This
study aims to research the separate and collective (direct or indirect) effects
of work-family conflict (independent variable) and job satisfaction (mediating
variable) perceived by teachers on life satisfaction (dependent variable).
Primary and elementary school teachers working at the district of Muratpasa in
the Province of Antalya were involved in the study. The data was collected from
330 teachers for this purpose. Three different data collection tools, Life
Satisfaction Scale, Job Satisfaction Scale and Work-Family Conflict Scale were
used to acquire data within the scope of the study. A path analysis was formed
by establishing a structural equation modeling in accordance with the purpose
of the study. The collected data shows that work interference with family does
not have a direct effect on life satisfaction, and family interference with
work (FIW) does not have a direct effect on job satisfaction, either. WIF
affects job satisfaction negatively and directly and this effect can predict
life satisfaction. In other words, there is the mediating role of job
satisfaction on the effect of life satisfaction of work-family conflict.
Bu çalışmada öğretmenlerin algıladıkları
iş ve aile çatışması (bağımsız değişken) ile iş doyumunun (aracı değişken)
yaşam doyumu (bağımlı değişken) üzerindeki ayrı ayrı ve birlikte (doğrudan ve
dolaylı) etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. İş ve aile çatışması kendi
içinde aileye bağlı nedenlerin iş yaşamını olumsuz etkilemesi sonucu ortaya
çıkan “aile-iş çatışması” ve işten kaynaklı nedenlerin aile yaşamını olumsuz
etkilemesine bağlı gelişen “iş-aile çatışması” bileşenlerinden meydana gelen
iki boyutlu bir kavramdır. Araştırma Antalya İli Muratpaşa İlçesi’nde görev
yapmakta olan ilkokul ve ortaokul öğretmenlerini kapsamaktadır. Bu amaçla 330
öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırma kapsamında veri elde etmek için Yaşam
Doyum Ölçeği, İş Doyumu Ölçeği ve İş-Aile Çatışması Ölçeği olmak üzere üç
farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bu çalışmanın amacı olan bağımsız
değişken ile aracı değişkenin bağımlı değişken üzerindeki doğrudan ve dolaylı
etkilerinin belirlenebilmesi için oluşturulan teorik modeli test etmek için bir
yapısal eşitlik modellemesi kurularak yol analizi oluşturulmuştur. Araştırma
kapsamında elde edilen veriler, iş-aile çatışması boyutunun yaşam doyumu
üzerinde; aile-iş çatışması boyutunun da iş doyumu üzerinde doğrudan bir
etkisinin olmadığını göstermektedir. İş-aile çatışması iş doyumunu negatif
yönde ve doğrudan yordamakta bu etki de yaşam doyumunu yordayabilmektedir.
Başka bir deyişle iş-aile çatışmasının yaşam doyumu üzerindeki etkisinde iş doyumunun
aracılık rolü vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 1 |