The aim of this
study was to examine problems that parents and teachers encountered during
which family participation fulfills in preschool education thoroughly, with
limited participants by using qualitative data collection tools. The study was
conducted with two teachers who worked in an independent kindergarten
affiliated to the Directorate of National Education in the province of
Çukurova, Adana and the parents of 28 children from the class of these
teachers. This study was conducted as a case
study of qualitative research designs. Interview and observation were used as
data collection tools in the research. Content analysis was used to analyze the
data. As a result of the research, it was determined
that the participating teachers did not have sufficient knowledge and awareness
about the problems they experienced in terms of family participation with
parents, family participation barriers, responsibility for family-school
communication in terms of family participation and increasing parental
involvement. It was determined that parents
were willing to communicate with the school and participate in their children's
education, but that they had no information about how they could participate,
were not adequately supported by the school and the teacher, and had
communication problems with the school management and teachers in terms of
family involvement. It was determined that both teachers and parents have some
barriers in terms of family involvement.
Çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimde
aile katılımının gerçekleştirilmesinde öğretmenlerin ve ebeveynlerin sahip
oldukları engellerin ve karşılaştıkları sorunların nitel veri toplama araçları
kullanılarak az sayıda katılımcı ile derinlemesine incelenmesidir. Araştırma
Adana ili Çukurova ilçesinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir bağımsız
anaokulunda görev yapan iki öğretmen ve bu öğretmenlerin sınıfına devam eden 28
çocuğun ebeveynleri ile yürütülmüştür. Araştırma nitel araştırma desenlerinden
olan durum araştırması olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama
yöntemi olarak görüşme ve gözlemlerden yararlanılmıştır. Veriler üzerinde
içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcı öğretmenlerin aile katılımının
arttırılması, aile katılımı engelleri, aile katılımı açısından okul-aile
iletişiminde kendilerine düşen sorumluluklar ile ebeveynlerle aile katılımı
açısından yaşadıkları sorunlar hakkında yeterli bilgi ve farkındalığa sahip
olmadıkları belirlenmiştir. Ebeveynlerin okulla iletişim kurmaya ve
çocuklarının eğitimlerine katılmaya istekli oldukları ancak nasıl katılımda
bulunabilecekleri hakkında bilgilerinin olmadığı, okul ve öğretmen tarafından
yeterince desteklenmedikleri ve okul yönetimi ve öğretmenlerle aile katılımı
açısından iletişim sorunları yaşadıkları tespit edilmiştir. Hem öğretmenlerin
hem de ebeveynlerin aile katılımı açısından bazı engellerinin olduğu
saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 3 |