There are three
different sentence structures in Turkish syntax according to the arrangement of
elements. These are canonical, inverted and elliptical sentences. The subject
of this study is to show the relationship of the sentence elements with graph
according to the structure of Turkish. For this purpose, a qualitative study
was conducted. Inverted sentence structure is shown in graphs with the
relations between the elements of sentences by using a sample sentence. “Sen
bugün kitabı bana getir.” is the sample sentence for this study. All the
possible inverted sentences were written. Then, sentences were grouped under
four groups and each group of fourty nine drawings were combined and achieved
four completed graph for each group. There is one integrated graph that
including all the possible sentences in subject ending inverted sentence, one
for object ending inverted sentence, one for indirect object ending inverted
sentence and the last one for adverbial clauses ending inverted sentence. As a
result, both possible inverted and possible elliptical sentences are in the
created graphs. All the created graphs can be used as training materials for
Turkish language education. Since all of them are visual materials, a Turkish
teacher can explain and teach all the possible ways for inverted sentences easily
to the students.
Türkçede cümle ögelerinin dizilişine
göre üç tür cümle yapısı mevcuttur. Bunlar kurallı cümle, kuralsız (devrik)
cümle ve eksiltili (kesik) cümledir. Bu çalışmanın konusu, Türkçede kuralsız
cümle yapısının özelliğine göre cümle ögelerinin dizilimini graf ile
göstermektir. Bu amaçla nitel bir çalışma gerçekleştirilmiştir. “Sen bugün
kitabı bana getir.” cümlesi örnek olarak alınmış ve bu örnekten hareketle
oluşturulan olası kuralsız cümleler graflar ile gösterilmiştir. Oluşturulan
cümleler dört grupta toplanmıştır. Bunlar; özne ile biten kuralsız cümleler,
nesne ile biten kuralsız cümleler, dolaylı tümleç ile biten kuralsız cümleler
ve zarf tümleci ile biten kuralsız cümlelerdir. Oluşturulan cümlelerin grafları
çizildiğinde her grup için kırk dokuz çizim ortaya çıkmıştır. Gruplardan oluşan
bu çizimler birleştirildiğinde her grup için bir tane bütünleştirilmiş graf
elde edilmiştir. Böylece her grup için birer olmak üzere dört tane bütün olası
cümleleri barındıran graf oluşturulmuştur. Bunlar; özne ile biten kuralsız
cümlelerin bütünleşmiş grafı, nesne ile biten kuralsız cümlelerin bütünleşmiş
grafı, dolaylı tümleç ile biten kuralsız cümlelerin bütünleşmiş grafı ve zarf
tümleci ile biten kuralsız cümlelerin bütünleşmiş grafıdır. Oluşturulan devrik
cümle graflarının eksiltili cümleleri de barındırdığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak
bütün olası devrik cümleler ve eksiltili cümlelerin olduğu graflar elde
edilmiştir. Oluşturulan graflar görsel materyal olduğundan Türkçenin
öğretiminde eğitim materyali olarak kullanılabilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 3 |