The purpose of this research was to analyze which variables
predicted university senior students’ perceived career barriers levels. The study
group for this research consisted of 275 university senior students studying at
the different programs of the Faculty of Education in the southwest of Turkey. Perceived
Career Barriers Scale, Career Decision-Making Self-Efficacy Scale, Trait Anxiety
Inventory and Personal Information Form were used to collect data. Multiple linear
regression and independent group t-test statistical methods were used to analyze
the data. Results indicated that the students’ levels of perceived career barriers
were predicted by the variables of peer effect on career choices, career decision-making
self-efficacy, and trait anxiety. However, parents and teachers’ effect on career
choices and GPA did not predict the students’ levels of perceived career barriers.
Furthermore, there was not a statistically significant difference in the students’
perceived career barrier levels based on gender. These results were discussed in
the light of relevant literature and recommendations were proposed.
Bu çalışmanın amacı üniversite son sınıf
öğrencilerinin algıladıkları kariyer engellerini yordayan değişkenleri ortaya koymaktır.
Buradan hareketle araştırmanın çalışma grubunu, güneybatıda yer alan bir üniversitenin
Eğitim Fakültesi’nin çeşitli programlarında öğrenim gören toplam 275 üniversite
son sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Algılanan
Kariyer Engelleri Ölçeği, Kariyer Kararı Öz-yeterlik Ölçeği Kısa-Formu, Sürekli
Kaygı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise çoklu
doğrusal regresyon analizi ve ilişkisiz örneklemler için t-testi analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları, bölüm seçiminde arkadaş etkisi, kariyer kararı verme öz-yeterliği
ve sürekli kaygı değişkenlerinin üniversite son sınıf öğrencilerinin algıladıkları
kariyer engellerini manidar olarak yordadığını, bölüm seçiminde aile ve öğretmen
etkisi ve akademik not ortalaması değişkenlerinin ise manidar olarak yordamadığını
göstermektedir. Bununla birlikte cinsiyete göre üniversite son sınıf öğrencilerinin
algıladıkları kariyer engellerinde manidar bir fark olmadığı görülmektedir. Araştırmadan
elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmış ve çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 3 |