BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 29 Issue: 29-2, 240 - 254, 23.07.2014

Abstract

The purpose of this study was to investigate parents’ expectations from preschool education institutions. By using stratified sampling method, the sample consisted of 1465 parents who had children enrolled in preschool education in 2010-2011. Data were gathered by using a demographics information form and Parents’ Expectations from Preschool Institutions questionnaire developed by the first author. Parents’ expectations were analyzed by using descriptive statistics and one way analysis of variance (ANOVA). Results show that parents’ expectations from early childhood institutions varied according to their level of education, income, and region in which they live. Parents who graduated from elementary school and the ones who had low-income had higher expectations from early childhood institutions in education-family subscale than others. Parents who lived in Marmara and Mediterranean regions had higher expectations when compared to parents who lived in other regions.

References

  • Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV), (2009). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimi: Erişim, Eşitlik ve Kalite,[Çevrimiçi: http://www,acev,org/kaynaklarimiz/arastirmalarimiz-ve-yayinlarimiz] Erişim tarihi: 18 Ocak 2013. Argon, T. ve Akaya, M. (2008). Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitime ve Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Yönelik Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 413-430.
  • Blanden, J. Gregg, & P.,Machin, S. (2004). Family Income And Educational Attainment: A Review of Approaches and Evidence for Britain, CMPO Working Paper Series, No, 04/101.
  • Benner, A. D. & Mistry, R. S. (2007). Congruence of Mother and Teacher Educational Expectations and Low-Income Youth’s Academic Competence, Journal of Educational Psychology, 99(1), 140–153.
  • Çoruh, M., (1995). Örgün Eğitim ve Toplam Kalite Yönetimi, 4.Ulusal Kalite Kongresi: Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitimde Kalite, İstanbul, S.65.
  • Dünya Bankası (2010). “Türkiye: Gelecek Nesiller için Fırsatların Çoğaltılması, [Çevrim içi: http://siteresources,worldbank,org/TURKEYEXTN/Resources/3617111270026284729/ExpandingOpportunitiesForTheNextGeneration-tr,pdf], Erişim tarihi: 13 Ocak, 2013. Food, H. , Howe, C. , Cheyne, B. , Terras, M. , & Rattray, C. (2000). Pre-School Education: Parents’ Preferences, Knowledge and Expectation, International Journal of Early Years Education, 8(3), 193-204.
  • Gülender, S. (1993). Velilerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri, 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, İstanbul, YA-PA Yayıncılık.
  • Hinnant, O’Brien, & Ghazarian, (2009).The Longitudinal Relations of Teacher Expectations to Achievement in The Early School Years, Journal of Educational Psychology, 101(3), 662–670.
  • Howes, C. ,Burchinal, M. , Pianta, R., Bryant D., Early D., Clifford R. & Barbarin O., (2008). Ready to Learn? Children’s Pre-Academic Achievement in Pre-Kindergarten Programs, Early Childhood Research Quarterly (23), 27–
  • Howes C. & Pianta, R. (2010). Quality Of Prekindergarten: What Families Are Looking for in Public Sponsored Programs?, Early Education and Development, 17(4), 619–642.
  • Jacobson , A. L. & Engelbrecht, J. (2000). Parenting Education Needs and Preferences of Parents of Young Children, Early Childhood Education Journal, 28(2), 104-116.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Katz, L. (2003). What Is Basic To All Our children: A Contemporary Perspective, OMEP, World Counsel and Conference, Kuşadası, ss, 20-34.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006), Okul Öncesi Eğitim Programı (36 – 72 Aylık Çocuklar İçin), Milli Eğitim Basımevi, Ankara, Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2011-2012 (18 Mart 2013). [Çevrim-içi: http://sgb,meb,gov,tr/meb_iys_dosyalar/2012_12/06021046_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2011_2012,pdf ], Erişim tarihi: 18 Mart 2013.
  • Metin, N. ve Arı, M. (1993). Anne-Babaların Anaokulundan Beklentileri, 9, Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Ankara: YAPA Yayınları, Haziran.
  • Özışıklı I. S. (2008). A Study of Parent Involvement in The Boğaziçi University Preschool Center, Boğaziçi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Rubie-Davies, C., Hattie, J. & Hamilton, R. (2006). Expecting the Best for Students: Teacher Expectations and Academic Outcomes, British Journal of Educational Psychology, 76(3), 429–444.
  • Sevinç, M. (2006). Okul Öncesi Eğitimi Alan Çocukların Annelerinin Okuldan Beklentileri, Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, 13(1), 218-225.
  • Seyfullahoğulları, A. (2012). Ailelerin Anaokullarından Beklentileri Üzerine Bir Araştırma, The Journal of Marmara Social Research, (2), 1-15.
  • Smits, J. & Hoşgör, A. G. (2006). Effects of Family Background Characteristics on Educational Participation in Turkey, International Journal of Educational Development, (26),545-560.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2001). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Taner Derman, M. ve Başal, H., A. (2010). Cumhuriyetin İlanından Günümüze Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimde Niceliksel ve Niteliksel Gelişmeler, Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560-569.
  • Tuğrul, B. ve Tokuç, H. ( 2007). Anne ve Babaların Okul Öncesi Eğitim Hakkındaki Görüş ve Beklentilerinin İncelenmesi, 1, Ulusal İlköğretim Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Vidali, E., L. (1998). Parental Expectations of Early Childhood Services for Preschool Children: The Case of Policy Change in Greece, International Journal of Early Years Education, 6(1), 19-30.
  • Yıldız, G. ve Ardıç, K. (1999). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi, Bilgi Yayıncılık, (1), 73-82.

Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri

Year 2014, Volume: 29 Issue: 29-2, 240 - 254, 23.07.2014

Abstract

Bu araştırmada ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri incelenmiştir. Tabakalama yöntemi kullanılarak belirlenen örneklemi; çocukları 2010-2011 eğitim-öğretim yılı içinde anasınıfına devam eden 1465 ebeveyn oluşturmaktadır. Veriler, kişisel bilgi formu ve ilk yazar tarafından geliştirilen Ailelerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri ölçeği yoluyla toplanmıştır. Ebeveynlerin beklentileri tanımlayıcı istatistikler ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular, ebeveynlerin öğrenim durumu, gelirleri ve yaşadıkları bölge değişkenlerine göre okul öncesi eğitim kurumlarından beklentilerinin farklılaştığını göstermektedir. Eğitim-aile alt boyutunda ilkokul mezunu ve düşük gelire sahip olan ebeveynlerin diğer ebeveynlere göre okul öncesi eğitim kurumlarından daha yüksek beklentileri olduğu saptanmıştır. Marmara (İstanbul) ve Akdeniz bölgelerinde yaşayan ebeveynlerin diğer bölgelerdeki ebeveynlere göre daha yüksek beklentilerinin olduğu belirlenmiştir.

References

  • Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV), (2009). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimi: Erişim, Eşitlik ve Kalite,[Çevrimiçi: http://www,acev,org/kaynaklarimiz/arastirmalarimiz-ve-yayinlarimiz] Erişim tarihi: 18 Ocak 2013. Argon, T. ve Akaya, M. (2008). Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitime ve Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Yönelik Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 413-430.
  • Blanden, J. Gregg, & P.,Machin, S. (2004). Family Income And Educational Attainment: A Review of Approaches and Evidence for Britain, CMPO Working Paper Series, No, 04/101.
  • Benner, A. D. & Mistry, R. S. (2007). Congruence of Mother and Teacher Educational Expectations and Low-Income Youth’s Academic Competence, Journal of Educational Psychology, 99(1), 140–153.
  • Çoruh, M., (1995). Örgün Eğitim ve Toplam Kalite Yönetimi, 4.Ulusal Kalite Kongresi: Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitimde Kalite, İstanbul, S.65.
  • Dünya Bankası (2010). “Türkiye: Gelecek Nesiller için Fırsatların Çoğaltılması, [Çevrim içi: http://siteresources,worldbank,org/TURKEYEXTN/Resources/3617111270026284729/ExpandingOpportunitiesForTheNextGeneration-tr,pdf], Erişim tarihi: 13 Ocak, 2013. Food, H. , Howe, C. , Cheyne, B. , Terras, M. , & Rattray, C. (2000). Pre-School Education: Parents’ Preferences, Knowledge and Expectation, International Journal of Early Years Education, 8(3), 193-204.
  • Gülender, S. (1993). Velilerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri, 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, İstanbul, YA-PA Yayıncılık.
  • Hinnant, O’Brien, & Ghazarian, (2009).The Longitudinal Relations of Teacher Expectations to Achievement in The Early School Years, Journal of Educational Psychology, 101(3), 662–670.
  • Howes, C. ,Burchinal, M. , Pianta, R., Bryant D., Early D., Clifford R. & Barbarin O., (2008). Ready to Learn? Children’s Pre-Academic Achievement in Pre-Kindergarten Programs, Early Childhood Research Quarterly (23), 27–
  • Howes C. & Pianta, R. (2010). Quality Of Prekindergarten: What Families Are Looking for in Public Sponsored Programs?, Early Education and Development, 17(4), 619–642.
  • Jacobson , A. L. & Engelbrecht, J. (2000). Parenting Education Needs and Preferences of Parents of Young Children, Early Childhood Education Journal, 28(2), 104-116.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Katz, L. (2003). What Is Basic To All Our children: A Contemporary Perspective, OMEP, World Counsel and Conference, Kuşadası, ss, 20-34.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006), Okul Öncesi Eğitim Programı (36 – 72 Aylık Çocuklar İçin), Milli Eğitim Basımevi, Ankara, Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2011-2012 (18 Mart 2013). [Çevrim-içi: http://sgb,meb,gov,tr/meb_iys_dosyalar/2012_12/06021046_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2011_2012,pdf ], Erişim tarihi: 18 Mart 2013.
  • Metin, N. ve Arı, M. (1993). Anne-Babaların Anaokulundan Beklentileri, 9, Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Ankara: YAPA Yayınları, Haziran.
  • Özışıklı I. S. (2008). A Study of Parent Involvement in The Boğaziçi University Preschool Center, Boğaziçi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Rubie-Davies, C., Hattie, J. & Hamilton, R. (2006). Expecting the Best for Students: Teacher Expectations and Academic Outcomes, British Journal of Educational Psychology, 76(3), 429–444.
  • Sevinç, M. (2006). Okul Öncesi Eğitimi Alan Çocukların Annelerinin Okuldan Beklentileri, Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, 13(1), 218-225.
  • Seyfullahoğulları, A. (2012). Ailelerin Anaokullarından Beklentileri Üzerine Bir Araştırma, The Journal of Marmara Social Research, (2), 1-15.
  • Smits, J. & Hoşgör, A. G. (2006). Effects of Family Background Characteristics on Educational Participation in Turkey, International Journal of Educational Development, (26),545-560.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2001). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Taner Derman, M. ve Başal, H., A. (2010). Cumhuriyetin İlanından Günümüze Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimde Niceliksel ve Niteliksel Gelişmeler, Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560-569.
  • Tuğrul, B. ve Tokuç, H. ( 2007). Anne ve Babaların Okul Öncesi Eğitim Hakkındaki Görüş ve Beklentilerinin İncelenmesi, 1, Ulusal İlköğretim Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Vidali, E., L. (1998). Parental Expectations of Early Childhood Services for Preschool Children: The Case of Policy Change in Greece, International Journal of Early Years Education, 6(1), 19-30.
  • Yıldız, G. ve Ardıç, K. (1999). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi, Bilgi Yayıncılık, (1), 73-82.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Zeynep Ceren Şimşek This is me

Asiye İvrendi This is me

Publication Date July 23, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 29 Issue: 29-2

Cite

APA Şimşek, Z. C., & İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 240-254.