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bölükbaş, F. (2010). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarının başarı-cinsiyet-ailenin eğitim düzeyi bağlamında değerlendirilmesi. Turkish Studies, 5(3), 905-918.
  • Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An ınteractive approach to language pedagogy, Second Edition, San Francisco Public University.
  • Brantmeier, C. (2005). Anxiety about L2 reading or L2 reading tasks? A study with advanced language learners. Reading, 5(2), 67-85.
  • Campbell, M. B., & Kmiecik, M. M. (2004). The greatest literacy challenges fa cing contemporary high school teachers: Implications for secondary teacher preparation. Reading Horizons, 45, 1-25.
  • Chambers, G. N. (1999). Motivating language learners. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Carter, C., Bishop, J., & Kravits, S. L. (2002). Keys to effective learning. 3nd.Ed. New Jersey: Printice Hall
  • Çapan, S. A. ve Pektas, R. (2013). An empirical analysis of the relationship between foreign language reading anxiety and reading strategy training. English Language Teaching, 6(12), 181-188.
  • Çavuş, Ş. ve Yaşar, F. Ö. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının “Türk dili I ses ve yapı bilgisi” dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 187-208.
  • Çalışkan, M. (2004). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin tutum ve akademik benlik tasarımının başarıya etkisi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çeliktürk, Z. ve Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14(1), 97‐107.
  • Çetinkaya, E. R. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları: Samsun ili örneği. Samsun Sempozyumu.
  • Çörek (2006). İsbirlikli öğrenmenin Türkçe dersine ilişkin başarı ve derse yönelik tutum üzerinde etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Dadandı, P. U. (2016). Türkçe öğretiminde elektronik ders kitabı kullanmanın başarı, öz yeterlik inançları ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dağtaş, A. (2013). Ekrandan okumanın okumaya ve Türkçe dersine yönelik tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Danielson, Kathy E., & Jan La Bonty (1994). Integrating reading and writing through children’s literature. Massachusetts: Allyn and Bacon.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177-192.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (1996). Türkçe programı ve öğretimi. Ankara: Usem Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2002). Türkçe ve sınıf öğretmenleri için Türkçe öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demirel, Ö., & Epçaçan, C. (2012). Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2(1), 71-106.
  • Deniz, S. ve Tuna, S. (2006). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları: Köyceğiz örneklemi. Millî Eğitim Dergisi. 170, 339-350.
  • Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
  • Erdem, A. R. ve Gözüküçük, M. (2013). İlköğretim 3. 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik motivasyonu ve tutumları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 13-24.
  • Eysenck, M. W., & Calvo, M. G. (1992). Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition and Emotion, 6, 409-434.
  • Fidan, M. ve Eren, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutum görünümleri ile eğitime ilişkin motivasyonları arasındaki ilişkiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 480-493.
  • Ellis, R. (1995). The study of second language acquisition. Oxford University Press. NY.
  • Erdem, A. R. ve Gözüküçük, M. (2016). İlköğretim 3. 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik motivasyonu ve tutumları arasındaki ilişki. Pegem Journal of Education & Instruction, 3(2), 13-24.
  • Francis, L. J., & Greer, J. E. (1999). Attitude toward science among secondary pupils in northern ıreland: relationship with sex, age and religion. Research in Science & Technological Education, (17), 65-75.
  • Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and motivation in second language learning. Newbury House: Rowley, Massachusett.
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyoekonomik özelliklerinin Türkçe başarısı üzerinde etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, (33)150, 1-13.
  • Gelen, İ. (2003). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Genç, G. ve Kaya, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yabancı dil dersine yönelik tutumları ile yabancı dil akademik başarıları arasındaki ilişki. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Elazığ. s. 1019-1022.
  • Ghonsooly, B. (2010). Learners self-efficacy in reading and its relation to foreign language reading anxiety and reading achievement. Journal of English Language Teaching and Learning, 53, 45-67.
  • Ghonsooly, B. M, Elahi (2011). Learners' self-efficacy in reading and its relation to foreign language reading anxiety and reading achievement. Journal of English Language Teaching and Learning Year, 53, 45-67.
  • Ghonsooly, B., & Loghmani, Z. (2012). The relationship between efl learners' reading anxiety levels and their metacognitive reading strategy use. International Journal of Linguistics, 4(3), 191-210.
  • Gomari, H. ve Lucas, R. I. (2013). Foreign language learning motivation and anxiety among İranian students in the philippines. Philippine ESL Journal, 10, 148-178.
  • Gömleksiz, M.(1993). Kubaşık öğrenme yöntemiyle geleneksel yöntemin demokratik tutum ve erişiye etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Güngör, E. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığı ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gümüş, O. ve Buluç, B. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının Türkçe dersinde akademik başarıya etkisi ve öğrencilerin derse ilgisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 49(49), 7-30.
  • Güvendir, M. A. (2014). Öğrenci başarılarının belirlenmesi sınavında öğrenci ve okul özelliklerinin Türkçe başarısı ile ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 39(172), 163-180.
  • Gygax, P., Tapiero, I., & Carruzzo, E. (2007). Emotion inferences during reading comprehension: What evidence can the self-pace reading paradigm provide?. Discourse processes, 44(1), 33-50.
  • Hamurcu, G. C. (2016). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde otantik öğrenmenin öğrencilerin problem çözme ve okuduğunu anlama becerileri ile derse ilişkin tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Hu, L., & Bentler, M. (1999). Cutoff criteria for fit ındexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Huang, Q. (2012). Study on correlation of foreign language anxiety and English reading anxiety. Theory and Practice in Language Studies, 2(7), 1520-1525.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
  • İnceoğlu, E. (2004). The effect of organizational culture on organizational communication. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ismail, S. A. A. (2015). Secondary school students’ reading anxiety in a second language. English Language Teaching, 8(11), 28.
  • İşeri, K. (2010). The investigation of the reading attitudes of second grade students. Journal of Human Sciences, 7(2), 468-487.
  • Jalongo, M. R., & Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37(6), 431-435.
  • Jafarigohar, M., & Behrooznia, S. (2012). The effect of anxiety on reading comprehension among distance EFL learners. International Education Studies, 5(2), 159-174.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command languange. Scientific Software İnternational, Inc. USA.
  • Kaya, T. (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi proje görevi başarı puanları ile akademik başarı ve derse yönelik tutum arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 30(30), 376-387.
  • Kayıran, B. K. ve İflazoğlu, A. (2007). Çoklu zekâ kuramı destekli Kubaşık öğrenme yönteminin Türkçe dersine ilişkin tutuma ve okuduğunu anlama başarısına etkisi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (29), 129-141.
  • Kayıran, B. K. (2007). Çoklu zekâ kuramı destekli Kubaşık öğrenme yönteminin Türkçe dersine ilişkin tutuma ve okuduğunu anlama başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kara, Ö. T. (2011). Dramayla öykü oluşturma yönteminin Türkçe dersi ikinci kademe öğrencilerinin tutumlarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 239-253.
  • Karahan, F. (2007). Language attitudes of Turkish students towards the english language and its use in Turkish context. Journal of Arts and Sciences, 7, 73-87.
  • Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A. S. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe dersine yönelik tutumları, akademik benlik tasarımları ile başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 343-362.
  • Kaya, F. (2006). İlköğretim dördüncü sınıf Türkçe dersinde bazı öğrenme stratejilerinin tutum ve okuduğunu anlamaya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz, 376-387.
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307. Kılıç, A. G. (2004). İşbirlikli öğrenme, okuduğunu anlama, strateji kullanımı ve tutum. Yayınlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Klem, L. (2000). Structural equation modeling. L. Grimm ve P. Yarnold (Ed.), Reading and understanding multivariate statistics (Vol. II). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Kline, R B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (Third Edition). New York and London: The Guilford Press.
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö., & Bilican, S. (2011). Theoretical and applied researches on Turkish language teaching. Uzun, L. and Bozkurt, Ü. (Ed.), Chapter: The factors that predict reading and listening comprehension skills of elementary level 5th grade Turkish students. Essen: Copyright Verlag DIE BLAUE EULE.
  • Kuvanç, E. B. K. (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Lien, H. (2011). EFL Learners’ reading strategy use in relation to reading anxiety. Language Education in Asia, 2(2), 199-212.
  • Loghmani, Z., & Ghonsooly, B. (2012) The interrelationship between efl learners’ levels of reading anxiety and their levels of cognitive test anxiety: an analysis of efl learners’ speed of processing an ielts reading test. International Journal of Linguistics. 4(3), 191-210.
  • Lynch, J. J. (2000). A cry unheard: New insights into the medical consequences of loneliness. Baltimore, MD: Bancroft Press.
  • Maden, A. (2013). Aktif öğrenme tekniklerinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazım ve noktalama kuralları başarısı ve derse karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Maden, S. ve Durukan, A. G. E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 28(28), 299-312.
  • Marashi, H., & Rahmati, P. (2017). The effect of teaching reading strategies on efl learners’ reading anxiety. International Journal of Research in English Education, 2(2), 43-52.
  • McKenna, M. C., Conradi, K., Lawrence, C., Jang, B. G., & Meyer, J. P. (2012). Reading attitudes of middle school students: Results of a US survey. Reading Research Quarterly, 47(3), 283-306.
  • Melanlıoğlu, D. (2014a). Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 95-105.
  • Melanlıoğlu, D. (2014b). Üstbiliş strateji eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 107-119.
  • Mercan, M. (2017). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Miyanaga, C. (2002). The effects of anxiety on learners' reading performance and the use of reading strategies. [Çevrim-içi: http://hdl.handle.net/10466/1002], Erişim tarihi: 05. 04. 2017.
  • Mohammadpur, B., & Ghafournia, N. (2015). An elaboration on the effect of reading anxiety on reading achievement. English Language Teaching, 8(7), 206-215.
  • Nas, R. (2003). Türkçe öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Okur, A. ve Özsoy, Y. (2013). Üstün zekâlı öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi: Bartın BİLSEM örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 254-26.
  • Özcan, M. F. (2015). 7. sınıf Türkçe dersi "bildirme ve dilek kipleri" konusunun öğretiminde animasyon destekli 5E modelinin başarı, kalıcılık ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Öztürk, P. (2010). İlköğretim II. Kademe Türkçe dersi performans görevi başarı puanları ile akademik başarı ve derse yönelik tutum arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Ozmusul, M., & Kaya, A. (2014). Türkiye’nin PISA 2009 ve 2012 sonuçlarına ilişkin karşılaştırmalı bir analiz. Journal Of European Education, 4(1), 23-40.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influences on student attitudes toword science: based on tımms data for cyprus. StudiesIn Evaluation, 28, 71-86.
  • Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2008). An introduction to applied multivariate analysis. Taylor & Francis Group, LLC.
  • Saito, Y., Garza, T. J., & Horwitz, E. K. (1999). Foreign language reading anxiety. The Modern Language Journal, 83(3), 202-218.
  • Sami Ali, M. F. A. (2001). The effect of using the jigsaw reading technique on the EFL pre-service teachers’ reading anxiety and comprehension. Journal of Education College, 2, 1-21.
  • Saracaloğlu, A. S. (2000). Öğretmen adaylarının yabancı dile yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim Dergisi, 25(115), 65-72.
  • Schatz, A., & Krashen, S. (2006). Attitudes toward reading in grades 1-6. Knowledge Quest, 35(1), 46-48.
  • Selçuk, E. (1997). İngilizce dersine tutum ile bu dersteki akademik başarı arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sellers, V. D. (2000). Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language. Foreign Language Annals, 33(5), 512-520.
  • Sever, S. (1997). Türkçe Öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Scovel, T. (1991). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. In E. K. Horwitz & D. J. Young (Eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications (pp. 15-23). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • She, H. C., & Fisher, D. (2002). Teacher communication behavior and its association with students cognitive and attitudinal outcomes in science in taiwan. Journal of Research in Science Teaching, 39(1), 63-78.
  • Shi, Y. Z., & Liu, Z. Q. (2006). Foreign language reading anxiety and its relationship to English achievement and gender. Journal of Pla University of Foreign Languages. [Çevrim-içi: http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-JFJW200602013.htm], Erişim tarihi: 05. 04. 2017.
  • Stern, H. H. (1983). Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press,
  • Şahin, A. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin Türkçe başarı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 311-326.
  • Şahinli, A. (2008). Hikâye okumanın okuduğunu anlamaya ve Türkçe dersine yönelik tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(5), 49-74.
  • Uçgun, D. (2013). Türkçe öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeyleri ile ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 449-460.
  • Ünal, F. T. ve Köse, M. (2014). Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi: bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 233-249.
  • Ünlü, S. (2014). Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları ve öz yeterlikleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Westberry, J. S. (1996). The effects of parent ınvolvement on the reading attitude and comprehension scores of sixth grade students. Unpublished doctoral dissertation, The University of Miami
  • Wu, H. J. (2011). Anxiety and reading comprehension performance in English as a foreign language. Asian EFL Journal, 13(2), 273-307.
  • Yalçınkaya, N. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Yaman, H. (2014). Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1111-1122.
  • Yenilmez, K. ve Duman, A. (2008). İlköğretimde matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 251-268.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (2), 431-448.
  • Yetim, H. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe ve matematik derslerine yönelik tutumları ile bu derslerdeki başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Young, D. J. (1986). The relationship between anxiety and foreign language oral proficiency ratings. Foreign Language Annals, 19(5), 439-445.
  • Zbornik, J. (2001). Reading anxiety manifests itself emotionally, intellectually. Today’s School Psychologist. Available: [Çevrim-içi: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10643-010-0381-5.pdf], Erişim tarihi: 05. 04. 2017.
  • Zeybek, F. ve Kurbanoğlu, N. İ. (2012). İlköğretim öğrencilerinin temel derslere yönelik kaygı ve tutumlarının cinsiyet ve akademik başarıları değişkenlerine göre incelenmesi. Sakarya University Journal of Education Faculty, 23(1-7), 52-73.
  • Zhao, A. (2009). Foreign language reading anxiety: Investigating English-speaking university students learning Chinese as a foreign language in the United States. The Florida State University, Florida.

6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygılarının Türkçe Dersine İlişkin Tutumları Üzerindeki Etkisinde Sınıf Düzeyinin ve Cinsiyetin Rolü

Year 2019, , 218 - 241, 31.01.2019
https://doi.org/10.16986/HUJE.2018038524

Abstract

Bu araştırmada,
yapısal eşitlik modellemesi yoluyla ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okuma
kaygılarının, Türkçe dersine ilişkin tutumları üzerindeki etkisinde sınıf ve cinsiyet
değişkenlerinin rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilen
araştırmada, basit seçkisiz örnekleme yoluyla oluşturulan çalışma grubu; 6, 7 ve
8. sınıfta öğrenim gören 409 öğrenciden oluşmaktadır.
Verilerinin toplanmasında Melanlıoğlu (2014) tarafından geliştirilen “Okuma Kaygısı
Ölçeği” ile Ünal ve Köse (2014) tarafından geliştirilen “Türkçe Dersine Yönelik
Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler yapısal eşitlik modellemesiyle çözümlenmiş
olup, verilerin analizinde SPSS 23 ve AMOS 22.0 yazılımları kullanılmıştır. Araştırmada
betimleyici istatistikler ve demografik değişkenler için merkezi eğilim ve dağılım
ölçütleri (frekans, yüzde, ortalama, basıklık ve çarpıklık) hesaplanmıştır. Katılımcıların
okuma kaygılarının, Türkçe dersine ilişkin tutum üzerindeki etkisinde sınıf ve cinsiyetin
rolünün incelenmesine dair oluşturulan modellere ilişkin parametrelerin tahmininde
maksimum olabilirlik (Maximum Likehood) yöntemi tercih edilmiştir. Analizler sonucunda
uyum iyiliği değerlerinin incelenmesinde χ2/df, CFI, GFI, TLI, NFI, IFI,
RMSEA ve SRMR uyum indeksleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda hipotez modellerin
geçerli olduğu; okuma kaygısının, Türkçe dersine ilişkin tutumun %5’ini açıkladığı
tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra okuma kaygısının, Türkçe dersine ilişkin tutumun
6, 7, ve 8. sınıfta sırasıyla %5, %4, %3’ünü açıklarken erkek öğrencilere ilişkin
oluşturulan modelde %9, kız öğrencilere ilişkin oluşturulan modelde %5’ini açıkladığı
belirlenmiştir.

References

  • Akçay, A. ve Şahin, A. (2012). Webquest (Web Macerası) öğrenme yönteminin Türkçe dersindeki akademik başarı ve tutuma etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 33-45.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Akkılık, R. (2011). Türkiye okuma kültürü haritası. Türk Kütüphaneciliği, 25(2), 326-329.
  • Akın, E. (2015). Çoklu ortam uygulamalarına dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin anlama becerilerine ve Türkçe dersi tutumlarına etkisi: Muş ili örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alpert, R., & Haber, R. N. (1960). Anxiety in academic achievement situations. Journal of Abnormal Social Psychology, 61(2), 207-215.
  • Alvermann, D. E. (2009). Sociocultural constructions of adolescence and young people’s literacies. L. Christenbury, R. Bomer ve P. Smagorinsky (Ed.), Handbook of adolescent literacyr in (s. 14-28). New York, NY: Guilford.
  • Anlar, A. (2011). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler ile Türkçe dersine yönelik tutumları ve bu derslerdeki başarıları arasındaki ilişki. Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Sosyal Bilimle Enstitüsü, Kilis.
  • Ateş, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri ile Türkçe dersine karşı tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış doktora tezi, Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aydin, B., Gönen, S. I. K.. ve Yüzer, V. T. (2009). Learners' perceptions toward online learning: an application for a synchronous e-class. i-Manager's Journal of Educational Technology, 6(2), 30-39.
  • Baş, G. (2012). Reading attitudes of high school students: an analysis from different variables. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 3(2), 47-58.
  • Başaran, M. ve Ateş, S. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 73-92.
  • Belet, S. D. (2005). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerilerinin Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Belet, Ş. D. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
  • Bloom, B. S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çeviren: D. A. Özçelik) İstanbul: M. E. B. Yayınları.
  • Bozkurt, B. Ü. (2014). PISA 2000’den PISA 2009’a Güney Kore’de okuma becerisinin gelişimi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 140-154.
  • Bölükbaş, F. (2004). Yansıtıcı öğretimin ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutum ve başarıları üzerindeki etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bölükbaş, F. (2010). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarının başarı-cinsiyet-ailenin eğitim düzeyi bağlamında değerlendirilmesi. Turkish Studies, 5(3), 905-918.
  • Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An ınteractive approach to language pedagogy, Second Edition, San Francisco Public University.
  • Brantmeier, C. (2005). Anxiety about L2 reading or L2 reading tasks? A study with advanced language learners. Reading, 5(2), 67-85.
  • Campbell, M. B., & Kmiecik, M. M. (2004). The greatest literacy challenges fa cing contemporary high school teachers: Implications for secondary teacher preparation. Reading Horizons, 45, 1-25.
  • Chambers, G. N. (1999). Motivating language learners. Clevedon: Multilingual Matters.
  • Carter, C., Bishop, J., & Kravits, S. L. (2002). Keys to effective learning. 3nd.Ed. New Jersey: Printice Hall
  • Çapan, S. A. ve Pektas, R. (2013). An empirical analysis of the relationship between foreign language reading anxiety and reading strategy training. English Language Teaching, 6(12), 181-188.
  • Çavuş, Ş. ve Yaşar, F. Ö. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının “Türk dili I ses ve yapı bilgisi” dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 187-208.
  • Çalışkan, M. (2004). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin tutum ve akademik benlik tasarımının başarıya etkisi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çeliktürk, Z. ve Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14(1), 97‐107.
  • Çetinkaya, E. R. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları: Samsun ili örneği. Samsun Sempozyumu.
  • Çörek (2006). İsbirlikli öğrenmenin Türkçe dersine ilişkin başarı ve derse yönelik tutum üzerinde etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Dadandı, P. U. (2016). Türkçe öğretiminde elektronik ders kitabı kullanmanın başarı, öz yeterlik inançları ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dağtaş, A. (2013). Ekrandan okumanın okumaya ve Türkçe dersine yönelik tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Danielson, Kathy E., & Jan La Bonty (1994). Integrating reading and writing through children’s literature. Massachusetts: Allyn and Bacon.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177-192.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (1996). Türkçe programı ve öğretimi. Ankara: Usem Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2002). Türkçe ve sınıf öğretmenleri için Türkçe öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demirel, Ö., & Epçaçan, C. (2012). Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2(1), 71-106.
  • Deniz, S. ve Tuna, S. (2006). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları: Köyceğiz örneklemi. Millî Eğitim Dergisi. 170, 339-350.
  • Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
  • Erdem, A. R. ve Gözüküçük, M. (2013). İlköğretim 3. 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik motivasyonu ve tutumları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 13-24.
  • Eysenck, M. W., & Calvo, M. G. (1992). Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition and Emotion, 6, 409-434.
  • Fidan, M. ve Eren, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutum görünümleri ile eğitime ilişkin motivasyonları arasındaki ilişkiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 480-493.
  • Ellis, R. (1995). The study of second language acquisition. Oxford University Press. NY.
  • Erdem, A. R. ve Gözüküçük, M. (2016). İlköğretim 3. 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik motivasyonu ve tutumları arasındaki ilişki. Pegem Journal of Education & Instruction, 3(2), 13-24.
  • Francis, L. J., & Greer, J. E. (1999). Attitude toward science among secondary pupils in northern ıreland: relationship with sex, age and religion. Research in Science & Technological Education, (17), 65-75.
  • Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and motivation in second language learning. Newbury House: Rowley, Massachusett.
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyoekonomik özelliklerinin Türkçe başarısı üzerinde etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, (33)150, 1-13.
  • Gelen, İ. (2003). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Genç, G. ve Kaya, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yabancı dil dersine yönelik tutumları ile yabancı dil akademik başarıları arasındaki ilişki. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Elazığ. s. 1019-1022.
  • Ghonsooly, B. (2010). Learners self-efficacy in reading and its relation to foreign language reading anxiety and reading achievement. Journal of English Language Teaching and Learning, 53, 45-67.
  • Ghonsooly, B. M, Elahi (2011). Learners' self-efficacy in reading and its relation to foreign language reading anxiety and reading achievement. Journal of English Language Teaching and Learning Year, 53, 45-67.
  • Ghonsooly, B., & Loghmani, Z. (2012). The relationship between efl learners' reading anxiety levels and their metacognitive reading strategy use. International Journal of Linguistics, 4(3), 191-210.
  • Gomari, H. ve Lucas, R. I. (2013). Foreign language learning motivation and anxiety among İranian students in the philippines. Philippine ESL Journal, 10, 148-178.
  • Gömleksiz, M.(1993). Kubaşık öğrenme yöntemiyle geleneksel yöntemin demokratik tutum ve erişiye etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Güngör, E. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığı ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gümüş, O. ve Buluç, B. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının Türkçe dersinde akademik başarıya etkisi ve öğrencilerin derse ilgisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 49(49), 7-30.
  • Güvendir, M. A. (2014). Öğrenci başarılarının belirlenmesi sınavında öğrenci ve okul özelliklerinin Türkçe başarısı ile ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 39(172), 163-180.
  • Gygax, P., Tapiero, I., & Carruzzo, E. (2007). Emotion inferences during reading comprehension: What evidence can the self-pace reading paradigm provide?. Discourse processes, 44(1), 33-50.
  • Hamurcu, G. C. (2016). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde otantik öğrenmenin öğrencilerin problem çözme ve okuduğunu anlama becerileri ile derse ilişkin tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Hu, L., & Bentler, M. (1999). Cutoff criteria for fit ındexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Huang, Q. (2012). Study on correlation of foreign language anxiety and English reading anxiety. Theory and Practice in Language Studies, 2(7), 1520-1525.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
  • İnceoğlu, E. (2004). The effect of organizational culture on organizational communication. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ismail, S. A. A. (2015). Secondary school students’ reading anxiety in a second language. English Language Teaching, 8(11), 28.
  • İşeri, K. (2010). The investigation of the reading attitudes of second grade students. Journal of Human Sciences, 7(2), 468-487.
  • Jalongo, M. R., & Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37(6), 431-435.
  • Jafarigohar, M., & Behrooznia, S. (2012). The effect of anxiety on reading comprehension among distance EFL learners. International Education Studies, 5(2), 159-174.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command languange. Scientific Software İnternational, Inc. USA.
  • Kaya, T. (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi proje görevi başarı puanları ile akademik başarı ve derse yönelik tutum arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 30(30), 376-387.
  • Kayıran, B. K. ve İflazoğlu, A. (2007). Çoklu zekâ kuramı destekli Kubaşık öğrenme yönteminin Türkçe dersine ilişkin tutuma ve okuduğunu anlama başarısına etkisi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (29), 129-141.
  • Kayıran, B. K. (2007). Çoklu zekâ kuramı destekli Kubaşık öğrenme yönteminin Türkçe dersine ilişkin tutuma ve okuduğunu anlama başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kara, Ö. T. (2011). Dramayla öykü oluşturma yönteminin Türkçe dersi ikinci kademe öğrencilerinin tutumlarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 239-253.
  • Karahan, F. (2007). Language attitudes of Turkish students towards the english language and its use in Turkish context. Journal of Arts and Sciences, 7, 73-87.
  • Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A. S. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe dersine yönelik tutumları, akademik benlik tasarımları ile başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 343-362.
  • Kaya, F. (2006). İlköğretim dördüncü sınıf Türkçe dersinde bazı öğrenme stratejilerinin tutum ve okuduğunu anlamaya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz, 376-387.
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307. Kılıç, A. G. (2004). İşbirlikli öğrenme, okuduğunu anlama, strateji kullanımı ve tutum. Yayınlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Klem, L. (2000). Structural equation modeling. L. Grimm ve P. Yarnold (Ed.), Reading and understanding multivariate statistics (Vol. II). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Kline, R B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (Third Edition). New York and London: The Guilford Press.
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö., & Bilican, S. (2011). Theoretical and applied researches on Turkish language teaching. Uzun, L. and Bozkurt, Ü. (Ed.), Chapter: The factors that predict reading and listening comprehension skills of elementary level 5th grade Turkish students. Essen: Copyright Verlag DIE BLAUE EULE.
  • Kuvanç, E. B. K. (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Lien, H. (2011). EFL Learners’ reading strategy use in relation to reading anxiety. Language Education in Asia, 2(2), 199-212.
  • Loghmani, Z., & Ghonsooly, B. (2012) The interrelationship between efl learners’ levels of reading anxiety and their levels of cognitive test anxiety: an analysis of efl learners’ speed of processing an ielts reading test. International Journal of Linguistics. 4(3), 191-210.
  • Lynch, J. J. (2000). A cry unheard: New insights into the medical consequences of loneliness. Baltimore, MD: Bancroft Press.
  • Maden, A. (2013). Aktif öğrenme tekniklerinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazım ve noktalama kuralları başarısı ve derse karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Maden, S. ve Durukan, A. G. E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 28(28), 299-312.
  • Marashi, H., & Rahmati, P. (2017). The effect of teaching reading strategies on efl learners’ reading anxiety. International Journal of Research in English Education, 2(2), 43-52.
  • McKenna, M. C., Conradi, K., Lawrence, C., Jang, B. G., & Meyer, J. P. (2012). Reading attitudes of middle school students: Results of a US survey. Reading Research Quarterly, 47(3), 283-306.
  • Melanlıoğlu, D. (2014a). Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 95-105.
  • Melanlıoğlu, D. (2014b). Üstbiliş strateji eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 107-119.
  • Mercan, M. (2017). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Miyanaga, C. (2002). The effects of anxiety on learners' reading performance and the use of reading strategies. [Çevrim-içi: http://hdl.handle.net/10466/1002], Erişim tarihi: 05. 04. 2017.
  • Mohammadpur, B., & Ghafournia, N. (2015). An elaboration on the effect of reading anxiety on reading achievement. English Language Teaching, 8(7), 206-215.
  • Nas, R. (2003). Türkçe öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Okur, A. ve Özsoy, Y. (2013). Üstün zekâlı öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi: Bartın BİLSEM örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 254-26.
  • Özcan, M. F. (2015). 7. sınıf Türkçe dersi "bildirme ve dilek kipleri" konusunun öğretiminde animasyon destekli 5E modelinin başarı, kalıcılık ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Öztürk, P. (2010). İlköğretim II. Kademe Türkçe dersi performans görevi başarı puanları ile akademik başarı ve derse yönelik tutum arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Ozmusul, M., & Kaya, A. (2014). Türkiye’nin PISA 2009 ve 2012 sonuçlarına ilişkin karşılaştırmalı bir analiz. Journal Of European Education, 4(1), 23-40.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influences on student attitudes toword science: based on tımms data for cyprus. StudiesIn Evaluation, 28, 71-86.
  • Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2008). An introduction to applied multivariate analysis. Taylor & Francis Group, LLC.
  • Saito, Y., Garza, T. J., & Horwitz, E. K. (1999). Foreign language reading anxiety. The Modern Language Journal, 83(3), 202-218.
  • Sami Ali, M. F. A. (2001). The effect of using the jigsaw reading technique on the EFL pre-service teachers’ reading anxiety and comprehension. Journal of Education College, 2, 1-21.
  • Saracaloğlu, A. S. (2000). Öğretmen adaylarının yabancı dile yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim Dergisi, 25(115), 65-72.
  • Schatz, A., & Krashen, S. (2006). Attitudes toward reading in grades 1-6. Knowledge Quest, 35(1), 46-48.
  • Selçuk, E. (1997). İngilizce dersine tutum ile bu dersteki akademik başarı arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sellers, V. D. (2000). Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language. Foreign Language Annals, 33(5), 512-520.
  • Sever, S. (1997). Türkçe Öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Scovel, T. (1991). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. In E. K. Horwitz & D. J. Young (Eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications (pp. 15-23). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • She, H. C., & Fisher, D. (2002). Teacher communication behavior and its association with students cognitive and attitudinal outcomes in science in taiwan. Journal of Research in Science Teaching, 39(1), 63-78.
  • Shi, Y. Z., & Liu, Z. Q. (2006). Foreign language reading anxiety and its relationship to English achievement and gender. Journal of Pla University of Foreign Languages. [Çevrim-içi: http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-JFJW200602013.htm], Erişim tarihi: 05. 04. 2017.
  • Stern, H. H. (1983). Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press,
  • Şahin, A. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin Türkçe başarı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 311-326.
  • Şahinli, A. (2008). Hikâye okumanın okuduğunu anlamaya ve Türkçe dersine yönelik tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(5), 49-74.
  • Uçgun, D. (2013). Türkçe öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeyleri ile ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 449-460.
  • Ünal, F. T. ve Köse, M. (2014). Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi: bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 233-249.
  • Ünlü, S. (2014). Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları ve öz yeterlikleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Westberry, J. S. (1996). The effects of parent ınvolvement on the reading attitude and comprehension scores of sixth grade students. Unpublished doctoral dissertation, The University of Miami
  • Wu, H. J. (2011). Anxiety and reading comprehension performance in English as a foreign language. Asian EFL Journal, 13(2), 273-307.
  • Yalçınkaya, N. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumları ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Yaman, H. (2014). Ortaokul öğrencilerinin genel kaygı düzeyleri, yazma kaygıları ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1111-1122.
  • Yenilmez, K. ve Duman, A. (2008). İlköğretimde matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 251-268.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (2), 431-448.
  • Yetim, H. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe ve matematik derslerine yönelik tutumları ile bu derslerdeki başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Young, D. J. (1986). The relationship between anxiety and foreign language oral proficiency ratings. Foreign Language Annals, 19(5), 439-445.
  • Zbornik, J. (2001). Reading anxiety manifests itself emotionally, intellectually. Today’s School Psychologist. Available: [Çevrim-içi: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10643-010-0381-5.pdf], Erişim tarihi: 05. 04. 2017.
  • Zeybek, F. ve Kurbanoğlu, N. İ. (2012). İlköğretim öğrencilerinin temel derslere yönelik kaygı ve tutumlarının cinsiyet ve akademik başarıları değişkenlerine göre incelenmesi. Sakarya University Journal of Education Faculty, 23(1-7), 52-73.
  • Zhao, A. (2009). Foreign language reading anxiety: Investigating English-speaking university students learning Chinese as a foreign language in the United States. The Florida State University, Florida.
There are 130 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Yasemin Baki This is me 0000-0003-4064-3724

Publication Date January 31, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Baki, Y. (2019). 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygılarının Türkçe Dersine İlişkin Tutumları Üzerindeki Etkisinde Sınıf Düzeyinin ve Cinsiyetin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 218-241. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018038524