A destructive earthquake happened in October 2011 in one of the cities at Eastern Region of our country and it caused big damages in the city. All educational system affected negatively and university in the city had to break down its education. It was even not possible to continue education because of huge damages and heavy weather condition at city. In order to solve this problem, it was decided to use Moodle to continue education at the university. All students and instructors except for the medical and dental faculties were obliged to use Moodle during 2011-2012 fall semesters. Therefore, the purpose of this study is to investigate the factors which might affect the intention to use Moodle by university students using Technology Acceptance Model (TAM) in case of earthquake. A survey method was used to collect data. Purposive sampling was used and 501 university students were participated in the current study. The data were analyzed by using descriptive statistics and the proposed model was tested by using structural equation model. The proposed model has seven constructs and nine hypotheses have been generated from the connections among these seven constructs. Except for the one hypothesis, the model supported the entire hypothesis proposed in the model. Implications and discussion are made in light of the results.
2011 yılının Ekim ayında Türkiye’nin doğusunda bulunan bir ilde yıkıcı bir deprem yaşandı ve şehirde büyük hasarlar meydana geldi. Şehirde yürütülen tüm eğitim faaliyetleri depremden olumsuz bir şekilde etkilendi ve bu olumsuzluklardan ötürü üniversitede de eğitime ara verildi. Eğitime devam etmek, ağır hava koşulları ve meydana gelen büyük hasarlar yüzünden neredeyse imkânsız hale geldi. Bu problemin üstesinden gelmek ve öğretime devam edilebilmek için üniversite yöneticileri tarafından 2011-2012 güz yarıyılı için eğitimin uzaktan yapılmasına olanak tanıyan Moodle kullanılması kararlaştırıldı. Tıp ve Diş Hekimliği Fakültesi dışında, tüm öğretim elemanları ve öğrencilerin derslerin devamı için Moodle kullanması zorunlu tutuldu. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı deprem sonrası ders yönetim sistemi olarak üniversite öğrencileri tarafından kullanılan Moodle’un kullanımını etkileyebilecek faktörleri Teknoloji Kabul Modeli çerçevesinde araştırmaktır.Verilerin analizinde temel betimsel istatistikler ve önerilen modeli test etmek amacıyla yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır Önerilen modelde yedi faktör ve bu faktörler arasındaki ilişkilerden üretilen dokuz hipotez bulunmaktadır. Bir hipotez dışında, modelde test edilen tüm hipotezler desteklenmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında tartışmalar ve öneriler yapılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 29 Issue: 29-1 |