The purpose
of this study was determining the opinions of faculty members about the noncategorical
special education program. For data collection, a semi-structured interview form
was developed based on review of literature and expert opinions. Three writers of
this paper interviewed individually with twelve lecturers. The data were analyzed
using content analysis which is a technique used in qualitative research. The results
revealed that lecturers had found categorical program insufficient about applied
courses, appointment, curriculum and quality. And lecturers thought that noncategorical
program solved the problems about appointment and curriculum, but this program had
different problems like undermanned universities, unclear content, concerns about
quality and insufficient substructure. The suggestions about noncategorical program
suggested frequently by lecturers were intercollegiate collaboration, substructure
improvement and specialization. The findings are discussed within the context of
the relevant literature. recommendations for future research are presented.
teacher training curriculum change special education undergraduate special education programs faculty members’ opinion
Bu araştırmada özel eğitim alanında görev
yapan öğretim üyelerinin birleştirilmiş özel eğitim programına ilişkin görüşleri
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada kullanılan yarı yapılandırılmış veri toplama
aracı araştırmacılar tarafından ilgili alanyazın incelenerek geliştirilmiş ve araca
ilişkin alanında uzman 3 öğretim üyesinden görüş alınmıştır. Görüşme formu kullanılarak
12 öğretim üyesiyle birebir görüşme yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizi,
nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ile yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda,
öğretim üyeleri engel gruplarına göre ayrıştırılmış lisans programlarının eksikliklerine
yönelik en fazla; uygulamalı dersler, atama, müfredat ve nitelik konularına değinmiştir.
Birleştirilmiş özel eğitim lisans programının atama ve müfredat konularında bazı
eksiklikleri giderdiği ancak, bu programın da öğretim elemanı yetersizliği, içeriğin
belirsiz olması, nitelik kaygısı ve alt yapı konularında eksikliklerinin olduğu
üzerinde durulmuştur. Öğretim üyelerinin birleştirilmiş programa ilişkin en fazla
öneride bulundukları konuların öğretim elemanı yetiştirme, işbirliği yapma, alt
yapıyı geliştirme ve uzmanlaşmaya ilişkin olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular,
ilgili alanyazın ve ülkemizdeki özel eğitim öğretmeni yetiştirme sistemi kapsamında
tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
öğretmen yetiştirme program değişikliği özel eğitim özel eğitim öğretmenliği lisans programları öğretim üyesi görüşleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 3 |