It is aimed to provide knowledge skills of social scientists to the
students by suggesting them the use of evidence in the learning activities in various
sections of the social studies course curriculum. In this respect, it is
necessary to demonstrate the effectiveness and functionality of evidence-based
teaching activities at primary school level. It was also worth investigating
the effectiveness of unifying the Storyline approach developed in Scotland at
the beginning of 1980s and evidence-based teaching, in the teaching process. To
this end, in this research, the effects of evidence-based teaching activities
integrated with the Storyline approach on student products and the students'
views on the teaching process in question were tried to be determined. In the
study, data were collected from work sheets, camera records, and teacher and
student diaries. As reported by the results of the research, a significant
proportion of the products realized by the students are "very
qualified" and "qualified". In addition to this, students have
been able to work more successfully in visual evidence-based teaching
activities. It was also found that students' opinions on the evidence-based
teaching process integrated with the Storyline approach were positive.
Sosyal
bilgiler dersi öğretim programının çeşitli bölümlerinde öğrenme etkinliklerinde
kanıt kullanımı önerilerek öğrencilere sosyal bilimcilerin bilgi ürütme becerilerini
kazandırma amaçlanmaktadır. Bu bakımdan kanıt temelli öğrenme etkinliklerinin
ilkokul düzeyinde etkililiğini ve işlevselliğini ortaya koymak gerekmektedir.
Bunun yanında İskoçya’da 1980’li yılların başında geliştirilen Storyline
yaklaşımı ile kanıt temelli öğrenmenin bütünleştirilerek öğretim sürecinde işe
koşulmasının etkililiğinin incelenmesi araştırmaya değer bulunmuştur. Bunun
için araştırmada, Storyline yaklaşımı ile bütünleştirilmiş kanıt temelli
öğrenme etkinliklerinin öğrenci ürünlerinin üzerinde etkisi ve öğrencilerin söz
konusu öğretim sürecine ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırmada çalışma yaprakları, kamera kayıtları, öğretmen ve öğrenci
günlüklerinden veriler toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin ortaya
koyduğu ürünlerin önemli bir bölümü “çok nitelikli” ve “niteliklidir”. Bunun
yanında öğrencilerin görsel kanıt temelli öğretim etkinliklerinde daha başarılı
çalışmalar yapabildiği görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin Storyline yaklaşımı ile
bütünleştirilmiş kanıt temelli öğretim sürecine ilişkin görüşlerinin olumlu
olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 3 |