Motivation is the power
that gives us action, the continuity in our action. It is clear that motivation
is the most important component of success and effective teaching in education as
it is in every field of life. Highly motivated individuals have a "sense of
self-realization" that is at the top of Maslow's hierarchy of needs, as well
as being successful and confident. There are internal and external resources that
influence the motivation of students' success in education. The structure of the
relationships between achievement-focused motivation resources and academic achievement
may vary according to the learning stages. In this study, achievement-oriented motivations
of university students were examined in terms of gender, class, department, academic
average, university preference order and membership variables of student club. 440
students from 9 different departments at Istanbul Technical University participated
the study. The "Achievement Oriented Motivation Scale" was used as a measurement
tool based on measuring participants' motivation for success. The collected data
were analyzed by Pearson correlation, t-test and one-way ANOVA. Variables that are
related to achievement-focused motivation and that are different have been discussed
in relation to field literature in order to produce possible solution proposals.
Motivasyon bizi harekete geçiren, hareketimizde devamlılık
sağlayan güçtür. Hayatın her alanında olduğu gibi eğitim sahasında da başarının
ve etkili öğretimin en önemli bileşeni olduğu açıktır. Motivasyonu yüksek bireyler
başarılı ve özgüvenli olmalarının yanı sıra, Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisinin
en üst basamağında bulunan “kendini gerçekleştirme ihtiyacına” sahiptirler. Eğitimde
öğrencilerin başarı motivasyonunu etkileyen içsel ve dışsal kaynaklar vardır. Başarı
Odaklı Motivasyon kaynakları ile akademik başarı arasındaki ilişkilerin yapısı öğrenim
kademelerine göre farklılık gösterebilmektedir. Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin
başarı odaklı motivasyonları cinsiyet, sınıf, bölüm, akademik ortalama, üniversite
tercih sıralaması ve öğrenci kulübüne üyelik değişkenleri açısından ele alınmıştır.
Çalışmaya İstanbul Teknik Üniversitesi’nde öğrenimlerini sürdüren 9 ayrı bölümden
toplam 440 öğrenci katılmıştır. Ölçme aracı olarak, katılımcıların başarı odaklı
motivasyonlarını ölçmek amacıyla “Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır.
Toplanan veriler Pearson korelasyon (Pearson correlation), bağımsız örneklemlerde
t-testi (independent samples of t-test) ve tek yönlü ANOVA (one-way ANOVA) analizleri
ile yorumlanmıştır. Başarı odaklı motivasyon ile ilişkisi olan ve farklılık oluşturan
değişkenler muhtemel çözüm önerileri üretmek adına alan yazınla ilişkilendirilerek
tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 4 |